Ogromna transformacja, którą łatwo przeoczyć. Jeździliśmy nowym Peugeot 308

Artykuł/Motoryzacja 08.09.2017
Ogromna transformacja, którą łatwo przeoczyć. Jeździliśmy nowym Peugeot 308

Peugeot 308 to jeden z najchętniej kupowanych modeli tej francuskiej marki. Nic więc dziwnego, że w 2017 r. Peugeot postanowił go odświeżyć. Sprawdziliśmy, co się zmieniło.

Na pierwszy rzut oka najnowsza wersja 308 nie różni się za bardzo od swojego pierwowzoru. Peugeot nie chciał za bardzo ingerować w konstrukcję, która w 2014 r. otrzymała tytuł samochodu roku. Nie myślcie sobie jednak, że lift 308 został przeprowadzony powierzchownie i nie wnosi nic nowego do tego modelu. Wręcz przeciwnie. Zmiany po prostu nie rzucają się od razu w oczy.

Lekko poprawiony wygląd.

nowy peugeot 308 2017

Największą zmianą jest nowy przód samochodu. Nowy, nieco większy zderzak bardzo ładnie komponuje się z odświeżonym grillem, którego centralnym punktem jest oczywiście duże logo lwa. Do tego doszły również nowe, halogenowe światła ze zintegrowanymi LED-ami do jazdy dziennej.

nowy peugeot 308 2017

Tył samochodu zdobi włączony obecnie na stałe charakterystyczny układ świateł z motywem trzech pazurów. W wersji hatchback wnętrza reflektorów są dodatkowo przyciemnione.

Nieco mniej ekscytującą, ale bardzo potrzebną zmianą jest nowy kształt pokrywy wlewu paliwa. Nie jest to żadna fanaberia projektantów. Dzięki nowej, większej klapie, w odświeżonym Peugeocie 308 zmieści się teraz wlew AdBlue, co powinno ucieszyć wszystkich klientów, którzy planowali zakup odświeżonej wersji z silnikiem diesla.

Dla osób lubiących się wyróżniać, Peugeot przygotował też nowe wersje kolorystycznej odświeżonej 308-ki. Tym samym w dniu wprowadzenia nowej wersji do sprzedaży dostępnych będzie dziesięć kolorów nadwozia. Kultowa wersja GTi będzie dostępna w nowej dwubarwnej edycji Coupe France, łączącej Niebieski Magnetic z Czarnym Perla Nera.

Zmiany w środku, czyli diabeł tkwi w szczegółach.

nowy peugeot 308 2017

Wielka szkoda, że w odświeżonej wersji 308 nie pojawił się najnowszy iCockpit, znany z modeli 5008 i 3008. Niektóre przedpremierowe plotki sugerowały, że tak właśnie się stanie. Niestety, do czasu zaprezentowania całkowicie nowego modelu klienci będą musieli zadowolić się starszą wersją.

Za to wymieniono ekran dotykowy na konsoli środkowej. W najnowszej wersji wyświetlacz jest pojemnościowy, dzięki czemu obsługuje się go znacznie wygodniej. I całe szczęście, bowiem dostęp do większości ustawień odbywa się właśnie za jego pośrednictwem. Sprzętowe przyciski i pokrętła zostały ograniczone do absolutnego minimum.

nowy peugeot 308 2017

Na uwagę zasługuje też nowy system nawigacji z funkcją TomTom Traffic, dzięki czemu informacje o korkach ulicznych aktualizowane są w czasie rzeczywistym. Po wykupieniu opcji dodatkowych, nawigacja w Peugeocie 308 może informować nas również o niebezpiecznych strefach na drodze oraz fotoradarach.

Nowy Peugeot 308 został też wyposażony w funkcję Mirror Screen. Funkcja Mirror Screen umożliwia skopiowanie ekranu smartfona na ekran dotykowy samochodu i bezpieczne korzystanie z zainstalowanych na nim kompatybilnych aplikacji. Funkcja ta jest kompatybilna z protokołami MirrorLink, Android Auto i Apple Carplay.

Systemy wspomagania prowadzenia najnowszej generacji.

Najnowsza generacja systemów wspomagania, które pojawiły się już w modelach 3008 i 5008, dostępna będzie także w odświeżonej wersji trzysta-ósemki. Co to za systemy?

System Active Safety Brake i Distance Alert.

nowy peugeot 308 2017
Aktualizację otrzymały też systemy kontroli trakcji pojazdu. Nowy Peugeot 308 radzi sobie zauważalnie lepiej z utrzymywaniem przyczepności na śliskiej nawierzchni.

