W South Park: The Fractured But Whole zwiększenie trudności zmienia kolor bohatera. Najgorzej mają czarnoskórzy

News/Gry 08.09.2017
W South Park: The Fractured But Whole zwiększenie trudności zmienia kolor bohatera. Najgorzej mają czarnoskórzy

Nadchodząca gra wideo South Park: The Fractured But Whole ma się uginać od kontrowersyjnych treści. Producenci już na wstępie pokazują, że czymś takim jak poprawność obyczajowa co najwyżej wycierają deskę w publicznym szalecie. Zwiększenie poziomu trudności w ich produkcji skutkuje bowiem… zmianą koloru skóry głównego bohatera.

To nie żart. Podczas wyboru poziomu trudności w South Park: The Fractured But Whole możemy zdecydować się na jedną z kilku możliwości. Te zostały zobrazowane na specjalnej skali. Jednak zamiast klasycznych opisów w stylu „easy”, „normal” czy „hard” znajdują się tam kolory – od najjaśniejszego do najciemniejszego. Im wyższy poziom trudności gry, tym ciemniejsza barwa suwaka, która… przekłada się na kolor skóry głównego bohatera.

W South Park: The Fractured But Whole najtrudniej będą mieli czarnoskórzy.

Co ciekawe, zwiększając poziom trudności nie sprawimy, że turowe walki staną się bardziej wymagające i bezwzględne. Bycie czarnoskórym przełoży się za to na nagrody jakie dostaniemy oraz sposób, w jaki traktuje nas część postaci niezależnych obecnych w świecie gry. Słowem – im ciemniejszy mamy odcień naskórka, tym mniej pieniędzy otrzymamy za taką samą pracę.

Suwak poziomu trudności w grze South Park: The Fractured But Whole

Czy producenci South Park: The Fractured But Whole są rasistowscy? Śmiem sądzić, że wręcz przeciwnie. Wprowadzając do swojej gry suwak trudności, deweloperzy ironicznie mrugają w kierunku uczestników debaty, jaka od kilku lat na nowo ma miejsce w Stanach Zjednoczonych (oraz w mniejszym stopniu Wielkiej Brytanii). Trwa tam wielki spór o to, czy mniejszości mają gorsze przywileje oraz warunki bytowe od białych obywateli.

W USA porównuje się wysokość płac na tych samych stanowiskach, które rzekomo są niższe jeżeli jest się czarnoskórym. W Stanach poruszana jest kwestia brutalności policji, która stosuje znacznie ostrzejsze środki przymusu bezpośredniego wobec czarnych obywateli. Przez kontynent przetacza się fala protestów o hasłach „Black Lives Matter”, których uczestnicy domagają się traktowania na równi z białymi mieszkańcami.

Jeśli temat ugryźć od tej strony, to suwak trudności we Fractured But Whole jest ironicznym potwierdzeniem problemu.

Czarnoskóry bohater gry wideo dostaje mniej pieniędzy za te same misje co jego biały odpowiednik. Do tego jest gorzej traktowany przez część postaci niezależnych, które wypełniają świat interaktywnej produkcji. Czarny ma trudniej. Ma pod górę w świecie zdominowanym przez białe kierownictwa, białe organy państwowe oraz krzywdzące stereotypy. Czyli jest dokładnie tak, jak mówią uczestnicy protestów „Black Lives Matter”. Obecnością suwaka w grze wideo producenci jedynie przyznają im rację.

Niezależnie od prawdziwych intencji twórców programu, jedno trzeba im przyznać. Potrafią skorzystać na darmowej reklamie. Jestem przekonany, że kontrowersyjny suwak poziomu trudności lada moment znajdzie się we wszystkich amerykańskich stacjach informacyjnych, chociażby w formie krótkiego przerywnika między ważnymi newsami. Z tej perspektywy producenci South Park: The Fractured But Whole już wygrali, wykorzystując społeczne nierówności jako kapitany nośnik reklamowy.

Advertisement

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement