Zamieszanie przy sprzedaży kwartalnej Maków

16.07.2009
Zamieszanie przy sprzedaży kwartalnej Maków

Zamieszanie przy sprzedaży kwartalnej Maków

Dwa przeciwstawne raporty wiodących firm analitycznych na temat sprzedaży komputerów w Stanach Zjednoczonych ukazały się w dniu wczorajszym. Przeciwstawnych w kontekście sprzedaży komputerów Mac.

Według Gartnera Apple sprzedało 1,42 miliona Maków w ostatnim kwartale, co jest o 2,5% więcej niż rok wcześniej. W notowaniu Gartnera Apple kontroluje aktualnie 8,7% amerykańskiego rynku PC.

Według IDC Apple sprzedało 1,213 miliona Macintoshy w minionym kwartale, co jest aż 12,4% spadkiem rok do roku. Z tego powodu Apple spadło w rankingu IDC z czwartej na piątą pozycję po tym, jak wyprzedzone zostało przez Toshibę, chociaż udział Maka w rynku nie zmienił się i pozostaje na poziomie 7,6%.

Różnice spore i dające sporo do myślenia nad zasadnością prowadzenia przez obie firmy analiz. Wiadomo bowiem, że raporty uznanych firm analitycznych mają kolosalny wpływ na zachowanie się walorów spółek publicznych na giełdzie i wyznaczają ruchy inwestorów. Jaką więc decyzję mają podjąć posiadacze akcji Apple w obliczu tak różniących się danych?

W obu rankingach Apple nie zmieściło się w pierwszej piątce jeśli chodzi o sprzedaż globalną. Oznacza to, że Maki stanowią mniej niż 4,3% (Gartner) lub 4,6% (IDC) wszystkich komputerów sprzedanych na świecie w drugim kwartale 2009 roku.

Z faktyczną oceną sytuacji sprzedaży Maków należy więc poczekać do ogłoszenia kwartalnych wyników Apple 21 lipca 2009 roku. Według ostatnich raportów innej wiodącej firmy analitycznej Piper Jaffray, zapotrzebowanie na nowe MacBooki Pro jest większe niż oczekiwało Apple. Może się jednak okazać, że obniżki cen zaproponowane przez Apple na początku czerwca nie zostały jeszcze przez rynek w pełni skonsumowane i prawdziwe odbicie sprzedaży Maków nastąpi w trzecim kwartale kalendarzowym, który z reguły jest najlepszy dla Apple. W trzecim kwartale nowe komputery kupują bowiem studenci wracający na uczelnie po wakacjach. Od lat Apple jest liderem rynku edukacji w Stanach Zjednoczonych, więc żniwa sprzedażowe w miesiącach lipiec – wrzesień są bardzo ważne dla firmy w kontekście wyników kwartalnych.

Poniżej przeciwstawne dane Gartnera oraz IDC:

Dołącz do dyskusji

Advertisement