Dyrektor sprzedaży i marketingu LG Polska – mamy skromne oczekiwania wobec Windows Phone 7

25.10.2010
Dyrektor sprzedaży i marketingu LG Polska – mamy skromne oczekiwania wobec Windows Phone 7

Dyrektor sprzedaży i marketingu LG Polska – mamy skromne oczekiwania wobec Windows Phone 7

Serwis Spider’s Web miał przyjemność porozmawiania z przedstawicielami LG Polska podczas prezentacji medialnej pierwszego polskiego smartfonu z nowym mobilnym systemem operacyjnym Microsoftu – Windows Phone 7. Zapraszamy na wywiad z dyrektorem sprzedaży i marketingu LG Polska, Grzegorzem Kanią oraz specjalistą ds. produktu GSM w LG Polska, Jarosławem Bukowskim.

Rozmawialiśmy głównie o tym, co oznacza ta premiera dla rynku mobilnego, jak i rozwoju portfolio produktów LG. Samej nowości produktowej LG poświęciliśmy poprzedni wpis – LG Swift 7 z Windows Phone 7: recenzja Spider’s Web, do lektury którego również serdecznie zapraszamy.

Przemysław Pająk: I jak tam się współpracuje z Microsoftem?

Grzegorz Kania: Nasza współpraca z Microsoftem trwa od 3 lat. Już w 2008 r. w Europie pojawiły się pierwsze telefony LG z systemem Windows Mobile. Natomiast od 2 lat współpracujemy z Microsoftem przy projekcie smartfonu z Windows Phone 7. I muszę szczerze powiedzieć, że my z tej współpracy jesteśmy bardzo zadowoleni.

Jak więc należy traktować pojawienie się smartfonu z Windows Phone 7 w portfolio LG? Przestaniecie produkować telefony z Google Android?

Grzegorz Kania: My traktujemy Windows Phone 7 przede wszystkim jako furtkę do dalszego dynamicznego rozwoju naszej sprzedaży. W dalszym ciągu wszyscy producenci, nie tylko LG, próbują znaleźć optymalne rozwiązanie w postaci najlepszego systemu operacyjnego dla zaawansowanych telefonów komórkowych. Nasza współpraca z Google’em przy Androidzie jest bardzo obiecująca, ale wciąż nie mamy pewności, który model systemu operacyjnego docelowo przyjmie się na rynku jako ten dominujący.

Jarosław Bukowski: Muszę jednak nadmienić, że w tym momencie, LG stawia przede wszystkim na Androida, który ma potencjał bycia systemem operacyjnym dla mas. Planujemy powstanie bardzo szerokiego portfolio smartfonów z Androidem zarówno w niskim segmencie, gdzie zaoferujemy telefony z nieco słabszą konfiguracją sprzętową, jak i w segmencie topowych modeli, z użyciem najnowszej i bardzo zaawansowanej technologii. Te produkty będą adresowane do najbardziej wymagającego konsumenta.

Jak więc przedstawia się aktualna oferta smartfonów LG z systemem Google Android?

Jarosław Bukowski: Naszym pierwszym telefonem z systemem Google’a był model GW620. Aktualnie w sprzedaży jest model LG Swift GT540, w Europie znany jako LG Optimus. Ten model sprzedawał i dalej sprzedaje się świetnie, szczególnie w takich segmentach rynku, w których wcześniej w ogóle nie było smartfonów. To nas bardzo cieszy i w związku z tym w najbliższym czasie pojawią się kolejne smartfony z systemem Google’a. Będzie to między innymi LG P500, znany jako Optimus One, a w Polsce jako Swift Plus. Będzie to smartfon pozycjonowany podobnie do LG Swift 7 z Windows Phone 7, czyli dla najbardziej wymagającego klienta.

Jak w takim razie usytuowany jest pierwszy smartfon z Windows Phone 7 w portfolio smartfonów LG?

Jarosław Bukowski: Tak naprawdę to nowa linia produktów. Ani my, ani Microsoft nie traktujemy tego produktu jako wolumenowego, czyli takiego, który ma się sprzedać w rekordowej liczbie egzemplarzy. Wiemy, że popyt na ten telefon nie będzie ogromy, natomiast bardzo chcemy być obecni na tej półce. Jednym z celów naszego działu GSM w ujęciu globalnym jest to, aby zwiększyć nasze portfolio smartfonów. Do tej pory byliśmy średnio obecni w tym wielce obiecującym segmencie. Windows Phone 7 jest dla nas naturalnym produktem, dzięki któremu możemy zwiększyć naszą obecność w segmencie smartfonów. Z naszych obserwacji wynika, że obie linie produktowe: smartfony z Androidem, jak i smartfony z Windows Phone7 dedykowane są innemu typowi klientów. Będziemy więc rozwijać je równolegle.

Kiedy LG Swift 7 będzie dostępny na polskim rynku i w jakiej cenie?

Grzegorz Kania: LG Swift 7 powinien być dostępny dla polskiego konsumenta już od 2 listopada w cenie 1890 zł brutto. Najprawdopodobniej będzie to najbardziej atrakcyjna cena wśród wszystkich pierwszych smartfonów z Windows Phone 7 na rynku.

System Windows Phone 7 będzie oferowany na polskim rynku z menu w języku angielskim. Czy nie uważają Państwo, że to duże ograniczenie?

Grzegorz Kania: Jest to oczywiście dość spore ograniczenie, ale pamiętajmy, że dotyczy ono nie tylko Polski, lecz również wielu innych lokalnych rynków. Pamiętajmy także do jakiego klienta ten smartfon jest dedykowany i do czego tak naprawdę będzie używany. To nie jest telefon dla mas, lecz dla specjalistów, którzy doskonale znają język angielski. Sam wygląd menu jest z kolei na tyle uniwersalny, że nie powinno być żadnych problemów z jego zrozumieniem nawet przy słabszej znajomości języka angielskiego.

Jarosław Bukowski: Od początku rozwoju Windows Phone 7 Microsoft projektował ten system mając na względzie tzw. Metro UI, czyli interfejs metro, który nazywa się tak właśnie dlatego, że wszystkie ikony w tym systemie są zaczerpnięte z bardzo zunifikowanych, znanych na całym świecie symboli – strzałka w lewo, w prawo, wróć, zamknij, skasuj. Te ikony są identyczne we wszystkich aplikacjach w tym telefonie. Spójrzmy chociażby na klienta poczty e-mail. Nie ma tam guzików z napisem ‘reply’, ‘forward’. Zamiast nich są globalnie rozpoznawalne ikony-znaki. Dopiero po kliknięciu w ikonę pojawia się tekst z poszczególnymi opcjami do wyboru. W pierwszym momencie zetknięcia się z systemem Windows Phone 7 w ogóle nie jest potrzebna znajomość żadnego języka.

Jakie są plany sprzedażowe wobec LG Swift 7?

Grzegorz Kania: Aby dobrze oddać potencjał rynkowy LG Swift 7 musimy wziąć pod uwagę szereg ograniczeń. To przede wszystkim wspomniany wcześniej brak polskiego menu. Po drugie musimy pamiętać, że produkt ten jest adresowany do klient niszowego, na pewno nie masowego. Jeżeli sprzedamy w najbliższych miesiącach, powiedzmy do końca roku, kilka tysięcy tych smartfonów, to niewątpliwie uznamy to za sukces.

A może będzie nawet nieco lepiej. Mogę wyjawić, że na przykład na rynku francuskim, LG Swift 7 cieszy się ogromnym zainteresowaniem przed oficjalną premierą. Mamy już kilkadziesiąt tysięcy zamówień na ten telefon, mimo iż przecież żaden z klientów nie widział go jeszcze na własne oczy.

LG Swift 7 to pierwszy smartfon z Windows Phone 7. Kiedy będą następne?

Grzegorz Kania: Jest jeszcze jeden telefon z Windows Phone 7, który oferujemy jednocześnie ze Swiftem 7. To Swift 7 Q; tyle, że on nie będzie oferowany na polskim rynku. Celowany jest on przede wszystkim na rynek amerykański, gdzie jest spore zainteresowanie smartfonami z pełnymi fizycznymi klawiaturami QWERTY, którą ten model posiada. Mamy więc w zasadzie dwa telefony z WP7 na starcie.

Jarosław Bukowski: Jest jeszcze trzeci produkt z Windows Phone 7 dedykowany tylko i wyłącznie rynkowi amerykańskiemu. Nazywać się będzie Quantum. Jeżeli jednak mówimy o polskmi rynku, to nie mamy aktualnie żadnych informacji o kolejnych premierach smartfonów LG z Windows Phone 7.

Wiemy jednak skądinąd, że w przyszłości Microsoft będzie rozwijał swój produkt dwutorowo. Z jednej strony będą maleć wymagania sprzętowe w stosunku do producentów smartfonów, co pozwala mieć nadzieję, że będzie wkrótce więcej tańszych modeli z Windows Phone 7, a z drugiej będą rozwijane produkty o jeszcze wyższym standardzie niż LG Swfit 7 – z większym wyświetlaczem, w mocniejszym procesorem i z większą ilością pamięci RAM.

A co ze sklepem z aplikacjami producentów zewnętrznych na Windows Phone 7 – Marketplace? Kiedy będzie dostępny w Polsce?

Jarosław Bukowski: Nie jest tajemnicą, że zarówno Xbox Life, jak i Marketplace nie są jeszcze dostępne na terenie polski. Nie jest to niestety zależne od LG. To decyzja Microsoftu i wszystkie pytania o termin dostępności Marketplace w Polsce powinny być kierowane właśnie do naszego partnera. Natomiast pragnę podkreślić, że nasz telefon jest przygotowany do obsługi Marketplace, nawet wtedy, gdyby miałby być otwarty dla Polaków w dniu jutrzejszym.

Z własnego doświadczenia powiem, że tak naprawdę, to Marketplace jest istotny dla ludzi stricte z branży lub tzw. geeków technologicznych. Przeciętny użytkownik tego smartfonu dostanie fabrycznie praktycznie wszystko, czego będzie potrzebował. Są aplikacje społecznościowe, jest Outlook, jest Office, jest Microsoft Exchange, Internet Explorer itd. To wszystko w systemie już jest.

Ja używam LG Swift 7 od dłuższego czasu. Nie mogę dograć aplikacji z Marketplace, którego w Polsce nie ma, ale nie zauważam w związku z tym żadnych braków.

Dziękuję za rozmowę.

Ps. Zdradzę Wam pewien sekret. Wprawdzie Marketplace w Polsce oficjalnie nie działa, ale? nie ma żadnych problemów z założeniem konta amerykańskiego, czy powiedzmy brytyjskiego. Jest to nawet prostsze niż w przypadku zakładania amerykańskiego konta w AppStore. Po podaniu fikcyjnego adresu, istnieje możliwość podpięcia zwykłej polskiej karty kredytowej.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement