REKLAMA

Co polscy przedsiębiorcy myślą o zakupach grupowych? (raport i infografika)

26.05.2011 07.10
Co polscy przedsiębiorcy myślą o zakupach grupowych? (raport i infografika)
REKLAMA
REKLAMA

Wokół zakupów grupowych w polskim internecie zrobiło się ostatnio niesamowicie gorąco – nie dość, że kolejne klony Groupona powstają w tempie kul wystrzeliwanych z karabinu maszynowego, to na dodatek narosło wokół nich mnóstwo kontrowersji. Jak to w końcu jest z tymi zakupami grupowymi – co myślą o nich przedsiębiorcy, którzy decydują się skorzystać z tego narzędzia, jak oceniają współpracę z serwisami zakupów grupowych i czy ponownie zdecydowaliby skorzystać z ich usług? Znamy odpowiedzi.

Na te i na kilka innych pytań odpowiedzieli specjaliści z GoDealla – agregatora ofert zakupów grupowych, którzy przeprowadzili badanie na 97 firmach ogłaszających się na portalach zakupów grupowych. Wywiad przeprowadzono pomiędzy 19 a 23 maja 2011 r. w formie rozmowy telefonicznej z przedstawicielami 97 firm, które w ostatnich 3 miesiącach wystawiły produkt lub usługę na jednym z 27 portali zakupów grupowych. Ankieterzy zadawali 5 pytań, a zebrane odpowiedzi są przedstawione w anonimowy sposób.

Ogólna konkluzja z badania jest taka, że przedsiębiorcy, którzy decydują się na współpracę z serwisami zakupów grupowych traktują to bardziej jako reklamę niż możliwość zwiększenia sprzedaży. To istotne, ponieważ często w krytycznych komentarzach w stosunku do serwisów zakupów grupowych pojawia się zarzut o braku rentowności współpracy firm z serwisami. Zresztą same serwisy zakupów grupowych także widzą swoją działalność w marketingowych barwach. – Uważam, że jesteśmy po prostu nowoczesną agencją reklamową – mówił mi na niedawnym spotkaniu szef Groupona w Polsce – Marcin Szałek. Warto mieć to na uwadze oceniając działalność serwisów zakupów grupowych.

Bardzo duży odsetek przedsiębiorców wydaje się być zadowolonych z efektów promocji przez skorzystanie z oferty serwisów zakupowych. Aż 72% z nich zdecydowałoby się na ponowną współpracę z takimi serwisami. To chyba burzy pojawiające się tu i ówdzie teorie, że biznesmeni, którzy korzystają z usług zakupów grupowych żałują później swoich decyzji.

Co więcej, 63% z tych, którzy już skorzystali z oferty zakupów grupowych traktuje tę formę promocji jako bardziej efektywną od tych, które wykorzystywali wcześniej, np. ulotki, promocja w radio czy prasie.

Co jednak zaskakujące in minus to to, że ponad połowa przedsiębiorców nie podjęła żadnych działań lojalnościowych wobec klientów, którzy raz skorzystali z oferty firmy za pośrednictwem serwisów zakupów grupowych. To tu może więc czaić się odpowiedź na to, że zdarzają się firmy, które narzekają na brak efektów współpracy z serwisami zakupów grupowych – w końcu każde działanie reklamowe, jeśli nie jest wsparte pakietem działań wspierających raczej nie zadziała w długoterminowym okresie.

Najczęstszym zarzutem wobec konsultantów portali grupowych jest problem z komunikacją. Według przedsiębiorców, niektórzy handlowcy nie potrafili jasno przekazać zasad i warunków współpracy oraz niewystarczająco dobrze doradzali, jak skonfigurować ofertę (np. nie informowali o limitach na jedno konto użytkownika). Część przedsiębiorców czuła się nawet celowo wprowadzona w błąd poprzez niedoinformowanie przez handlowców serwisów zakupów. Mimo to, 57% firm pozytywnie ocenia współpracę z przedstawicielami portali zakupów grupowych.

O ile badanie GoDealla trudno traktować jako wyrocznię tego, co polscy przedsiębiorcy sądzą o zakupach grupowych – w końcu pytano tylko tych, którzy już z takich usług skorzystali – to z pewnością obala tezę o braku atrakcyjności tej formy promocji. Ci, którzy już skorzystali z usług zakupów grupowych chcą do tego działania marketingowego powrócić, a ewentualne problemy wynikają z własnych niedoskonałości – głównie braku przeanalizowania wehikułu reklamowego, co każdy, który decyduje się na dowolny rodzaj promocji powinien zrobić.

Z badania GoDealla można także dostrzec fakt, że przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi potencjału zakupów grupowych i rozważają taką formę reklamy w przyszłości. To w prostej linii prowadzi do zwiększonej konkurencji pomiędzy oferentami na rynku zakupów grupowych. Można więc przyjąć, że wkrótce zacznie się wojna na coraz mniejsze procenty prowizji (aktualnie od 10 do 50% w zależności od serwisu), co pewnie wszystkim zainteresowanym promocją za pomocą zakupów grupowych przypadnie do gustu.

Na koniec świetna infografika od GoDealla podsumowująca raport.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA