Ile Facebook znaczy dla amerykańskiej gospodarki?

20.09.2011
Ile Facebook znaczy dla amerykańskiej gospodarki?

Ile Facebook znaczy dla amerykańskiej gospodarki?

Facebook ma ponad 750 mln zarejestrowanych użytkowników. Jeśli nasze prognozy się sprawdzą, w kwietniu 2012 r. zarejestruje miliardowego użytkownika, po czym pospieszy na giełdę by spieniężyć swój globalny sukces. Społeczny, biznesowy, a nawet polityczny wymiar istnienia Facebooka jest dziś opisywany na wszelkie możliwe sposoby, czego ukoronowaniem była prestiżowa nagroda Człowieka Roku magazynu “Time” dla Marka Zuckerberga. Do tej pory nikt nie zadał sobie jednak trudu oszacowania realnego wpływu Facebooka na swój ekosystem. A okazuje się, że jest on gigantyczny.

Uniwersytet w Maryland przygotował raport na temat ekonomii aplikacji Facebooka, z którego wynika, że wpływ istnienia serwisu Zuckerberga na gospodarkę amerykańską jest niezwykle duży. Okazuje się, że Facebook był podstawą stworzenia co najmniej 182 tys. miejsc pracy, w tym 53 tys. bezpośrednio w firmach przygotowujących oprogramowanie, a realna wartość liczona w twardym pieniądzu, którą Facebook wniósł do gospodarki szacowana jest na 12,19 mld dol. Co ciekawe, naukowcy z Uniwersytetu w Maryland uważają, że byli bardzo konserwatywni w swoich wyliczeniach. Gdyby – jak mówią – zastosowali bardziej agresywny algorytm, to wyszłoby, że Facebook App Economy odpowiedzialny jest za 235,5 tys. miejsc pracy oraz 15,71 mld dol. w amerykańskiej gospodarce. I pamiętajmy, że raport dotyczy tylko Stanów Zjednoczonych; globalny wymiar istnienia Facebooka jest z pewnością kilka razy wyższy.

Kto został uwzględniony przez twórców raportu w wyliczeniach? Nie tylko firmy, które tworzą różnego rodzaju aplikacje na Facebooka, w tym niezwykle popularne społecznosciowe gry, ale również biznesy, które zaopatrują deweloperów aplikacji. To już dziś czyni ekosytem Facebooka niezwykle rozległym, a przecież to wcale nie szczyt jego rozwoju, bo wraz z rozwojem bazy użytkowników serwisu zwiększa się również potencjał na nowe pomysły biznesowe. Można więc powiedzieć, że Facebook w pojedynkę jest odpowiedzialny za powstanie i niezwykle dynamiczny rozwój całkiem sporego przemysłu, który determinuje życie setkom tysięcy osób.

Platforma Facebooka otworzona została na zewnętrznych partnerów w maju 2007 r. Na starcie uczestniczyło w niej 65 deweloperów, którzy przygotowali 85 aplikacji. Wtedy serwis Zuckerberga miał 20 mln zarejestrowanych użytkowników. Dziś Facebook zintegrowany jest z ponad 2,5 mln stron internetowych na świecie, a jego użytkownicy instalują 20 mln aplikacji każdego dnia. Największym graczem w ekosystemie Facebooka jest dziś Zynga – producent hitowych gier społecznościowych. Zatrudnia już ona ponad 2000 osób i wyceniana jest na 15 – 20 mld dol. Zynga stara się od jakiegoś czasu o debiut giełdowy. Inni najwięksi gracze z Platformy Facebooka poszli inną drogą – PlayFish sprzedał się w 2009 r. gigantowi branży gier – Electronic Arts za 300 mln dol., a założony w 2008 r. Playdom kupiony został rok temu przez Disneya za 763,2 mln dol.

Dla samych uczestników Platformy Facebooka jest ona całkiem dochodowa. Jak policzyli naukowcy z Uniwersytety w Maryland, bezpośrednie zatrudnienie przy pisaniu aplikacji na Facebooka znajduje 53 434 osób w USA, którzy łącznie zarabiają – uwaga uwaga – 5,1 mld dol., co czyni ten przemysł naprawdę lukratywnym biznesem.

Te dane świadczą o jednym – Facebook ma już realny wpływ na funkcjonowanie jednej z największych ekonomii świata. W przypadku porównań, których nigdy Facebook nie uniknie – porównań do Google’a, widać, że dużo młodszy Zuckerberg powoli dogania starszych kolegów Page’a i Brina. W 2009 r. Google pochwalił się, że dostarczył amerykańskiej gospodarce 54 mld dol., na które składały się obroty firmy (wtedy 23,7 mld dol.), ale także 14 mld dol., które zostały wypracowane przez firmy, które korzystały w bezpośredni sposób z jego usług i produktów. Ta druga cyfra jest więc porównywalna z tym, ile warta jest Ekonomia Aplikacji Facebooka.

“Facebook has come to stay” – warto sobie powtarzać ten wyświechtany już dziś frazes, który dziś, jak chyba jeszcze nigdy wcześniej, nie jest uzasadniony.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement