Samsung chce kupić biznes PC od HP? To logiczne.

24.08.2011
Samsung chce kupić biznes PC od HP? To logiczne.

Samsung chce kupić biznes PC od HP? To logiczne.

Niesamowite wieści płyną od zawsze świetnie poinformowanego azjatyckiego źródła – DigiTimes, które informuje, że Samsung sonduje u tajwańskich producentów komputerów – Quanta Computer, Compal Electronics oraz Pegatron Technology możliwość zlecenia im nowej produkcji sprzętu. W jakim celu to robi? Według DigiTimes, Samsung już czyni przygotowania do przejęcia biznesu PC od HP i musi odpowiednio zabezpieczyć moce produkcyjne.

Samsung produkuje swoje komputery we własnych fabrykach w Chinach, ale wiadomo, że przejęcie biznesu PC od HP wiązałoby się z potrzebą znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych. Na dziś Tajwan dysponuje najlepszą wydajnością produkcji przy odpowiednio atrakcyjnym dla zleceniodawcy koszcie, więc ktoś kto chce produkować o ponad 40 milionów komputerów PC rocznie więcej niż dotychczas – a na tyle szacuje się potencjał sprzedażowy marki HP – musi udać się po prośbie do Tajwanu.

Z 40 milionów produkowanych komputerów HP Quanta produkuje ok. 20 mln sztuk, Foxconn – 8 mln, Inventec – 7 mln, Winstron – 4 mln, a Compal – 2 mln. Z dwoma z tych 5 graczy: Quanta i Compal ma dziś rozmawiać Samsung o możliwym kontrakcie, ponieważ jeśli Samsung przejmie produkcję 40 mln komputerów od HP oraz doda do tego swoje własne 10 mln sztuk, to bez wątpienia będzie potrzebował nowych partnerów. Tyle DigiTimes.

Myślenie Samsunga o przejęciu biznesu PC od HP jest bardzo prawdopodobne i świetnie wpisuje się w ogólny klimat biznesu Koreańczyków. Historycznie najlepsze biznesy Samsunga: ekrany LCD, pamięci flash oraz telewizory wykazują coraz mniejszy potencjał wzrostowy i choć Koreańczycy liderują w sprzedaży na tym polu, to potencjał dynamicznych wzrostów jest dziś zupełnie gdzie indziej – w smartfonach. Biznes PC z kolei – mimo iż niezbyt marżowy, co w głównej mierze spowodowało HP do szukania opcji wyjścia z niegojest świetnym uzupełnieniem ekosystemu produktów mobilnych. Jak świetnym pokazuje przykład polityki produktowej Apple’a, który z linii iPhone – iPad – MacBook Air uczynił most, którym kompleksowo ‘obsługuje’ wszystkie potrzeby konsumenckie na urządzenia komputerowe.

Samsung myśli podobnie (według niektórych kopiuje to myślenie…), co pokazuje choćby budowanie podobnego mostu z produktów linii Galaxy – smartfon Galaxy SII – tablet Galaxy 10.1 w połączeniu z nowymi komputerami Series 9 – ultra-cienkimi notebookami, które w moście mają szansę stać się tym, czym dla Apple’a jest MacBook Air. Tyle, że biznes PC Samsunga jest dziś 4 razy mniejszy od lidera HP, wiec skoro nadarza się świetna okazja, żeby go łyknąć, to czemu nie, mając dodatkowo na względzie to, że Koreańczycy mogliby popracować nad zwiększeniem marż na rynku PC, bo… zdecydowaną większość kosztotwórczych komponentów do ich produkcji produkują sami: pamięć, ekrany, baterie i niektóre chipy.

Jeśli spojrzeć na cały rynek technologii konsumenckiej, to od dawna nie był on tak otwarty na zmiany jak teraz dla kogoś kto ma pieniądze i chciałby powalczyć o pozycję nr 1 na kilku kluczowych segmentach. Oto bowiem dwaj liderzy ilościowi potężnych rynków – Nokia na rynku komórek oraz HP na rynku komputerów PC w zasadzie bez walki oddają pole. O Nokii coraz częściej mówi się, że po stracie serca, jakim bez wątpienia był własny mobilny system operacyjny będzie szukała opcji wyjścia z biznesu, na którym jest ciągle liderem ilościowym, a HP już intencję wyjścia ogłosił. Samsung, który ma zapędy imperialistyczne na wszystkich rynkach, na których się pojawia wydaje się być najbardziej zdeterminowany by oba rynki technologii konsumenckiej zdominować.

Zresztą te dwa rynki są dziś tak bliskie sobie, że część domów analitycznych już je razem raportuje. DisplaySearch już podaje wyniki sprzedaży PC oraz tabletów łącznie. Gdyby udało się Samsungowi przejąć biznes PC od HP byłby liderem nie tylko samego segmentu PC, ale także “mobile PC”, które raportuje DisplaySearch. A chyba oto Samsungowi chodzi.

Tagi: , ,

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement