Google Music chce konkurować z iTunes

27.07.2010
Google Music chce konkurować z iTunes

Google Music chce konkurować z iTunes

Google szykuje się do wejścia na rynek muzyczny. Według nieoficjalnych informacji koncern z Mountain View prowadzi rozmowy z największymi wytwórniami muzycznymi, a start nowego serwisu ma nastąpić jesienią bieżącego roku. Według doniesień kilku czołowych gazet i serwisów internetowych Google planuje uruchomienie płatnego serwisu z muzyką, który będzie bezpośrednim konkurentem iTunes firmy Apple. W chwili obecnej nie wiadomo jaki model sprzedaży przyjmie Google, czy trzeba będzie płacić podobnie jak w iTunes za każdy ściągnięty plik lub zostanie wprowadzona forma abonamentu z nieograniczonym dostępem do biblioteki serwisu.

Nie wiadomo na jakim etapie znajdują się rozmowy z największymi wytwórniami muzycznymi. Według nieoficjalnych informacji, które opublikował serwis CNET, Google mógłby rozprowadzać muzykę nie tylko przez Internet, ale i w sieciach komórkowych dla systemu operacyjnego Android. Cała sprawa spowita jest wielką tajemnicą, a w sieci można dotrzeć do rozmaitych spekulacji na ten temat. Jedynym z najczęściej zadawanych pytań jest, czy Google zdoła pokonać iTunes, lub odebrać Apple część rynku na którym do firma z Cupertino dyktuje warunki. Jak donoszą zagraniczne media branża muzyczna czeka z nie cierpliwością na debiut Google Music. W chwili obecnej iTunes jest prawdziwym monopolistą na terenie Stanów Zjednoczonych. Podobnie sytuacja wygląda w innych częściach świata. Apple dzięki swojej pozycji może swobodnie narzucać warunki mniejszym serwisom muzycznym oraz samym firmom fonograficznym. Dzięki swojej pozycji na rynku i popularności iTunes odpowiedzialny jest za to jak wygląda sprzedaż plików mp3 przez Internet.

Największe wytwórnie muzyczne oraz sami artyści widzą w Google zbawienie i szanse wyrwania się z hegemonii iTunes. Dzięki Google Music być może uda się stworzyć  konkurencję na rynku co odbije się na cenach dla klientów i zwiększoną sprzedażą płyt artystów. To co jest szczególnie atrakcyjne i wabi firmy fonograficzne do ewentualnej współpracy z Google jest system wyszukiwania wyników dzięki internetowej wyszukiwarce Google. Koncern z Mountain View prawdopodobnie zdecyduje się na połączenie internetowego sklepu z wynikami wyszukiwania w wyszukiwarce, dając tym samym ogromny zasięg dla utworów, bo obejmujący niemal cały Internet.

Pierwsze oznaki informujące o chęci wejścia na rynek muzyczny przez Google pojawiły się  wiosną tego roku. Od pewnego czasu mieszkańcy USA mogą korzystać z usługi Google Music Search Feature, która umożliwia na wyszukiwanie i odtwarzanie piosenek z wielu popularnych serwisów. Z kolei jeden z ostatnich zakupów Google, firmy Simplify Media możliwe stało się wprowadzenie w najnowszej wersji systemu Android funkcja strumieniowego przesyłania muzyki z komputera do smartfona. To nie koniec przygotowań Google do wojny z iTunes i próby odebrania rynku Apple w domenie internetowej sprzedaży muzyki. Jesienią ubiegłego roku Google podpisał umowy z serwisem iLike, który należy do MySpace oraz LaLa, który został później przejęty i zamknięty przez Apple. Według zawartej w tamtym czasie umowy internauta wpisując nazwę utworu, artystę lub album miał mieć możliwość odsłuchania 30 sek. sampla poszukiwanego utworu, a obok link do kupna piosenki, czy całego albumu.

Jak widać Google nie jest takie zielone jak by się mogło wydawać w kwestii dostarczania muzyki przez internet. Z całą pewnością koncern szykuje coś wyjątkowego, co pozwoli realnie i na równych szansach konkurować z iTunes. Biorąc pod uwagę stale rosnące niezadowolenie artystów i wytwórni fonograficznych z warunków jakie dyktuje Apple, Google ma na prawdę doskonałą pozycję by zmienić rozkład sił i model sprzedaży muzyki przez Internet.

Dołącz do dyskusji