Lemoniada – nowa reklama od Allegro. Tym razem nie wyciska łez

News/YouTube 19.06.2017
Lemoniada – nowa reklama od Allegro. Tym razem nie wyciska łez

Na rynku reklamowym nie ma mowy o nudzie. Czasem ktoś obrazi wegetarian, to znowu jakaś marka wrzuci dramatyczne zdjęcie i opatrzy je dowcipnym komentarzem, innym razem pół Polski będzie szukać nieistniejącego Wojtka. Allegro nie stara się szokować i prowokować, a mimo to każda reklama, którą wypuści aukcyjny gigant, wywołuje niemałe poruszenie.

Wiedząc, że narażam się na powszechną krytykę, muszę przyznać, że nie przepadam za Legendami Polskimi. Zdaję sobie sprawę, że działalność Bagińskiego jest czymś w rodzaju dobra narodowego. Niestety filmy, które stworzył we współpracy z Allegro, to najlepszy przykład na to, że efekty specjalne to nie wszystko. Nie przekonuje mnie ten sztuczny mariaż świata dawnych wierzeń i współczesności pełnej technologicznych wynalazków.

Tak samo nie kupiła mnie akcja reklamowa związana ze Starością aksolotla. Jeśli nie pamiętacie, to przypomnę, że Allegro postanowiło wydać mikropowieść Jacka Dukaja. Była ona dostępna tylko w formie e-booka. Została wyedytowana w taki sposób, aby czytanie jej miało charakter warstwowy. Opierało się to mniej więcej na tym, że czytając książkę, mogliśmy łatwo przeskakiwać pomiędzy przypisami. Podobnie jak w przypadku Legend Polskich, fabuła opowieści nie była tak głęboka, jak zapowiadano i wyglądała bardziej na materiał promocyjny, niż na pełnoprawną powieść.

Nie jestem jednak człowiekiem bez serca i potrafię docenić dobre kreacje reklamowe. Ogromne wrażenie zrobiły na mnie historie z serii Czego szukasz w Święta? Filmy Mikołaj i English for beginners to naprawdę majstersztyk reklamowy.

Co sprawia, że te reklamy są tak dobre? W ładny sposób przedstawiają uniwersalne historie, które mogłyby zdarzyć się w każdej rodzinie. Powiem więcej, reklama Mikołaj jest tak miła i ciepła, że życzyłbym sobie, aby ta opowieść mówiła o moim życiu.

Trzeba przyznać, że Allegro wie jak przedstawić prostą historię w atrakcyjny i wyciskający łzy sposób. Przez chwilę zastanawiałem się nad tym, czy to dobrze, że kreacje reklamowe grają na naszych emocjach. Łatwo przekroczyć tu granicę dobrego smaku i uzyskać efekt odwrotny od zamierzonego (Reserved, na przykład, znalazło Wojtka, ale zgubiło klientów). Sukces Allegro polega na tym, że w ich reklamach sama marka i jej usługi są odstawione na boczny tor. Prezenty, zakupy i drobiazgi kupione w Sieci są tylko przyczynkiem prawdziwej historii. Nikt na siłę nie ustawia procesu zakupowego na pierwszym miejscu, co jest wyjątkiem w świecie agresywnej komercjalizacji niemalże wszystkiego.

Nie inaczej jest z najnowszą reklamą Allegro. Lemoniada przedstawia opowieść, w której głównym bohaterem jest miłość między rodzeństwem.

Muszę przyznać, że chociaż poprzednie, przywołane przeze mnie, kreacje były znacznie lepsze, to i ta ma swój przyjemny, wakacyjny urok i dziecięcą niewinność. To dobrze, że Allegro nie stara się wyciskać łez na każdym kroku, a nastrój buduje w oparciu o znane elementy: domki kempingowe, akcja umiejscowiona na Wyspie Sobieszewskiej, leśna droga wiodąca do plaży. Wszystko to nadaje reklamie swojskiego charakteru i, muszę przyznać, że sam chętnie odwiedziłbym znowu polskie wybrzeże.

Internetowi malkontenci zwracają uwagę, że małemu chłopcu brak kasy fiskalnej i pozwolenia na handel. Mam jednak poczucie, że to dobrze. Podobnie jak w przypadku reklamy Mikołaj, Allegro nie dokumentuje życia, a pozwala spojrzeć na nie z lepszej perspektywy.

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji (1)

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...