REKLAMA

10-K prawdę ci powie

28.10.2009 10.36
10-K prawdę ci powie
REKLAMA
REKLAMA

Wczoraj Apple złożyło przed Amerykańską Komisją Papierów Wartościowych i Giełd (Securities and Exchange Commission) raport 10-K. To obowiązek amerykańskich firm giełdowych. Przedstawia on szczegółowe wyniki finansowe w zakończonym roku rozliczeniowym, także te, które firmy niekoniecznie chcą pokazywać na konferencjach medialnych.

Raport Apple ma 104 strony i przynosi kilka fajnych ciekawostek na temat firmy Steve’a Jobsa. Na przykład, że firma zatrudnia 34 300 pełnoetatowych pracowników i 2 500 osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze. Na przykład, że liczba wszystkich akcjonariuszy firmy jest niewiele mniejsza, bo 30 473. Na przykład, że sklepów detalicznych Apple ma już 273 (na 16 października 2009 r.). Na przykład, że mimo niebotycznych wyników na akcji (EPS – earnings per share) Apple nie wypłaciło dywidendy ani w 2008 r, ani w 2009 r., ani nie wypłaci w przyszłym, bo chce zatrzymać całość zysku na potrzeby działalności operacyjnej.

Ciekawe jest to, że Apple wydało pół miliarda dolarów (501 milionów dokładnie) na reklamę w 2009 roku. To o 15 milionów więcej niż w poprzednim 2008 r. i 34 milionów dolarów więcej niż dwa lata temu. Na badania i rozwój Apple wydało jednak o ponad 130% więcej niż na reklamę, bo aż 1,3 miliarda dolarów. Wzrost rok do roku wyniósł 20% (224 miliony); ciekawe ile z tego pochłonął projekt tabletu?

Chcecie wiedzieć ile Apple sprzedaje w Europie? Proszę bardzo?, strona 44: sprzedaż netto w Europie wzrosła o 1,7 miliarda dolarów (23%) w stosunku do 2008 r. Na Starym Kontynencie Apple sprzedało 2,8 miliona komputerów Macintosh i było to o 13% więcej niż w 2008 r. (strona 41). To dużo większy wzrost niż w Stanach Zjednoczonych (4%) i roczna różnica sprzedaży Maków po obu stronach Atlantyku wynosi już tylko 1,5 miliona sztuk na korzyść USA.

Ciekawe wnioski przynosi także szczegółowa analiza sprzedaży iPodów w 2009 r. (strona 41) Od co najmniej półtora roku mówi się o fazie schyłkowej tego produktu, który zastępowany jest przez iPhone’a. Dochodzi nawet kanibalizacji sprzedaży, co oficjalnie przyznał przedstawiciel Apple. Tymczasem Apple sprzedało w zeszłym roku 54 milionów swoich odtwarzaczy! Każdy iPod średnio przyniósł Apple 149 dolarów netto. To wprawdzie o 11 centów mniej niż rok temu (ze względu na niższą średnią cenę zakupu). Mimo braków wzrostów (jedyny taki przypadek wśród głównych linii biznesowych Apple), iPod trzyma się dzielnie i jeszcze przez co najmniej kilka lat będzie dostarczał Apple wielu miliardów dolarów rocznie.

W raporcie K-10 można także poszukać śladów oszacowania biznesu sklepu z aplikacjami firm trzecich na iPhone’a i iPoda touch – AppStore. Wprawdzie Apple zręcznie unika publikacji oficjalnych danych na ten temat, ale kilka faktów z K-10 może wyjawić tajemnicę – całość sprzedaży przez iTunes wyniosła 4 036 miliarda dolarów netto w 2009 r. (strona 41). To wzrost o 21%, czyli 696 milionów dolarów (strona 42). W uzasadnieniu Apple pisze, że wzrost wygenerowany został właśnie dzięki sprzedaży aplikacji firm trzecich w iTunes Store.

Tegoroczny raport K-10 Apple dostępny tutaj (link do pliku PDF).
W poprzednim roku było tak (link to archiwalnego wpisu na Spider’s Web).

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA