REKLAMA

AppStore - miliony czy miliardy?

28.09.2009 06.30
AppStore – miliony czy miliardy?
REKLAMA
REKLAMA

Mimo, iż Apple co rusz chwali się gigantycznymi liczbami pobieranych przez właścicieli iPhone’ów i iPodów touch aplikacji z AppStore, to ocena biznesu sklepu z aplikacjami mobilnymi jest ciągle przedmiotem dywagacji. Apple to tej pory nie poinformowało oficjalnie o faktycznym wymiarze 30% prowizji pobieranej od deweloperów sprzedających swoje aplikacje w AppStore.

Do tej pory próby szacowania stanu biznesu AppStore podejmowali stosunkowo nowi gracze na analitycznym rynk; głównie ci związani z rynkiem reklamy mobilnej. AdMob szacował rynek AppStore na 2,4 miliarda dolarów, co oznaczało, że 30% prowizja od sprzedaży dawałaby Apple 720 milionów dolarów rocznie. Później AppsFire próbowało dowodzić, że rynek aplikacji mobilnych na iPhone’a jest warty 3,3 mld dolarów, więc Apple zbierałoby z niego równiótki miliard dolarów. W końcu odezwał się „poważny” dom analityczny – Bernstein Research. Ustami cenionego analityka Toni’ego Sacconaghi, Bernstein szacuje kwartalne przychody ze sprzedaży aplikacji w AppStore na pomiędzy 60 a 110 milionami dolarów (czyli maksymalnie 440 milionów dolarów rocznie). Wprawdzie metodologia estymacji Sacconaghi’ego nie jest zbyt wnikliwa – wziął pod uwagę sprzedaż najpopularniejszych aplikacji w AppStore – to jednak powaga Bernstein zobowiązuje. Według Sacconaghi’ego, rynek AppStore jest warty – pomiędzy 140 a 250 milionów dolarów kwartalnie, więc jeśli przyjąć tę wyższą wartość, rocznie rynek warty jest 1 miliard dolarów.

Szacunki Bernstein Research są więc dużo niższe od kalkulacji AdMob i AppsFire. Z jednej strony 110 milionów dolarów kwartalnych przychodów ze sprzedaży aplikacji w AppStore to jedynie 1% z 8,34 miliarda dolarów obrotów w ostatnim kwartale rozliczeniowym (licząc wg. standardów księgowości GAAP), lecz z drugiej Tony Sacconaghi zauważa, że w porównaniu do początków iTunes Music Store, rynek AppStore rośnie półtora raza szybciej.

Jedno jest pewne – AppStore dla Apple to właśnie podobny produkt do iTunes Music Store. Jego głównym zadaniem jest promocja sprzedaży iPhone’ów i iPodów touch. Widać to doskonale po serii reklam iPhone’a, w którym prezentowane są kolejne pozycje aplikacji z AppStore. Mnogość programów dostępnych na multi-gadżety Apple to główny atut ich przewagi konkurencyjnej. Ewentualny sukces w postaci kolejnej pełnoprawnej platformy sprzedaży oprogramowania, o którym już dziś piszą nie tylko Bernstein Research, ale praktycznie wszyscy poważni komentatorzy rynku, to niejako poboczny efekt promocji iPhone’ów i iPodów touch.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA