Pomysłodawca "1984" i Get a Mac odchodzi

30.10.2009
Pomysłodawca "1984" i Get a Mac odchodzi

Pomysłodawca "1984" i Get a Mac odchodzi

Dyrektor kreatywny agencji TBWA/Media Arts Lab, Lee Clow, w wieku 66 lat oddaje stery młodszemu koledze Duncanowi Milnerowi. Lee Clow to legenda reklamy. Jego najlepsze dzieła to kreacje dla Apple.

To Lee Clow był tym, który wymyślił słynną reklamę “1984“, która promowała pierwszego Macintosha. Jak wiadomo reklamę “1984” wyświetlono tylko raz, podczas transmisji meczu o Super Bowl. Mimo to, wielu uważa ten wyreżyserowany przez Ridleya Scotta spot za najlepszą produkcję reklamową w historii.

To on stał za pomysłem tańczących sylwetek w kreacjach reklamowych iPoda. Istnieje wiele analiz mówiących o tym, że to właśnie między innymi dzięki tej kreacji narodziła się moda na pewien styl ubioru i zachowania, której nieodłączną częścią były białe słuchawki. To z kolei miało bezpośredni wpływ na biznes Apple, bo iPod stając się ikoną kultury masowej i wyznaczając nowy sposób słuchania muzyki, przynosił firmie Steve?a Jobsa miliardy dolarów.

To on w końcu jest pomysłodawcą serii spotów telewizyjnych “Get a Mac“, które od lat stawiane są za wzór reklam porównawczych. Aktorzy grający w tych reklamach: John Hodgman oraz Justin Long wyrośli na prawdziwe gwiazdy telewizyjne, a Microsoft poczuł się tak ubodzony serią reklamową, że wytoczył przeciwstawne działa serią “Laptop Hunters”.

Świetne koncepty reklamowe przekładają się również na to, że mimo, iż budżety marketingowe Apple nie są większe od konkurencji (a w niektórych przypadkach wręcz sporo niższe), to kreacje firmy żyją własnym, PRowym życiem. To również po części zasługa Lee Clowa.

Ciekawe, czy po zmianie głównego dyrektora kreatywnego agencji reklamowej obsługującej Apple zmieni się charakter reklam firmy. Oczywiście Clow nie był osobą, która decydowała o wszystkim – jak wiemy z biografii Steve’a Jobsa, to on ma zawsze finalny głos odnośnie każdego spotu reklamowego – ale z pewnością na wielu z nich odcisnął swoje znaczące piętno.

Tagi: , , ,

Dołącz do dyskusji

Advertisement