Amazon szykuje niespodziankę dla posiadaczy Androidów

14.03.2011
Amazon szykuje niespodziankę dla posiadaczy Androidów

Amazon szykuje niespodziankę dla posiadaczy Androidów

Kilkakrotnie pisaliśmy o planach Amazonu stworzenia konkurencji dla Android Market na rynku aplikacji na urządzenia z mobilnym systemem Google’a. Ta premiera zbliża się wielkimi krokami, a Amazon szykuje wielki hit na start – nową wersję gry Angry Birds Rio. To bardzo sprytny ruch Amazonu. Czemu? Spieszymy z wyjaśnieniami.

Gra będzie płatna i tym Amazon chce przyciągnąć deweloperów piszących aplikacje na Androida. Dobrze wybrali – Angry Birds to wielki sukces na platformie Google’a, ale gra jest darmowa (pobrała się już w 30 mln kopii). Wprawdzie Rovio – deweloper gry – zarabia na reklamach wyświetlanych wewnątrz aplikacji, ale wiadomo, że bezpośrednia sprzedaż aplikacji zapewnia twórcom bardziej przewidywalny przychód, a androidowi deweloperzy szukają nowych sposobów zarabiania na swoich dziełach.

Według danych IHS, przychody ze sprzedaży aplikacji w Android Market wyniosły zaledwie 102 mln dolarów w zeszłym roku. To daje platformie Google’a wstydliwe czwarte miejsce za Apple App Store, BlackBerry App World oraz Nokia Ovi Store.

Z płatnymi aplikacjami w Google Android Market nie jest wcale różowo. Mówi się, że Google nie robi wszystkiego aby zapobiec piractwu, które na jego platformie jest banalnie proste (w zasadzie nie wymaga jailbreaku). Nie od dziś wiadomo również, że Google’owi bardziej zależy na modelu reklam wewnątrz aplikacji niż na modelu płatnych aplikacji. Nie można się dziwić – w końcu Android dla Google’a to po prostu platforma do sprzedaży reklam na urządzeniach mobilnych. Zresztą, w ostatnim czasie Google coraz bardziej inwestuje właśnie w reklamę mobilną i to tam, deweloperzy mają szukać zwiększonych przychodów ze sprzedaży oprogramowania w Android Market. Kilka dni temu Google wysłał e-maila do deweloperów, w którym informuje, że obok reklam AdMob, wewnątrz aplikacji mobilnych pojawią się reklamy AdSense.

Na ten stan rzeczy chce odpowiedzieć Amazon, który chciałby wprowadzić nieco inny sposób komercjalizacji sukcesu aplikacji mobilnych. Wybranie za partnera Rovio i jego hitową grę ma być gwarantem sukcesu stworzenia realnej alternatywy do Android Market Place, szczególnie w kontekście płatnych aplikacji. Amazon ma ponoć prowadzić swój sklep bardziej na wzór Apple’a – z akceptacjami aplikacji i nawet wytycznymi odnośnie polityki cenowej. Będzie także dużo trudniej piracić aplikacje kupione w sklepie Amazona.

Amazon już teaseruje start swojego Amazon Appstore na specjalnie przygotowanej stronie internetowej. Start sklepu zapowiedziany jest na marzec. Będzie ciekawie – z jednej strony lepiej dla samych użytkowników Androida, którzy dostaną obietnicę lepszych aplikacji (wiadomo, że te płatne są bardziej dopieszczone), a z drugiej strony, będzie to całkiem nowa rzeczywistość dla Google’a – w przewrotny sposób będą musieli bronić własnej platformy.

Dołącz do dyskusji