Wired o zasadach działania Apple

19.03.2008
Wired o zasadach działania Apple

Wired o zasadach działania Apple

Dzisiaj jeden z poważniejszych serwisów internetowych poświęconych nowym technologiom The Wired opublikował bardzo ciekawy artykuł na temat sposobów działania firmy Apple. 
Nie ukrywam, że jestem zafascynowany nie tylko produktami producenta iPoda, iPhona i Maków, ale także sposobem prowadzenia komunikacji rynkowej przez firmę z Cupertino. Dzięki charyzmatecznemu prezesowi, Steve’owi Jobs’owi, Apple tworzy wokół siebie prawdziwy kult. Sposób, w jakim Steve Jobs ogłasza swoje nowe produkty i technologie na słynnych pokazach Keynote, to dla mnie mistrzostwo public relations.

The Wired przedstawia pięć zasad działania Apple w porównaniu do konkurencji. Dają dużo do myślenia…

Oto one:

1. FIRMA

Zasady rynkowe

Udostępnij swoje platformy. Oprogramowanie powinno pozostać niezależne od sprzętu po to, aby użytkownicy mieli dostęp do każdego programu lub danych z poziomu różnych urządzeń. Przykład: Android od Gogle, system operacyjny, który działa na wielu różnych sprzętach pochodzących od różnych producentów.

Zasada Apple

Stwórz oprogramowanie współpracujące jedynie z twoim sprzętem. OS X tylko na Mac; aplikacje iPhona tylko na iPhonie.

2. KOMUNIKACJA

Zasady rynkowe

Pozwój pracownikom opowiadać swoim kolegom o tym nad czym właśnie pracują, po to, aby czuli bliższą więź ze swoją firmą. Nowe Strategie? Problemy? Napisz o nich na blogach. Twoi klienci odpłacą ci się lojalnością. Ich komentarze mogą przynieść wiele nowych pomysłów.

Zasada Apple

Nigdy nie rozmawiaj z prasą. Zamknij wszystkie blogi z plotkami o Apple. Gróź procesami dzieciom, które przesyłają ci swoje pomysły. Nigdy nie pozwól na wyciek produktu zanim sam go oficjalnie ogłosisz. Wtedy zdyscyplinuj swoich pracowników aby dopilnowali by news z wydarzenia dotarł do jak największej liczby mediów.

3. BĄDŹ MIŁY

Zasady rynkowe

Nie afiszuj się ze swoim statusem lidera rynkowego. Producenci oprogramowania powinni walczyć na nowe rozwiązania, a nie na zdolność zamykania niewygodnych rywali. Microsoft nękany był przez dekady procesami za wbudowanie w system operacyjny przeglądarki internetowej.

Zasada Apple

Zaostrz taktykę! Każdy Mac ma zawierać przeinstalowaną wersję iTunes, który ma być domyślnym centrum mediów. Większość plików zakupionych przez iTunes może być odtwarzana jedynie na iPodach.

4. KOCHAJ SWOICH KLIENTÓW

Zasady rynkowe

Rozbudź uczucie do swoich produktów. Spraw, aby każdy konsument miał pozytywne doświadczenia z twoim produktem. Każdy może zamieścić swoją opinię na Yelp czy Amazon, a ty nie możesz sobie pozwolić na to, aby choć jedna skarga nie została bez odpowiedzi.

Zasada Apple

To siebie masz zadowolić, nie fanów. Wypuść iMaca bez stacji dysków; wypuść MacBook Air bez napędu optycznego. Zetnij ceny iPhona o 200 dolarów dwa miesiące po jego debiucie.

5. ROZPIESZCZAJ SWOICH PRACOWNIKÓW

Zasady rynkowe

Ponieważ najwięcej świetnych pomysłów rodzi się wewnątrz firmy na różnych poziomach, zachęcaj do autonomii i dawaj pracownikom czas wolny na własne projekty. Zalej ich dodatkami do zasadniczej płacy, aby czuli się wyjątkowi.

Zasada Apple

Motywuj przez strach. Nie bój się wrzeszczeć na pracowników. Gróź zwolnieniami. Nie chwal dopóki nie jesteś pewien, że naprawdę warto. Doprowadzaj ich do łez. Dopóki będziesz mógł inspirować ich własną misją i tak będą uważali, że to ich najlepsza praca w życiu.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement