O sukcesie Angry Birds

01.11.2010
O sukcesie Angry Birds

O sukcesie Angry Birds

W świecie gier na platformy mobilne, rok 2010 przejdzie do historii. To bez wątpienia szczególny okres dla firmy Rovio i ich bezdyskusyjnego hitu Angry Birds. Rovio udało się osiągnąć to, o czym od lat marzy wiele podobnych firm: odnieść światowy sukces, zarobić duże pieniądze, i znaleźć się na językach mediów. Osiągnięcie fińskiej firmy jest naprawdę imponujące. Od dnia premiery, grę Angry Birds pobrano aż 10 milionów razy, zaś wersja darmowa ściągnięta została – bagatela – 13 milionów razy. Prezes firmy Mikael Hed ma powody do zadowolenia i optymistycznie informuje, że wynik nie jest ostateczny. Większość osób, które pobrało darmową wersję gry, w krótkim czasie zdecyduje się na zakup pełnej wersji.

Według badań analityków z firmy Distimo, gra Angry Birds w trzecim kwartale 2010 była najpopularniejszą pozycją wśród aplikacji dostępnych na iPhonie oraz drugą najpopularniejszą grą dla iPada. Złe ptaki podbijają nie tylko platformę Apple iOS. W krótkim czasie tytuł ten został wydany prawie na wszystkie platformy mobilne, Symbian, WebOS oraz od nie dawna Android. Również i tutaj gra sprzedaje się świetnie. Dla przykładu, wersję dla systemu WebOS pobrano 23 tysiące razy, a na Androida Google odnotowano 1 milion pobrań w zaledwie kilka godzin od pojawienia się sklepie Android Market.

W czym tkwi fenomen tej gry? Gra nie zaskakuje grafiką, nie dostarcza graczom wielogodzinnej rozrywki i wciągającej fabuły. I w tym tkwi cały sukces... Gracze przyzwyczajeni do bardzo rozbudowanych gier na konsole i komputery PC oczekują czegoś nowego i zaskakującego sięgając po gry na telefony komórkowe. Angry Birds właśnie to oferuje – prostą, szybką i zabawną rozgrywkę. Oczywiście prostota i ładna oprawa audio-wizualna nie gwarantuje sukcesu. Tak zwany ?buzz? internetowy jest równie ważny co dobry pomysł i jego realizacja. Revio także na tym polu pokazało co potrafi. Współpracując z wielkimi firmami, które pomogły wypromować grę, można było pozwolić sobie na stworzenie skutecznego pogłosu, który roznosił się pocztą pantoflową z szybkością błyskawicy.

Ale dobre kontakty z innymi firmami to nie wszystko. Okazuje się, że rozgłos jaki zdobył Angry Birds nie był przypadkowy. W kreowaniu sukcesu bardzo ważną rzeczą okazała się analiza biznesowa i rynku gier. Kolejnym ważnym aspektem było ustalenie ceny. Nie było to łatwym zadaniem, ponieważ na rynku gier wielu developerów walczy cenowo, obniżając wartość gry do progu opłacalności. W tym przypadku trzeba było pogodzić dwa interesy. Niska cena pociąga zazwyczaj niską jakość produktu; niska cena odpowiedzialna jest także za przyciaganie klientów i sprzedaż gry w ogromnych ilościach.

W celu optymalizacji zysku, zdecydowano się udostępnić grę na możliwie wszystkie platformy. W krótkim czasie po sukcesie na iOS Apple, Revio i spółka wydali ten sam tytuł na wspomniane powyżej: WebOS, Symbian^3, czy Maemo (Nokia N900). Według niepotwierdzonych informacji trwają rozmowy nad wydaniem wersji dla konsoli Playstation Protable i Nintendo DS. Jak podkreśla prezes Revio, tworzenie gier na platformy mobilne nie jest zadaniem prostym. Wielu deweloperów tworząc gry stara się by tytuł wyglądał identycznie na każdym telefonie, czy konsoli. Finowie mają inna strategię. Dostosowują grę do platformy starając się wykorzystać w 100% możliwości jakie ona oferuje. Priorytetem w tym przypadku nie jest zawartość gry, ale zwrócenie uwagi gracza przy pomocy rozwiązań jakie oferuje konsola.

Podczas gdy Angry Birds święcą triumfy popularności w AppStore, Revio skupia się na biznesowym aspekcie. Podczas konferencji Nokia World 2010, Revio ogłosiło wprowadzenie systemu mikropłatności w systemie Symbian ^3. Natomiast na system Android przewidziany jest system reklam, który będzie zawarty w darmowej wersji gry. Pełna wersja będzie pozbawiona reklam.

W branży smartfonów istnieje duże rozdrobnienie wynikające z różnorodności platform i systemów operacyjnych. Sprawia to nie lada kłopot dla większości programistów, którzy chcą przenieść swoje prace we wszystkie możliwe miejsca. Revio jako jedna z nielicznych firm ma spore doświadczenie w tzw. portowaniu gier i programów dając jej możliwość szybkiego i dość swobodnego przenoszenia tytułów. Co za tym idzie – pomnażanie zysków płynących ze sprzedaży gier i programów.

Na koniec dość zaskakująca informacja. Revio jako jedyna firma pisząca gry na telefony komórkowe prowadzi zaawansowane rozmowy z amerykańskimi przedstawicielami branży rozrywkowej. Efektem tych rozmów ma być wypuszczenie na rynek gadżetów związanych z grą Angry Birds. Mowa tutaj o pluszowych zabawkach i innych akcesoriach dla najmłodszych graczy. Mikael Hed zapytany o dalsze plany rozwoju formy skomentował: ?Stworzyliśmy zupełnie nowy wymiar rozrywki, który mamy zamiar przekształcić w jeden długi cykl życia. Nasze największe możliwości leżą w tej chwili w dywersyfikacji naszych produktów?.

Dołącz do dyskusji

Advertisement