iPod vs iPhone

26.11.2009
iPod vs iPhone

iPod vs iPhone

Nie ma chyba osoby, która podważałaby spektakularny sukces iPoda. Nie dość, że dzięki niemu firma Apple wróciła z biznesowego niebytu, to jeszcze sam iPod miał (ma) ogromny wpływ na kulturę masową. Czy to dobrze, czy źle można się sprzeczać, ale podważyć sukcesu przenośnego odtwarzacza mutlimedialnego z logotypem jabłka nie sposób.

Znajdzie się jednak wiele osób podważających sukces innego produktu Apple, który zadebiutował w 2007 r. – iPhone’a. Twierdzi się czasami, że iPhone nie zaproponował niczego nowego, czego nie byłoby wcześniej na rynku. Z jednym można się zgodzić – na pełen obraz wpływu, jaki iPhone ma na rynek oraz kulturę przyjdzie jeszcze poczekać. Można natomiast zacząć analizować tzw. twarde dane, które mogą unaocznić trend rozwoju tego produktu, na przykład w porównaniu do iPoda.

A te są dla iPhone’a niezwykle korzystne. Patrząc historycznie na poszczególne kwartały sprzedaży można dostrzec, że dynamika sprzedaży iPhone’a jest prawie dwukrotnie wyższa od dynamiki iPoda. Pierwszych 30 milionów sztuk iPoda sprzedało się z ciągu 17 kwartałów; iPhone’owi zabrało to jedynie 10 kwartałów.*
Image Hosted by ImageShack.us

Warto zwrócić uwagę na dość powolny “rozruch” sprzedaży iPoda na początku jego istnienia. Praktycznie do debiutu iPoda mini w 10 kwartale dostępności produktu na rynku sprzedaż mogła nie napawać optymizmem szefów Apple. Prawdziwego kopa iPod dostał dopiero po debiucie iPoda nano w 15 kwartale. Jak widać na wykresie w ciągu pół roku marka iPod dostała 10 milionowego kopa sprzedażowego w górę.

iPhone dynamicznie ruszył w górę od pierwszego kwartału dostępności. Jednak prawdziwy sukces przyszedł dopiero pomiędzy 5 a 6 kwartałem dostępności iPhone’a na rynku, po debiucie modelu 3G. Podobny skok iPhone zanotował także pomiędzy 9 a 10 kwartałem, kiedy debiutował model 3GS.

Mimo, iż jak wiemy od co najmniej półtora roku, iPod nie jest produktem, który będzie generował dynamiczne wzrosty sprzedaży, to warto spojrzeć na historyczny wykres kwartał do kwartału, od początku do ostatniego okresu rozliczeniowego, aby przekonać się jak ciągle potężny jest do produkt.

Image Hosted by ImageShack.us

230 milionów ludzi na całym świecie kupiło do tej pory przenośny odtwarzacz multimedialny Apple. Przed Apple kolejne żniwa sprzedaży iPoda, bo patrząc historycznie czwarte kwartały w roku (a pierwsze w roku rozliczeniowym Apple) ze Świętami Bożego Narodzenia to najlepszy okres dla tej marki.

Warto również przeczytać:
iPod vs iPhone – perspektywy rozwoju
Użytkownik iPhone’a vs użytkownik iPoda touch

* wykresy znalazłem w Fortune.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement