Surfowanie iPhone’m w Polsce i w USA

25.06.2009
Surfowanie iPhone’m w Polsce i w USA

Surfowanie iPhone’m w Polsce i w USA

Na stronach Ranking.pl pojawiły się bardzo ciekawe wykresy przedstawiające ranking modeli urządzeń mobilnych używanych przez internautów łączących się z obszaru Polski z polskimi witrynami. Ranking jest tworzony na podstawie liczby odsłon stron uwzględnionych w badaniu gemiusTraffic. Warto te dane skonfrontować z wynikami podobnych badań przedstawianymi co miesiąc przez Net Applications dla rynku amerykańskiego.

To, że ziściły się zuchwałe słowa Steve’a Jobsa z prezentacji oryginalnego iPhone’a w 2007 roku nie trzeba już dzisiaj chyba nikogo przekonywać. iPhone zmienił sposób, w jaki używa się telefonu komórkowego. Dzięki “Internetowi w kieszeni” iPhone szybko stał się najpopularniejszym urządzeniem mobilnym, na którym surfujemy w sieci. Jak wynika z danych Ranking.pl ten fenomen jest również obecny w Polsce.

Mimo, iż w Polsce iPhone’ów używa “tylko” około 300 tysięcy ludzi (te dane cytuję za “Gazetą Wyborczą” oraz “Gazetą Prawną“), to smartfon Apple jest najpopularniejszym urządzeniem mobilnym w polskim Internecie z 1,9 milionami odsłon stron www iPhone zdobył 14,92% rynku (dane z tygodnia 15 – 21 czerwiec 2009 r.). Na drugim miejscu z kolosalną stratą (ok. 40%) znajduje się Nokia E51 z 1,1 milionami odsłon. Trzeci na podium Sony Ericsson K800 wygenerował jedynie 775 tysięcy odsłon w minionym tygodniu. Co ciekawe telefon HTC z systemem operacyjnym Google Android, który pozycjonowany był jako alternatywa dla iPhone’a a jego komunikacja marketingowa oparta była na mobilnym surfowaniu w sieci, wygenerował tylko niecałe 150 tysięcy odsłon, co dało 1,13% udziału w rynku.

W całym drugim kwartale iPhone zdobył 15,25% udziałów w rynku. To prawie dwa razy więcej niż druga w rankingu Nokia E51 (8,34%) oraz prawie trzykrotnie więcej niż trzeci Sony Ericsson K800 (6,09%).

W rankingu producentów urządzeń mobilnych używanych przez internautów łączących się z obszaru Polski z polskimi witrynami Apple było trzecie z 17,93% na koniec drugiego kwartału. Tu bezdyskusyjnym liderem była Nokia prawie z 42% a drugi Sony Ericsson z 26,57%. Należy jednak pamiętać, że w Polsce oficjalnie dostępny jest na razie tylko jeden smartfon firmy Apple, a Nokia oferuje kilkadziesiąt (jak nie kilkaset) modeli z dostępem do Internetu.


W Stanach Zjednoczonych podobne dane od kilku miesięcy prezentuje Net Applications. Wprawdzie badania tej firmy trudno uznać za bezsprzecznie wiarygodne – dane zbierane są na podstawie 160 milionów wizyt klientów firmy – ale ich systematyczna analiza może pozwolić na obserwację zjawisk mających miejsce na rynku urządzeń mobilnych.

Na podstawie badań z marca (z maja nie udało mi się zdobyć) iPhone odpowiadał za 63,41% mobilnego ruchu w Internecie na rynku amerykańskim. Drugi z kolosalną stratą był Android (czyli telefony HTC) z 8,57%. Symbian (czyli telefony Nokii) był dopiero czwarty z wynikiem 7,74%.


Jak widać fenomen iPhone’a jest tożsamy zarówno dla bardzo rozwiniętego rynku amerykańskiego jak i dla raczkującego w mobilnym dostępie do Internetu rynku polskiego. Oczywiście rynek polski jest bardziej podobny do rynku europejskiego, na którym bezsprzecznie dominuje Nokia, ale w obu przypadkach na pierwszym miejscu jest iPhone z wyraźną przewagą nad konkurentami. Zarówno w USA, jak i w Polsce jego użytkownicy dużo częściej wykorzystują go do przeglądania stron internetowych niż posiadacze jakichkolwiek innych urządzeń przenośnych.

Dołącz do dyskusji

Advertisement