AutoMapa na iPhone? W przyszłym roku

14.12.2009
AutoMapa na iPhone? W przyszłym roku

AutoMapa na iPhone? W przyszłym roku

Tomasz Świderek z “Dziennika Gazeta Prawna” wziął na cel wyniuchanie kiedy jeden z najpopularniejszych systemów do nawigacji w Polsce – AutoMapa – pojawi się w iPhone. Wychodzi na to, że wkrótce. W przyszłym roku na pewno*.

Aktualnie AutoMapa dostępna jest jedynie w wersji Windows Mobile, ale to nie przeszkadza firmie cieszyć się z dużej liczby “legalnych” klientów. Okazuje się, że AutoMapa zainstalowana jest na 450 tys. urządzeniach, w tym na smartfonach. To ok. ? wszystkich urządzeń do nawigacji satelitarnej w Polsce. Na iPhone – jeśli wierzyć wynikom śledztwu Pana Tomka – AutoMapa pojawi się w pierwszym kwartale 2010 r. Prace nad wersję na iPhone’a są ponoć jednocześnie zaawansowane i opóźnione, gdyż były plany, aby AutoMapa pojawiła się w AppStore jeszcze w tym roku.

Aktualnie na iPhone dostępne są nawigacje od: TomTom, Navigon (jestem zadowolonym posiadaczem i używaczem), nDrive i NNG Global Services (iGoMyWay). Jak policzył Tomasz Świderek, w najtańszych wersjach programy obejmujące Polskę kosztują odpowiednio: 69,99 euro, 59,99 euro, 34,99 euro oraz 79,99 euro.

Teraz od siebie: już w lipcu pisałem o tym że “iPhone przejmuje nawigację samochodową”. Od tego czasu sytuacja się nie zmieniła, a smartfon Apple to nowa dynamiczna platforma, która przede wszystkim poszerza dystrybucję dostawcom usług nawigacji satelitarnych. Spekuluje się, że już w tym roku z nawigacji GPS będzie korzystało ok. 2 mln użytkowników iPhone, a w 2013 rok – według iSuppli – ma być tych użytkowników już 28 milionów. To nowy potężny kanał dystrybucji, który nie może być zignorowany przez nikogo, kto chce liczyć się w tym biznesie. AutoMapa chce się liczyć, więc jej debiut w AppStore jest nieuchronny (a że trwają już testy, to w swoim małym śledztwie obywatelskim próbował dowodzić Norbert Cała na swoim blogi iPodinfo).

Rynek dedykowanych urządzeń do nawigacji satelitarnej zdaje się zmierzać ku nieuniknionemu wchłonięciu przez zaawansowane telefony komórkowe. Sygnał do takiego obrotu sprawy dał największy (ilościowo) producent telefonów – fińska Nokia, która za 5 mld euro kupiła jednego z największych dostawców rozwiązań nawigacyjnych – firmę Navteq. Popularność iPhone’a, także jako nawigatora (co potwierdzone jest twardymi dowodami w postaci największych przychodów ze sprzedaży w AppStore dostawców nawigacji), tylko ten proces dynamizuje.

* Tekst w dzisiejszym wydaniu “Dziennika Gazeta Prawna” nie jest jeszcze dostępny w wersji online.

Dołącz do dyskusji

Advertisement