Ten drugi system ostrzeże nas o niebezpieczeństwie kolizji. Z pieszym bądź samochodem. Jeśli po wydaniu ostrzeżenia, reakcja kierowcy nie jest dość szybka, uruchomi się drugi system – System Active Safety Brake. W ten sposób ryzyko kolizji można zażegnać lub w dużym stopniu zmniejszyć dzięki znacznemu ograniczeniu prędkości samochodu. System wykrywa samochody, które rejestruje i które poruszają się w tym samym kierunku lub są na postoju. Rejestruje również pieszych znajdujących się na pasie ruchu. System nie wykrywa natomiast rowerów, motocykli, zwierząt czy przedmiotów znajdujących się na jezdni.

Warunki funkcjonowania systemu Active Safety Brake w nowym PEUGEOT 308 są następujące:

  • System wykryje poruszający się samochód, gdy prędkość wynosi od 5 km/h do 140 km/h.
  • System wykryje inny, stojący samochód, gdy prędkość jest mniejsza niż 80 km/h.
  • System wykryje pieszego, gdy prędkość nie przekracza 60 km/h.

System aktywnego monitorowania pasa ruchu (LDW / LKA).

System monitorowania pasa ruchu za pomocą kamery rozpoznaje linie przerywane i ciągłe na jezdni, kontroluje niezamierzone przekroczenie linii, które wyznaczają pas ruchu. W sytuacji nieuwagi kierowcy i gdy prędkość samochodu przekracza 80 km/h, system emituje dźwiękowy i wzrokowy sygnał ostrzegawczy (LDW).

Przy prędkości od 65 do 180 km/h, system aktywnego monitorowania pasa ruchu (LKA) koryguje dodatkowo tor jazdy samochodu. Jeśli system wykryje ryzyko niezamierzonego przekroczenia linii na jezdni, układ kierowniczy stopniowo koryguje tor jazdy, aby utrzymać samochód na dotychczasowym pasie ruchu.

Jednakże, jeśli kierowca chce utrzymać wcześniej obrany tor jazdy, wystarczy, że mocniej przytrzyma kierownicę. System automatycznie wyłącza się przy zmianie pasa ruchu, gdy kierowca wcześniej włączy kierunkowskaz.

Niestety system ten nadal zygzakuje. Oznacza to, że w nowym Peugeocie 308 nie możecie korzystać z tej funkcji w roli autopilota, tak jak ma to miejsce na przykład w nowej S-klasie. No, ale to trochę nie ta półka cenowa.

System wykrywania zmęczenia kierowcy (DAA1 / DAA3).

Nowy PEUGEOT 308 jest seryjnie wyposażony w system ostrzegania o czasie jazdy Coffee Break (DAA1) . Po dwóch nieprzerwanych godzinach prowadzenia samochodu z prędkością powyżej 65 km/h, system zaleca przerwę w podróży, emitując ostrzeżenie wzrokowe i dźwiękowe.

System automatycznego przełączania świateł Smartbeam.

nowy peugeot 308 2017

Kamera umieszczona w górnej części przedniej szyby analizuje źródła światła i powoduje automatyczne przełączenie świateł drogowych na światła mijania w zależności od warunków oświetlenia drogi i natężenia ruchu. Dlatego czas jazdy z włączonymi światłami drogowymi jest optymalny i nie powoduje oślepiania innych kierowców na drodze.

System monitorowania ograniczeń prędkości (SLI/ISA).

Kamera umieszczona u góry przedniej szyby wykrywa i odczytuje znaki ograniczenia prędkości oraz znaki znoszące te ograniczenia i wyświetla je na ekranie. System uwzględnia także informacje o ograniczeniach prędkości zarejestrowane na mapie systemu nawigacji. Specjalne ograniczenia prędkości, takie jak znaki przeznaczone dla samochodów ciężarowych, nie są wyświetlane.

Adaptacyjny tempomat z funkcją stop w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów lub funkcją 30 km/h w wersji z manualną skrzynią biegów.

Samochód jest wyposażony w radar umieszczony w centralnej części przedniego zderzaka. Jego zasięg maksymalny wynosi 150 metrów. Adaptacyjny tempomat spełnia dwie funkcje:

  • Automatyczne utrzymywanie prędkości jazdy zaprogramowanej przez kierowcę.
  • Automatyczne dostosowanie odległości od samochodu jadącego z przodu.

System automatycznie dostosowuje prędkość do samochodu jadącego przed nim, przy wykorzystaniu hamowania silnikiem i układu hamulcowego. Po użyciu hamowania do całkowitego zatrzymania samochodu, działanie funkcji Stop powoduje unieruchomienie pojazdu. Tempomat w tym przypadku zawiesza swoje działanie. Funkcja działa w przedziale od 30 do 180 km/h.

