Dlaczego samochodów autonomicznych nie tworzy się samemu? Właśnie dlatego

4 interakcje Piotr Barycki / 28.08.2017

Nie jest łatwo stworzyć autonomiczny samochód. A jeszcze trudniej jest stworzyć go samemu. 

BMW stworzy autonomiczny samochód. Volvo stworzy autonomiczny samochód. Mercedes stworzy autonomiczny samochód. Tylko czy na pewno sami je stworzą? Nie do końca.

Volvo nie stworzy przecież samo komputera niezbędnego do przetworzenia wszystkich danych. Mercedes nie stworzy czujników, które takie dane mogłyby pobierać z otoczenia. BMW pracując natomiast samo, ryzykowałoby, że da się wyprzedzić innym.

Dotarliśmy właśnie do bardzo ciekawego momentu w dziejach rozwoju motoryzacji. W trwającym obecnie wyścigu nie dostaje się punktów za stworzenie najbardziej wydajnego silnika, najbardziej komfortowego zawieszenia czy najszybszej skrzyni biegów. Producenci samochodów wchodzą na obszary do tej pory im nieznane lub słabo poznane – sztucznej inteligencji, superkomputerów, czy skomplikowanych systemów kamer.

Wspólne działania nie są w branży motoryzacyjnej niczym nowym.

Jeśli rozbierzemy na części pierwsze dowolne współczesne auto, znajdziemy w nim pełno obcych części (czasem wręcz okaże się, że w większości jest to… samochód innego producenta).

Nie da się jednak dłużej zaprzeczać temu, że tak potężnego wejścia podmiotów technologiczny na rynek motoryzacyjny jeszcze nie było. Nie bez powodu jednym tchem wymienia się teraz Toyotę, Ubera, Nvidię, Intela, Fiata i BMW.

Zobaczmy więc, kto z kim współpracuje, bo sieć powiązań jest naprawdę skomplikowana i fascynująca.

Drobna uwaga: Powyższa mapka nie obrazuje wszystkich powiązań i zależności, a jedynie publicznie ogłoszone partnerstwa w zakresie samochodów autonomicznych lub podobnych dziedzin. Przykładowo Mobileye współpracuje z niemal 30 producentami samochodów. 

Toyota

Toyota w maju tego roku ogłosiła, czyje układy będą odpowiadać za działanie w przyszłości jej autonomicznych aut. Zwycięzcą tego wyścigu okazała się Nvidia. Sam „mózg” to jednak nie wszystko. Autonomiczne samochody będą potrzebować jeszcze odpowiedniej komunikacji (tutaj Toyota łączy siły z japońskim NTT).

Japończycy w 2016 ogłosili także inwestycję w Ubera i współpracę z Microsoftem, choć w przypadku tych porozumień nie padło stwierdzenie, że chodzi o pracę nad autonomicznymi samochodami.

Bez wątpienia jednak taki cel przyświecał opiewającej na miliard dolarów inwestycji w rozwój Sztucznej Inteligencji. Tak samo jak i innej sporej inwestycji – tym razem w startup Nauto.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2020 (do jazdy autostradowej)

Volkswagen

Niemiecki gigant pod jednym względem nie różni się specjalnie od Toyoty – do współpracy nad autonomicznymi samochodami wybrał Nvidię. Współpraca między tymi podmiotami ma jednak daleko wykraczać poza autonomiczne samochody – firmy skupią się w swoich działaniach nad rozwojem sztucznej inteligencji.

Nieco wcześniej, bo w lutym tego roku, Volkswagen ogłosił nawiązanie współpracy z Mobileye, czyli firmą, która od niedawna należy do… Intela.

W 2016 roku Volkswagen zainwestował natomiast 300 mln dol. w Gett. Startup ten w teorii zajmuje się obsługą zamówień pojazdów dla klientów, ale obydwie firmy mają także współpracować w zakresie autonomicznej jazdy.

Nie można też zapominać o jeszcze jednej ważnej inwestycji – Volkswagem wraz z innymi niemieckimi producentami wykupił swego czasu od Nokii dział mapowy Here. A autonomiczne samochody nie mogą istnieć bez map. Listę technologicznych partnerów VW uzupełnia Qualcomm.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2025

Volvo

Szwedzi, podobnie jak Japończycy i Niemcy, również zdecydowali się połączyć siły z Nvidią. Mózgiem platformy, na której powstaną autonomiczne pojazdy Volvo będzie superkomputer Drive PX. Nie jest to zresztą pierwsza współpraca tych podmiotów – podzespoły Nvidii pojawiały się wcześniej w eksperymentalnych modelach Volvo z programu Drive Me (w którym pomagał TomTom).

Nie jest to jednak jedyny partner Szwedów na drodze do stworzenia autonomicznych systemów jazdy. Volvo nawiązało również współpracę z firmą Autoliv, twórcą systemów bezpieczeństwa, tworząc tym samym Zenuity. Nowy podmiot będzie nie tylko opracowywał systemy autonomicznej jazdy i bezpieczeństwa, ale też sprzedawał je innym producentom.

Szwedzi połączyli siły również z Uberem, a także Microsoftem.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2021

Audi

Audi, należące do grupy Volkswagena, z oczywistych względów również połączyło swoje siły z Nvidią i zainwestowało w wielomiliardowe przejęcie Here. Niemcy utworzyli też specjalny dział odpowiedzialny za opracowanie systemów autonomicznej jazdy, z której skorzystają wszystkie marki koncernu.

W tworzeniu odpowiednich rozwiązań pomaga także Mobileye.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2020

BMW

Niemcy z BMW dla odmiany związali się z Intelem, Continentalem i Mobileye (zanim ten zmienił właściciela). W maju do tego grona dołączyła również firma Delphi.

Docelowo owocem współpracy tych firm mają być samochody wyposażone w systemy autonomicznej jazdy poziomu 3, 4, a ostatecznie i 5. W tym ostatnim przypadku oznacza to, że samochód będzie w stanie prowadzić się bez kierowcy niezależnie od jakichkolwiek warunków.

Stworzona przez grupę platforma może być wykorzystana również przez innych producentów, jeśli wykażą oni zainteresowanie nią.

BMW jest również jednym z właścicieli Here, a wspólnie z GM i Toyotą zdecydowali się na inwestycję w startup Nauto.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2020

FCA

FCA, czyli grupa skupiająca takie marki jak Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Fiat czy Maserati, pozyskała niedawno dwóch potężnych partnerów w wyścigu o autonomiczne samochody.

Pierwszym z nich jest grupa składająca się z BMW, Intela, Mobileye, Delphi i Continentala. FCA ma wnieść do współpracy m.in. wiedzę i doświadczenie, ale też skalę sprzedaży, mnogość marek z różnych półek cenowych w portfolio, oraz rozbudowaną sieć sprzedaży na całym świecie. W zamian za to otrzyma oczywiście dostęp do rozwijanych przez grupę systemów autonomicznej jazdy.

Drugim partnerem FCA jest Waymo – oddział Alphabetu (czyli w uproszczeniu i po ludzku: Google), który już od lat rozwija autonomiczne samochody. W ramach tej współpracy powstało chociażby 100 autonomicznych Chryslerów Pacifica Hybrid, które od tego roku przemierzają amerykańskie drogi.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2021

Daimler

Mercedes już wprawdzie zaprezentował dwa w wysokim stopniu zautomatyzowane pojazdy – klasę E oraz odświeżoną klasę S, ale prace nad autami w pełni autonomicznymi nadal trwają.

Niemcy z Mercedesa dobrali do pomocy Nvidię, która wesprze producenta w pracach nad sztuczną inteligencją. W styczniu tego roku ogłoszono, że kolejnym partnerem w tym wyścigu będzie Uber.

Odpowiedniej jakości mapy zapewni natomiast Here, w którym Daimler jest jednym z udziałowców, a za część osprzętu i systemów będzie odpowiadał Bosh (który współpracuje również z Nvidią). Na liście partnerów niemieckiej marki znajduje się też od stycznia tego roku Uber.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? okolice 2020

Tesla

Amerykanie przez długi czas współpracowali z Mobileye, jednak w połowie zeszłego roku partnerstwo zostało rozwiązane. Do skutku nie doszły także rozmowy z Uberem z 2016 roku – tę propozycję odrzucił podobno sam Elon Musk.

Dużo lepsze efekty przyniosły negocjacje z Nvidią. Tesla w swoich samochodach korzysta bowiem z komputera tej firmy – Drive PX2.

W przeciwieństwie do wielu innych producentów, Tesla nie korzysta więc zbytnio z zewnętrznej pomocy, starają się jak największą część autonomicznego projektu realizować samodzielnie.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2017/2018?

GM

Podobne podejście ma również i inny, tym razem o wiele większy amerykański producent. General Motors, właściciel takich marek jak Chevrolet, Cadillac czy GMC, nie może pochwalić się zbyt długą listą partnerów przy tworzeniu autonomicznych samochodów.

Czołowe miejsce zajmuje na niej Lyft – niedostępny w Polsce konkurent Ubera. Amerykanie zdecydowali się w 2016 roku zainwestować w tę młodą firmę 500 mln dol. Docelowym efektem tej współpracy ma być stworzenie autonomicznych samochodów, które każdy klient będzie mógł zamówić z poziomu telefonu.

W tym samym roku GM wydał ponad miliard dolarów na przejęcie Cruise Automation – innego startupu, który z kolei zajmował się tworzeniem kompletnych systemów do autonomicznej jazdy. Co ciekawe, CA zdobyło rozgłos głównie dzięki przygotowaniu rozwiązania, które pozwalało na autonomiczną jazdę pojazdom, które nie były tworzone z myślą o takim poruszaniu się po drogach.

Amerykańska firma współpracuje również z IBM oraz Mobileye.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2020

 

Ford

Niezbyt skory do dzielenia się osiągnięciami z innymi jest także Ford. W jego przypadku listę partnerów otwiera Baidu, chiński gigant internetowy, który wcześniej nad autonomicznymi samochodami pracował m.in. z BMW.

Obie firmy w 2016 roku zainwestowały w sumie ponad 150 mln dol. w Velodyne – producenta osprzętu dla autonomicznych samochodów, w tym m.in. LiADAR-u.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2021

Jaguar Land Rover

Udział w autonomicznym wyścigu bierze także Jaguar Land Rover, który zdecydował się – podobnie jak GM – zainwestować w Lyft. Tutaj jednak skala inwestycji jest dużo mniejsza – JLR wyłożył na stół zaledwie 25 mln dol.

JLR w 2016 ogłosił, że w ramach UK Autodrive będzie wraz z Fordem testować autonomiczne samochody na brytyjskich drogach. Projekt początkowo zakładał testy rozwiązań związanych z łącznością i wymianą danych, a dopiero później badania nad pojazdami, które potrafią poradzić sobie bez kierowców.

Co ciekawe, na liście członków konsorcjum znajdziemy nie tylko firmy z branży technologicznej czy motoryzacyjnej (Jaguar Land Rover, Ford, TATA). Pojawiają się tam też i ubezpieczyciele (Axa) oraz placówki edukacyjne (Uniwersytet Cambridge oraz Oxfordzki).

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2021

Nissan

Jednego z najciekawszych partnerów dobrał sobie bez wątpienia Nissan. Japońska firma przy pracach nad autonomicznymi samochodami wspomaga się od 2015 rokuwiedzą… NASA.

Współpraca ma trwać przez 5 lat (do 2020 roku) i odbywać się pomiędzy oddziałem Nissana w Dolinie Krzemowej, a kalifornijskim centrum badawczym NASA.

To jednak nie jedyny partner Nissana (i całej grupy Renault-Nissan). Kolejnym jest Microsoft, który odpowiadać będzie za dostarczenie chmury do przetwarzania danych pochodzących z odpowiednio wyposażonych samochodów. Na tej samej liście znalazło się także miejsce dla DeNA (japońska firma internetowa) oraz Transdev.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2020/2025

Honda

Honda w dużej mierze stawia na własne rozwiązania, jeśli chodzi o autonomiczne samochody. Nie oznacza to jednak, że stroni całkowicie od jakiejkolwiek zewnętrznej pomocy.

Tej szuka m.in. u Waymo, z którym pod koniec 2016 prowadzono rozmowy na temat współpracy.

W lutym tego roku Japończycy ogłosili nawiązanie współpracy z izraelskim startupem DRIVE.

Kiedy pierwszy autonomiczny samochód? 2020 (do jazdy autostradowej)

Pozostaje nam więc czekać

Tym bardziej, że nie wiadomo, kto jeszcze może namieszać na rynku autonomicznych samochodów. Uber, Lyft czy Cruise były niedawno startupami, a dziś są rozchwytywani przez największych producentów z branży motoryzacyjnej. O Intelu mówiło się, że przespał rozwój tej gałęzi technologii, a dziś znajduje się w centrum gigantycznej grupy zrzeszającej FCA i BMW. Nvidia podpisuje kolejne umowy z kolejnymi partnerami. Baidu, ze sporymi zapasami gotówki, ma spore pole do eksperymentów. A jeszcze przecież w kolejce do debiutu czeka Apple…

Zobaczymy, co przyniosą nam te obiecane pierwsze lata przyszłej dekady. Na pewno będzie ciekawie.

Advertisement