Wyniki Startup Sauna Warsaw! wywiad z organizatorami

27.09.2011
Wyniki Startup Sauna Warsaw! wywiad z organizatorami

Wyniki Startup Sauna Warsaw! wywiad z organizatorami

W sobotę 24 września odbył się polski finał Startup Sauna Warmup Warsaw. Spośród wszystkich zgłoszeń do konkursu wybrano 13 startupów, które miały możliwość zaprezentowania się przed jury, które przyjechało z Finlandii. Każdy z uczestników miał 3 minuty na prezentację swojego projektu, a następnie kilka minut na odpowiedź na pytania mentorów. O wygranej zadecydowały indywidualne sesje z każdym z mentorów, które były głównym punktem konferencji. Główne kryterium wyboru zwycięzcy było subiektywne, ponieważ liczyło się przede wszystkim to, czy dla danego projektu finowie są w stanie wnieść konkretną wartość poprzez wykorzystanie własnej siatki kontaktów i klientów. W przypadku polskiego zwycięzcy może on liczyć na kontakty z potencjalnymi klientami oraz wsparcie eksperckie ze swojej branży.

Zwycięzcą polskiej edycji został startup Łukasza Łopacińskiego IMGN.IT, który pozwala na tworzenie scen 3D na podstawie zrobionych zdjęć przy zastosowaniu unikalnej technologii przetwarzania obrazu. Projekt jest realizowany dzięki wsparciu kapitałowemu AIP Seed Capital. Przed pomysłodawcą IMGN.IT otworzyły się drzwi do dalszego etapu konkursu, czyli wyjazd na 6-tygodniowe szkolenie prowadzone przez doświadczonych mentorów w Helsinkach, a być może nawet spotkanie z potencjalnymi inwestorami w Dolinie Krzemowej! Drugie miejsce, ex aequo zajęły startupy: NeptunIDE oraz Game Disrupt. Zwycięzcy otrzymali upominki w postaci ręczników i polewaczek do kamieni (czyli akcesorii niezbędnych w saunie).

Za organizacje imprezy odpowiadał Kamil Bargiel.

Jak oceniasz z perspektywy organizatora cały event. Udało się wam zrealizować wszystko to co zakładaliście w programie?

Impreza z całą pewnością można zaliczyć do udanych, o czym świadczy 100% zadowolenie startupów, które brały w niej udział. Myślę, że każdy z zespołów wyniósł ze sobą coś wartościowego dla swojego projektu. Szczególnie chciałbym zwrócić uwagę na wysoki poziom i solidne przygotowanie naszych gości z Finlandii, którzy wykazali się głębokim zaangażowaniem w to, aby każdy ze startupów otrzymał jak najlepszy feedback. Oczywiście zawsze są jakieś niedociągnięcia. W naszym przypadku uczestnicy narzekali na jakość internetu, który niestety momentami zanikał.

Zaprezentowane projekty prezentowały różnorodny poziom, ale większość z nich jeszcze nie ujrzała światła dziennego. Myślisz, że mogą odnieść sukces?

Problemem Polski jest ciągle jeszcze stosunkowo mała ilość projektów na rynku w stosunku do naszej populacji. Ilość nowych startupów, które pokazują się na wszelkiego rodzaju konkursach w Polsce jest mniejsza niż w Finlandii, pomimo tego, że jest nas siedmiokrotnie więcej niż finów. Pokazuje to, że w tej kwestii jest jeszcze dużo do zrobienia w naszym kraju. Podczas polskiego finału Startup Sauny pokazało się 13 projektów. Dla większości z nich nie był to pierwszy konkurs tego typu, w którym brali udział. Z pewnością co najmniej kilka z projektów, które się zaprezentowały mają realną szansę na osiągnięcie sukcesu. Trzeba jednak pamiętać, że to wszystko w dużej mierze zależeć będzie od dalszej realizacji i determinacji zespołów w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

Co spowodowało, że IMGN wygrał polską edycję Startup Sauna? Gdyby przyjrzeć się bliżej projektowi to nie prezentuje on sobą niczego co mogłoby wyróżnić na polu podobnych realizacji?

Zapewnie swoim pytaniem nawiązujesz do niektórych nieprzychylnych komentarzy, które pojawiły się po naszej konferencji w sieci?

Tak, dokładnie.

Niestety pisały je osoby, które nie były na naszej konferencji. Żeby zrozumieć decyzję mentorów, trzeba poznać kryteria jakimi się kierowali. Głównym kryterium nie był wybór obiektywnie najlepszego startupu. Finowie, wybierając zwycięzcę polskiej edycji kierowali się przede wszystkim tym, czy mogą realnie i konkretnie pomóc danemu projektowi w jego dalszej realizacji. Szukali więc projektów, którym podczas 6-tygodniowego programu mentoringowego mogą pomóc w kontakcie z potencjalnymi klientami i firmami z branży. Poza tym o wyborze dycydowały nie tylko prezentacje, ale przede wszystkim indywidualne sesje mentorskie z każdą z drużyn.

Jak oceniłbyś poziom 3 minutowych prezentacji? Myślisz, że autorzy projektów znajdą w krótkim czasie inwestorów dla swoich projektów?

Muszę niestety stwierdzić, że prezentacje polskich drużyn (z niektórymi wyjątkami) wypadły poniżej naszych oczekiwań. Pokazuje to, że w kwesti umiejętności sprzedaży własnego pomysłu zespoły mają jeszcze sporo do nadrobienia. Myślę, że startupy to zauważyły i przez następne tygodnie będą podszkolą się w sztuce prezentacji.

Co o polskiej scenie startupowej po konkursie mówili goście z Finlandii? Jakie wrażenie robiły na nich projekty zaprezentowane w sobotę?

Finowie byli pod dużym wrażeniem sesji mentorskich z zespołami. Powiedzieli, że w żadnym z krajów, które do tej pory odwiedzili, lokalne drużyny nie wykazały się taką wiedzą z branży startupowej i nie były tak bardzo zainteresowane ich uwagami, jak drużyny z Polski. Należy to traktować jako dobry znak. Natomiast oczywiście były narzekania na niski poziom samych prezentacji. No i miejsce, w którym odbywała się sama impreza zrobiło na finach ogromne wrażenie.

Będzie kolejna edycja?

Zdecydowanie tak! Zarówno my, jak i finowie ustaliliśmy, że Polska na stałę zagości na startupowej mapie Startup Sauny. Myślimy o wprowadzeniu obowiązkowych warsztatów z prezentacji przed kolejnym polskim finałem 🙂 Bardzo liczymy na feedback zespołów z Polski na temat samego wydarzenia i to od niego uzależniamy to jak będą wyglądały przyszłe edycje. Na pewno przygotujemy coś ekstra, ale nie mogę na razie zdradzić co to będzie…

Dołącz do dyskusji

Advertisement