System aktywnego monitorowania martwego pola (ABSD).

nowy peugeot 308 2017

Przy prędkości od 12 km/h do 140 km/h, system ostrzega kierowcę o obecności innego samochodu w strefie martwego pola jego samochodu, jeśli obecność stwarza potencjalne zagrożenie. Sygnałem ostrzegawczym jest lampka kontrolna świecąca się w lusterku wstecznym z odpowiedniej strony pojazdu, gdy system wykryje inny samochód osobowy, ciężarowy czy rower.

System współdziała z systemem aktywnego monitorowania pasa ruchu (LKA). Jeśli przekroczona zostanie linia na jezdni przy włączonym kierunkowskazie, to oprócz zaświecenia lampki kontrolnej w odpowiednim lusterku wstecznym, wyczuwalna będzie korekta toru jazdy, aby pomóc kierowcy w uniknięciu kolizji.

Nowy Peugeot 308 to również nowe opcje wyboru silnika.

Nowa wersja, to również dwa nowe silniki i 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów EAT8. Jeśli planujecie zakup nowej trzysta-ósemki, radzę poczekać, na pojawienie się poniższych opcji w ofercie Peugeot.

Nowy PureTech 130 S&S z 6-biegową skrzynią manualną.

Wraz z nowym silnikiem PureTech 130 S&S, nowy PEUGEOT 308 oferuje też nową 6-biegową skrzynię mechaniczną. Poza zmniejszeniem masy i podniesieniem sprawności, ma ona tak samo kompaktowe wymiary jak odpowiadająca jej skrzynia 5-biegowa. Ta nowa jednostka napędowa będzie dostępna w gamie nowego Peugeot 308 w końcu 2017 roku.

Nowy wysokoprężny BlueHDi 130 S&S.

Nowy 308 jest pierwszym samochodem Grupy PSA wyposażonym w nowy silnik BlueHDi 130 S&S. Nowa jednostka napędowa wymagała opracowania blisko 200 nowych patentów zgłoszonych przez Grupę PSA. BlueHDi 130 S&S wykazuje się osiągami równymi większym silnikom o pojemności 2.0l i zyskuje dziesięć koni mechanicznych w porównaniu do silnika BlueHDi 120 S&S, którego jest następcą.

Automatyczna skrzynia biegów EAT8 ze sterowaniem Shift and Park by wire.

nowy peugeot 308 2017

Nowa automatyczna skrzynia oferować będzie znacznie więcej, niż tylko 8 przełożeń. Zwiększenie zakresu do 8 przełożeń spowodowało optymalne przeniesienie momentu obrotowego między silnikiem a skrzynią bez gwałtownych zmian prędkości obrotowej przy każdej zmianie biegu. Producent zapewnia, że w codziennej jeździe płynnie działająca przekładnia hydrokinetyczna zapewni komfort jazdy zarówno przy ruszaniu, jak i podczas wykonywania manewrów parkowania.

Nowy typ sterowania automatycznej skrzyni biegów Shift and Park by wire jest intuicyjny i łatwy w użytkowaniu. Do obsługi skrzyni służy ergonomiczny przełącznik elektryczny. Seryjnie oferowane łopatki pod kierownicą umożliwiają ręczną zmianę biegów nie wyłączając automatyki skrzyni.

Ze względów bezpieczeństwa, funkcja Park włącza się automatycznie po wyłączeniu silnika. Sterowanie kierunkiem jazdy jest teraz automatyczne, z wykorzystaniem systemów wspomagania w prowadzeniu Park Assist, czy aktywnego tempomatu z funkcją Stop bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy.

Nowy Peugeot 308 to bardzo rozsądny wybór.

Ceny nowych modeli wydają się być bardzo przystępne, jak na możliwości, które oferuje nowy Peugeot 308. Zamiast silić się na przesadne zmiany w wyglądzie samochodu, francuski producent postawił na aktualizację systemów bezpieczeństwa i zwiększenie wygody podczas jazdy.

Nowe opcje, jeśli chodzi o silniki i skrzynie biegów, pokazują też, że Peugeot nie spoczywa na laurach i doskonale zdaje sobie sprawę, że trzyletnia nagroda za najlepszy samochód roku nie sprawi, że trzysta-ósemka będzie modelem cenionym przez konsumentów w nieskończoność.

Dla klientów, którym 308 wydaje się być nudnym samochodem, Peugeot przygotował nowy model 308 GTi. Szkoda tylko, że z mało przekonujących mnie powodów („taka tradycja”), nowy GTi nie będzie sprzedawany z automatyczną skrzynią biegów.

O szczegółach przeczytacie w kolejnym tekście, ponieważ najwięcej czasu na torze w Ułężu, gdzie zaprosił na Peugeot Polska, spędziłem właśnie w wersji GTi.

Dołącz do dyskusji

Advertisement