REKLAMA

Użytkownik iPhone'a vs użytkownik iPoda touch

19.06.2009 06.15
Użytkownik iPhone’a vs użytkownik iPoda touch
REKLAMA
REKLAMA

Niektórych dziwi fakt, że wraz z prezentacją nowego modelu iPhone’a, Apple nie zaproponowało nowego iPoda toucha. Nieco światła w tej sprawie mogą rzucić wyniki badań na amerykańskich użytkownikach iPhone’a oraz iPoda toucha przeprowadzone przez comScore i AdMob pomiędzy styczniem a majem 2009 r.

Okazuje się, że różnice między posiadaczami tych dwóch niezwykle podobnych urządzeń są znaczne, mimo iż obie grupy charakteryzują pewne wspólne fakty. 70% użytkowników iPhone’a i iPoda toucha to mężczyźni. 50% posiadaczy gadżetów firmy Apple częściej łączy się z Internetem za pomocą iPhone’a lub iPoda toucha niż za pomocą komputera. Ponad 40% z nich spędza więcej czasu w Internecie za pomocą urządzeń Apple niż słucha radia.

Na tym kończą się wspólne cechy posiadaczy obu urządzeń, ponieważ:
użytkownicy iPhone’a są starsi: 69% posiadaczy iPoda touch jest w wieku pomiędzy 13 a 24 lata, podczas gdy 74% użytkowników iPhone’a ma ponad 25 lat;

użytkownicy iPoda touch są mniej zamożni: 78% posiadaczy iPhone’a dysponują budżetem domowym o wartości co najmniej 25 tysięcy dolarów w porównaniu do 66% użytkowników iPoda touch posiadających podobne przychody;

użytkownicy iPhone’a mają więcej dzieci: 46% użytkowników iPhone’a ma co najmniej jedno dziecko, podczas gdy dzieci posiada jedynie 27% posiadaczy iPodów touch;

posiadacze iPodów touch częściej kupują: telefony komórkowe, ubrania, telewizory i inny sprzęt elektroniczny, podczas gdy użytkownicy iPhone’a bardziej zainteresowani są: podróżami, usługami finansowymi i nowymi domami.

Patrząc z boku na iPhone’a i iPoda touch można wyciągnąć pochopne wnioski. W końcu to bardzo podobne do siebie urządzenia. iPod touch to przecież iPhone bez telefonu. Można by się nawet zastanawiać nad biznesową zasadnością istnienia obu produktów, ponieważ zagrożenie kanibalizacji sprzedaży na pierwszy rzut wydaje się duże. Jednak niezwykle wyraźne różnice demograficzne pomiędzy użytkownikami obu urządzeń potwierdzają bardzo rozbieżne ich pozycjonowanie. To potwierdza również fakt, że Apple potrafiło wykreować zapotrzebowanie zarówno na iPhone’a, jak i iPoda touch.

Różnice w strategicznym pozycjonowaniu obu produktów muszą mieć swoje przełożenie na kreację marketingową. Spójrzmy na jedne z ostatnich spotów reklamowych iPhone’a i iPoda touch.

Reklama iPhone’a pt. „Office”

Reklama iPoda touch z serii „The Funniest iPod Ever”

Jak można zauważyć, mimo iż obie reklamy utrzymane są w podobnej stylistyce, to ich przekaz opiera się na zupełnie innych wartościach emocjonalnych. Różnice pomiędzy nimi dokładnie odpowiadają demograficznym różnicom pomiędzy posiadaczami iPhone’ów oraz iPodów touch: starsi vs młodsi, zamożniejsi vs mniej zamożni, zainteresowani bardziej usługami finansowymi vs zainteresowani gadżetami elektronicznymi.

– To badanie podkreśla jak ważnym dla marketerów jest zrozumienie mobilnego horyzontu i charakterystyki użytkowników poszczególnych platform lub urządzeń mobilnych – wyjaśnia w informacji prasowej przedstawiającej raport wiceprezes comScore, Lofton Worth. – Troszkę wysiłku w proces planowania może spowodować, że kampanie mobilne będą dużo bardziej skuteczne.

Apple sprzedało do tej pory około 40 milionów urządzeń opartych na platformie iPhone OS X. Badania przeprowadzono pomiędzy styczniem a majem 2009 roku na 3 848 posiadaczach iPodów touch oraz 3 454 użytkownikach iPhone’a.

AdMob to największa na świecie mobilna platforma reklamowa obsługująca ponad 6,2 miliarda mobilnych banerów każdego miesiąca. Firma istnieje od kwietnia 2006 roku i działa na terenie 160 krajów. ComScore to jeden z liderów statystyk świata cyfrowego.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA