Od minivana do wodorowej Mirai – Toyota już 20 lat udowadnia, że jest liderem hybrydowego rynku

Artykuł/Motoryzacja 18.05.2017
Od minivana do wodorowej Mirai – Toyota już 20 lat udowadnia, że jest liderem hybrydowego rynku

W tym roku mija 20 lat odkąd Toyota wypuściła swój pierwszy model samochodu z silnikiem hybrydowym. Dziś w ofercie tego japońskiego producenta znajdziemy aż 33 modele z tym napędem, co sprawia że Toyota jest niekwestionowanym, hybrydowym liderem na rynku.

Wbrew obiegowej opinii, Prius nie była pierwszą, seryjnie produkowaną hybrydą Toyoty. Tytuł ten należy do Toyoty Coaster Hybrid EV – minibusa, którego premiera miała miejsce cztery miesiące przed pojawieniem się Priusa. Coaster w wersji hybrydowej produkowany był do 2007 r.

Jednak to Prius był tym pierwszym kamieniem milowym, który zapoczątkował hybrydową lawinę.

1997: Prius wjechał do Japonii

toyota hybrydy

Przez pierwsze 2 lata, Prius sprzedawany był tylko w Japonii, gdzie dwa lata z rzędu zdobył tytuł Samochodu Roku. Pierwsza, osobowa hybryda Toyoty została zbudowana w oparciu o model Toyoty Echo. To co najważniejsze, kryło się pod maską: 1,5l silnik benzynowy VVT-i o mocy 58 KM wspomagany 40-konnym silnikiem elektrycznym. Obie jednostki zostały „spięte” ze sobą przekładnią planetarną, która przejęła rolę bezstopniowej skrzyni biegów.

  • Ciekawostka: amerykańska wersja pierwszej generacji Priusa (XW11) mogła pochwalić się mocniejszymi silnikami: benzynowy miał moc 72 KM, elektryczny natomiast 44 KM. Oprócz tego, standardowym wyposażeniem XW11 była zarówno klimatyzacja, jak i elektryczne wspomaganie kierownicy.

2001: Toyota pokazuje hybrydowego minivana

toyota hybrydy
Fot: Wikipedia

Toyota Previa, Estima lub Tarago (nazwy zmieniały się w zależności od położenia geograficznego) to pierwszy minivan Toyoty, w którym japoński koncern zaczął montować napęd hybrydowy – Hybrid Synergy Drive. Wersja z tym napędem sprzedawana była tylko na rynku japońskim.

Ciekawostka: druga generacja Estimy miała aż trzy silniki elektryczne. Dwa dla kół przednich (Hybrid Synergy Drive) oraz jeden, który napędzał tylną oś.

2002: pierwsze eksperymenty z ogniwami wodorowymi

toyota hybrydy

Toyota FCHV (Fuel Cell Hybrid Vehicle) była pierwszą hybrydą z wodorowymi ogniwami paliwowymi, która pojawiła się na rynku japońskim i amerykańskim. Toyota dopiero zaczynała eksperymentować z wodorowymi ogniwami paliwowymi. W 2008 r. z wersji FCHV-adv zaczęły korzystać m.in. japońskie instytucje rządowe.

  • Ciekawostka: w 2007 r. Toyota FCHV pokonała dystans 560 km z Osaki do Tokio na jednym baku wodoru, udowadniając tym samym, że ogniwa wodorowe mają realną szansę konkurować zasięgiem z tradycyjnymi, benzynowymi silnikami.

2003: druga generacja Priusa

toyota hybrydy

Nazywanie modelu XW20 drugą generacją jest trochę niesprawiedliwe. Toyota postanowiła całkowicie przeprojektować Priusa. Wtedy też pojawiło się charakterystyczne dla tego modelu nadwozie typu liftback. Prace nad udoskonaleniem hybrydowej konstrukcji zaowocowały zarejestrowaniem przez Toyotę aż 530 nowych patentów! Drugi Prius zgarnął też dwie nagrody dla samochodu roku: w 2004 r. zdobył tytuł North American Car of The Year i rok później, wygrywając plebiscyt na Europejski Samochód Roku.

  • Ciekawostka: w drugiej generacji Priusa po raz pierwszy zastosowano klimatyzator z elektryczną sprężarką.

2006: napęd hybrydowy pojawia się w Toyocie Camry

toyota hybrydy
Fot: Wikipedia

Klasyka spotkała nowoczesność. Toyota Camry Hybrid cieszyła się największą popularnością w Stanach Zjednoczonych, gdzie do 2009 r. sprzedano ok. 155 tys. egzemplarzy, co sprawiło, że Camry stała się trzecią, co do popularności hybrydą na tamtym rynku.

  • Ciekawostka: w porównaniu z wersjami z tradycyjnymi napędami, Toyota Camry Hybrid wyróżniała się kilkoma rzeczami. Na przykład w pełni elektryczną klimatyzacją, wspomaganiem hamulców i kierownicy. Wersja hybrydowa różniła się też nadwoziem – niektóre elementy samochodu musiały zostać zmodyfikowane, tak aby pomieścić akumulatory dla napędu elektrycznego.

2009: trzecia generacja Priusa i ponad 2 miliony hybryd sprzedanych na całym Świecie

toyota hybrydy

Trzecie wcielenie Priusa to przede wszystkim większa moc. Toyota zdecydowała się na silnik benzynowy o pojemności 1,8l, co w połączeniu z napędem elektrycznym przełożyło się na łączną moc w wysokości 134 KM. Do budowy samochodu użyto także tworzyw sztucznych wyprodukowanych z surowców roślinnych, zamiast – jak robiono to do tej pory – z pochodnych ropy naftowej.

  • Ciekawostka: silnik Priusa był pierwszym silnikiem montowanym w samochodach osobowych, który nie używał pasków klinowych. Udało się to osiągnąć dzięki zamontowaniu elektrycznej pompy chłodziwa.

2010: Toyota Auris: pierwszy hybrydowy kompakt

toyota hybrydy

Wersja produkcyjna hybrydowej Auris została pokazana w 2010 r. na targach motoryzacyjnych w Genewie. Sama produkcja wystartowała w maju 2010 r. w fabryce Toyoty w Burnaston, w Wlk. Brytanii. Niewielki, hybrydowy kompakt Toyoty bardzo szybko znalazł swoich fanów. Auris mogła pochwalić się łączną mocą 136 KM i średnim spalaniem na poziomie 3,8 l/100km.

  • Ciekawostka: Toyota Auris była pierwszą hybrydą produkowaną w Europie.

2012: hybrydowa Yaris, Prius+ oraz ładowanie z gniazdka

toyota hybrydy

Toyota powróciła do pomysłu hybrydowego minivana, który tym razem pojawił się pod nazwą Prius+. 7-osobowa wersja Priusa wyróżniała się znakomitym współczynnikiem oporu powietrza, który wynosił 0,29. Osiągnięto to m.in. dzięki przeprojektowaniu całego przodu samochodu, tak aby był on bardziej opływowy.

Kolejnym kamieniem milowym było pojawienie się Toyoty Yaris w wersji HSD, w której połączona moc silnika spalinowego o pojemności 1,5l i silnika elektrycznego wynosiła równe 100 KM. Hybrydowa wersja Yaris była drugą, najchętniej kupowaną hybrydą w Polsce. Lepiej sprzedawała się u nas tylko Toyota Auris.

W 2012 r. pojawiła się też pierwsza wersja Toyoty Prius umożliwiająca ładowanie silnika elektrycznego z zewnętrznych źródeł prądu. W hybrydzie ładowanej z gniazdka Toyota zastosowała akumulatory litowo-jonowe o pojemności 4,4 kWh, opracowane przy współpracy z firmą Panasonic. Czas potrzebny do ich pełnego naładowania wynosił 90 min. Pełne naładowanie pozwalało na przejechanie ok. 18 km w trybie mieszanym.

  • Ciekawostka: przez to, że silniki elektryczne pracują niemal bezgłośnie, amerykańska wersja Priusa Plug-In została wyposażona w system ostrzegania pieszych o nazwie Toyota VPNS (Vehicle Proximity Notification System). Ostrzegawcze dźwięki dobiegają z zamontowanych na zewnątrz samochodu głośników. System ten działa przy prędkości mniejszej niż 24 km/h. Do końca stycznia 2017 r. Toyota sprzedała 79,3 tys. Priusa Plug-in Hybrid.

2013: 6 milionów sprzedanych hybryd i Auris w hybrydowej wersji Touring Sports

toyota hybrydy

Auris Touring Sports to pierwsze hybrydowe kombi (Toyota nazywa to nadwoziem typu wagon), którego łączna moc to 136KM. Auris kombi jest też niezwykle pakownym samochodem. Jej bagażnik ma pojemność 530 l (po złożeniu tylnej kanapy, otrzymujemy 1660 l)

2015: wodorowe ogniwa paliwowe trafiają do seryjnej produkcji

toyota hybrydy

Mirai to japońskie słowo oznaczające przyszłość. Nic więc dziwnego, że właśnie taką nazwę Toyota zdecydowała się nadać swojej pierwszej, seryjnej konstrukcji zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Toyota Mirai powstała oczywiście na bazie doświadczeń wyniesionych z Toyoty FCHV. Postęp widać gołym okiem: ogniwa paliwowe w Mirai  osiągają najwyższą na świecie gęstość mocy na poziomie 3,1 kW/L, co jest wynikiem 2,2 razy większym wynikiem w porównaniu do modelu FCHV.

Jej zasięg początkowo wynosił 480 km, a tankowanie do pełna zajmowała ok. 3 min. W czerwcu 2015 r. Toyota ogłosiła, że udało jej się zwiększyć zasięg Mirai do 502 km.

  • Ciekawostka: Toyota Mirai została uznana za największą innowację dekady przez Center of Automotive Management. W 2016 r. zdobyła też nagrodę World Car of The Year w kategorii World Green Car.

2016: 4 generacja Priusa i Toyota RAV4 Hybrid

toyota hybrydy
Fot: Wikipedia

Najnowszy model Toyoty Prius to jedna z najlepszych, dostępnych obecnie hybryd na rynku. Japończycy dołożyli zresztą wszelkich starań, żeby ten wynik osiągnąć. Co się zmieniło w porównaniu z poprzednią generacją? Sporo. Prius IV został zbudowany na nowej płycie podłogowej TNGA, napęd elektryczny został odchudzony, a nowe akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe (opracowane już bez udziału firmy Panasonic) mogą pochwalić się większą gęstością energii.

RAV4 Hybrid to z kolei pierwszy, hybrydowy SUV Toyoty, który pojawił się jako jedna z wersji RAV4 po lifcie. Łączna moc układu hybrydowego w RAV4 to aż 197 KM, jednak przy tej masie samochodu nie spodziewajcie się oszałamiających wyników. Przynajmniej na razie.

  • Ciekawostka: Benzynowy silnik w 4 generacji Toyoty Prius może pochwalić się sprawnością termodynamiczną na poziomie 40 proc. Jest to absolutny rekord, jeśli chodzi o silniki benzynowe.

2017: 10 milionów sprzedanych hybryd, crossover C-HR i drugi Prius ładowany z wtyczki

toyota hybrydy

Rok 2017 r. Toyota z pewnością zaliczy do udanych. Sprzedaż hybryd Toyoty przekroczyła właśnie 10 milionów sprzedanych egzemplarzy, co czyni ją niekwestionowanym liderem w tym segmencie. Jeśli chodzi o polski rynek, to hybrydowe modele Toyoty i Lexusa zarejestrowane u nas w okresie styczeń-kwiecień 2017 stanowią aż 93 proc. wszystkich zarejestrowanych hybryd w naszym kraju.

  • Ciekawostka: obecnie co czwarty samochód Toyoty sprzedawany w Polsce jest hybrydą. Do kwietnia 2017 r. Toyota sprzedała w naszym kraju aż 22500 hybryd.

Co sprawia, że Toyota radzi sobie tak dobrze na rynku hybrydowym?

Oprócz ogromnego doświadczenia w konstrukcji układów hybrydowych, Toyota może pochwalić się jednym, kluczowym rozwiązaniem, którym nie dysponuje jej konkurencja. Chodzi tu o szeregowo-równoległy układ napędowy, dzięki któremu hybrydy Toyoty mogą chwalić się coraz lepszymi osiągami. Wszystko sprowadza się do patentu na przekładnię planetarną, dzięki Toyota osiągnęła optymalne połączenie między silnikiem spalinowym i elektrycznym.

Prawa do tego patentu zmuszają innych producentów do szukania alternatywnych rozwiązań, jeśli chodzi o układy hybrydowe. Jak na razie żaden inny producent nie zaprojektował niczego lepszego.

Hybrydy to obecnie najrozsądniejszy rodzaj napędu z udziałem silnika elektrycznego

Toyota, tak jak większość producentów już teraz eksperymentuje z w pełni elektrycznym napędem. Jednak bez wspomagania silnika benzynowego, silniki elektryczne mają jeszcze zbyt wiele słabości, żebyśmy mogli zastąpić nimi jednostki benzynowe.

Dołącz do dyskusji

  • http://v8supercharged.blogspot.com Frogozord

    Niezły wpis, było nawet parę ciekawostek których nie znałem. :) Szkoda tylko, że nie ma ani słowa o Lexusie, szczególnie o LS 600h (z tego co kojarzę, to chyba była pierwsza hybryda V8 z napędem na obie osie). Bądź co bądź, Lexus to marka Toyoty. :)

  • Tomasz Domanski

    Dzięki za sugestię, zrobimy tak, żebyś był zadowolony ;)

  • Michal Bylek

    Szkoda tylko, że czwartą generacje Priusa tak stylistycznie skopali. Przód jest nawet dynamiczny i efektowny, jednak od słupka B zaczyna się kompletny brak proporcji, przez co tylne koła wyglądają wręcz karykaturalnie. Wszystkiemu winna wysoka linia nadwozia, która zapewne podyktowana jest miejscem na ogniwa. Trzecia generacja też miała ten problem, jednak projektantom udało się jakoś z tego wybrnąć, poprzez obniżenie lini tylnych okien.
    Z drugiej strony Prius już chyba na zawsze pozostanie brzydki, przez co w pełni będzie mógł manifestować kompromis na który godzi się każdy ekologiczny kierowca. 10 lat temu może i miało to sens, jednak w 2017 roku tuz obok w salonie stoi Auris Touring Hybrid, przez co cały ten Eko manifest zaczyna mieć tyle samo sensu co kupno lichej, papierowej torby na zakupy z wielkim napisem „JESTEM EKO”

  • http://v8supercharged.blogspot.com Frogozord

    Haha ok, dzięki, trzymam zatem za słowo ;)

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement