iPhone 3GS w Polsce. Jak sobie poradzi?

31.07.2009
iPhone 3GS w Polsce. Jak sobie poradzi?

iPhone 3GS w Polsce. Jak sobie poradzi?

Dzisiaj, tj 31 lipca 2009 r. debiutuje w Polsce nowy iPhone 3GS. Na ośmiu innych rynkach (USA, UK, Kanada, Niemcy, Francja, Szwajcaria, Włochy i Hiszpania) iPhone 3GS obecny jest od 19 czerwca. Za granicą nowy iPhone radzi sobie doskonale. Jak będzie w Polsce?

Sprzedaż na świecie

W Stanach Zjednoczonych nowy iPhone przyjął się doskonale. W pierwszy weekend jego dostępności sprzedało się milion egzemplarzy smartfonu Apple, co znacznie przekraczało nawet najbardziej optymistyczne prognozy analityków giełdowych. Aktualne kalkulacje mówią o doskonałej sprzedaży w całym kwartale. Niedawno opublikowana notka Kaufman Bros. mówi o prawdopodobieństwie sprzedaży 6,8 miliona sztuk iPhone’a w bieżącym kwartale. Jeśli rzeczywiście tak będzie, Apple wyrówna zeszłoroczny rekord sprzedaży kwartalnej (6,89 milionów w 4Q) oraz pokaże ponad 30% wzrost licząc rok do roku (5,21 milionów iPhone’ów sprzedanych w 3Q).

Sprzedaż w Polsce

W Polsce brakuje twardych danych na temat liczby sprzedanych iPhone’ów. Przed oficjalnym debiutem iPhone’a 3G w Polsce, który był pierwszym modelem oficjalnie dostępnym na naszym rynku spekulowało się, że jest już u nas około 15 – 20 tysięcy iPhone’ów pierwszej generacji. Oczywiście były to telefony sprowadzone nieoficjalnymi kanałami, które musiały być “jailbreakowane”, aby działały na terenie naszego kraju.

Następnie powołując się na dane zdobyte od polskich operatorów oferujących iPhone’a (Era oraz Orange) “Rzeczpospolita” podała, że w 2008 roku sprzedano 100 tysięcy smartfonów Apple. Na początku czerwca informując o wersji mobilnej swojego medium, “Gazeta Wyborcza” mówiła o 300 tysiącach użytkownikach iPhone’ów w Polsce. Czy były to twarde dane, czy też wyssana z palca liczba nie wiadomo, ponieważ nigdzie indziej dane ten nie zostały zweryfikowane, a dziennikarz “GW” nie raczył odpowiedzieć na zadane przeze mnie pytania.

Wsparcie

Nie wiadomo nic na temat ewentualnego wsparcia reklamowego debiutu iPhone’a 3GS w Polsce, choć skala działań powinna być zauważalna w nadchodzących dniach.

Debiut modelu 3G był dość spektakularny jak na wielkość rynku polskiego, choć nie obyło się bez kompromitacji sił PR sieci Orange. iPhone 3G promowany był dość silną kampanią telewizyjną. Jak policzył magazyn “Media i Marketing” Apple wydało około 3 miliony złotych na spoty telewizyjne w pierwszych kilku tygodniach kampanii. Obok kampanii TV pojawiła się dość ciekawa promocja w prasie, która obejmowała tzw. advertoriale (promocyjne artykuły sponsorowane) w niektórych tygodnikach opinii. Zauważalna była także kampania outdoorowa w największych miastach w Polsce.

Dwukrotnie trafiłem także na działania BTL wspierające sprzedaż iPhone’a 3G, ale były to najprawdopodobniej mniejsze akcje lokalnych dystrybutorów naszych sieci komórkowych niż centralnie zaplanowana akcja. W jednym z marketów sieci Billa natknąłem się na promocję iPhone’a 3G, w której klienci mogli “dotknąć” urządzenie Apple’a i spytać się o szczegóły oferty.

Świadomość marki

Nie znam żadnych badań na temat znajomości marki iPhone w Polsce (bo pewnie ich w ogóle nie ma), ale można założyć, że jest ona niemała zważywszy na fakt, że smartfon Apple’a zagościł na stałe w rodzimych mass mediach. Odpowiednie zestawienia obecności iPhone’a na łamach prasy polskiej przygotowuję co miesiąc dla “Mojego Jabłuszka“, z których wynika, że średnio każdego miesiąca pojawia się około 130 – 150 publikacji, w których pada nazwa marki iPhone. To naprawdę sporo, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę marki innych smartonów, które generują znacznie mniejszą liczbę wycinków prasowych.

iPhone na ulicy

iPhone jest bardzo powszechnie spotykanym telefonem. Z własnych obserwacji wnioskuję, że wraz z oficjalnym pojawieniem się iPhone’a w Polsce znacznie wzrosła liczba postronnych osób używających smartfonu Apple’a. Postronnych, czyli takich, którzy niekoniecznie analizują rynek smartfonów oraz posiadają w domu inne produkty Apple’a.

W branży medialnej oraz reklamowej, w których na co dzień się poruszam iPhone jest bardzo popularnym telefonem. Da się go również zauważyć u rzeszy polityków.

Perspektywy dla 3GS

Perspektywy ewentualnego sukcesu w Polsce modelu 3GS wydają się być bardzo pozytywne, mimo iż sam aparat nie przynosi znacznych udogodnień, które powodowałyby konieczność przesiadki z modelu 3G. Mimo to wydaje się, że Apple bardzo skutecznie poprowadziło linię komunikacji marketingowej modelu 3GS. Często nawet od postronnych obserwatorów marketingowego hype’u wokół iPhone’a słyszę, że Apple zrobiło dobrą robotę znacznie przyspieszając i usprawniając działanie swojego smartfona.

Czynnikiem, który niewątpliwie będzie działał na korzyść iPhone’a 3GS jest coraz większa akceptacja Apple jako producenta zaawansowanych telefonów. Generalnie nienaganny PR wokół iPhone’a powinien poskutkować kolejnymi dziesiątkami tysięcy nowych użytkowników, bo wydaje się naturalne, że model 3GS zdobędzie głównie nowych amatorów. Przesiadki z 3G będą zapewne nieco mniej liczne, szczególnie że dwuletnie kontrakty podpisywane były niecały rok temu.

Jeśli chodzi o ceny, to tu niespodzianki nie ma – w dużym przybliżeniu można powiedzieć, że są one identyczne jak w przypadku iPhone’a 3G. Oczywiście należy uwzględnić wyższe ceny nowego 32GB modelu iPhone’a 3GS.

Dołącz do dyskusji

Advertisement