Tydzień pełen ważnych danych finansowych

20.07.2009
Tydzień pełen ważnych danych finansowych

Tydzień pełen ważnych danych finansowych

W trzydziestym tygodniu roku, pomiędzy 20 a 26 lipca, będą miały miejsce ważne publikacje finansowe wiodących firm technologicznych świata. Będą one raportować wyniki finansowe po drugim kwartale kalendarzowym roku. Sporo będzie można z nich wyczytać, m.in po części to, czy globalna gospodarka zacznie wreszcie wychodzić z kryzysu, czy jeszcze nie.

Apple poda wyniki po swoim trzecim kwartale rozliczeniowym jutro, tj. 21 lipca 2009 r. Świat biznesowy oczekuje tych danych z dużą atencją, bo wyniki Apple – firmy oferującej “luksusowe” produkty technologiczne – mogą stanowić wytyczne do analizy zachowania całej branży hi-tech, co z kolei może dać świadectwo zmian zachodzących w ostatnim czasie w światowej gospodarce.

IBM oraz Google

Największa informatyczna firma IBM oraz największa internetowa spóła na świecie Google już zaraportowały swoje wyniki po ostatnim kwartale. Wyniki nie są jednoznaczne. IBM cieszył się zyskiem o 12% większym niż rok wcześniej, ale przy niższych obrotach. Google zwiększył zarówno przychody (3%), jak i zyski (z USD 1,17 mld do 1,47 mld rok wcześniej), ale w przypadku obu firm nastąpiło mocne wyhamowanie dynamiki wzrostów, a nienaganne wyniki osiągnięte zostały przy drastycznych planach oszczędnościowych. Jednym z ich najważniejszych elementów były zwolnienia – w Google pierwsze od wielu lat.

Kiedy inni

Szerszy obraz aktualnego stanu branży technologicznej będzie znany pod koniec tego tygodnia. W najbliższych dniach kilka najważniejszych graczy na rynku technologii zaprezentuje swoje raporty kwartalne:
– Yahoo – 21 lipca;
– Apple – 21 lipca;
– AMD – 21 lipca;
– eBay – 22 lipca;
– Microsoft – 23 lipca;
– Amazon – 23 lipca;
– Xerox – 23 lipca.

Apple vs Microsoft

Dla branży PC najważniejsze są raporty dwóch wiodących graczy na rynku PC: Microsoftu oraz Apple. Firma Jobsa obserwowana będzie przez analityków z dużym oczekiwaniem, ponieważ jej wyniki mogą świadczyć o tym, czy konsumenci są na tyle pozytywnie nastawieni do realności biznesowej, że są skłonni zainwestować w marki premium.

Uśrednione oczekiwania analityków giełdowych oscylują wokół 8 miliardów kwartalnego przychodu ze sprzedaży. Rok temu, na koniec czerwca 2008 r. Apple pokazało niecałe 7,5 miliarda obrotów. Wprawdzie wiodące firmy analityczne IDC oraz Gartner różnią się w bieżącej ocenie sprzedaży komputerów Mac, ale w obu przypadkach mowa jest o sprzedaży pomiędzy 2 a 2,5 miliona Maków. Rok temu Apple sprzedało 2,496 miliona komputerów Macintosh. Mimo spowolnienia gospodarczego, oczekuje się, że Apple sprzeda podobną liczbę komputerów co rok temu, głównie dzięki zręcznemu zabiegowi obniżenia cen i przesunięcia MacBooka 13” w kierunku wyżej pozycjonowanej marki Pro.

Sprzedaż iPodów raczej nie wzrośnie, ale dzięki sprytnym posunięciom pozycjonowania marek, Apple potrafi zneutralizować malejące znaczenie przenośnych odtwarzaczy multimedialnych w swoim portfolio. Według uśrednionych przewidywań analityków, Apple sprzedało około 11 milionów iPodów w zeszłym kwartale, czyli dokładnie tyle, ile rok temu.

Tym razem iPhone raczej nie będzie dominował rezultatów kwartalnych Apple, ponieważ miesiąc przed wydaniem nowego systemu operacyjnego oraz nowego iPhone’a 3GS sprzedaż smartfonu Apple’a spadła prawie o połowę. Oczekiwania analityków oscylują między 3,88 a 4,34 miliona egzemplarzy w ostatnim kwartale. Rok temu Apple sprzedało właśnie 3,88 mln iPhone’ów.

Mimo nieco konserwatywnych projekcji analityków, to marża brutto będzie tym, co decydować będzie o ogólnej ocenie wyników Apple’a. Jak wyliczył magazyn Fortune, średnia marża brutto Apple w ostatnich ośmiu kwartałach wynosiła 34,8%. To prawie dwukrotnie więcej niż marża firmy Dell (17,6%). Mimo oczekiwanego spadku w tym najbardziej pożądanym przez firmy współczynniku, Apple powinno zaraportować pomiędzy 30 a 33% marży brutto w ostatnim kwartale. To pozwoli firmie dodać kolejne miliardy dolarów do wartości gotówki w kasie, która jest obiektem westchnień innych graczy na rynku hi-tech.

Według uśrednionych projekcji analityków Microsoft powinien przedstawić 14,4 miliarda przychodów kwartalnych. To o ponad 1,4 miliarda mniej niż rok wcześniej. Jeśli przy tym Microsoft w pozycjach “Windows” oraz “Office” pokaże spadki, będzie to oznaczało, że małe i średnie przedsiębiorstwa jeszcze nie czują klimatu do wyjścia z kryzysu.

Ważny tydzień

Ten tydzień będzie decydujący dla inwestorów grających na rynku technologi. Jak to zwykle bywa, ogólny klimat po publikacji kwartalnych danych przez wiodące firmy hi-tech na świecie będzie decydował o nastrojach w najbliższych tygodniach, jeśli nie miesiącach. Od kilku kwartałów Apple jest jedną z firm, które bierze się pod uwagę projektując wytyczne do zachowania się całej branży w najbliższej przyszłości. Po raz kolejny porównanie finansowych danych kwartalnych Apple vs Microsoft powinno dać odpowiedź czy branża technologiczna już ma kryzys za sobą, czy jeszcze nie.

Dołącz do dyskusji

Advertisement