Robi się coraz lepiej. Intel inwestuje 15 miliardów dolarów w autonomiczne auta

News/Motoryzacja 14.03.2017
Robi się coraz lepiej. Intel inwestuje 15 miliardów dolarów w autonomiczne auta

Intel zainwestował właśnie ogromną sumę pieniędzy w rynek autonomicznych samochodów. Ogromną, czyli ponad 15 mld dolarów. Za tyle właśnie amerykański producent procesorów chce przejąć izraelską firmę Mobileye.

To największa taka transakcja, jeśli chodzi o rynek autonomicznych pojazdów. Tym samym Intel dołączył do grona największych autonomicznych graczy: Waymo (Alphabet), Tesli i Ubera. Nad swoimi autonomicznymi systemami pracują również koncerny motoryzacyjne.

Po co Intel przejmuje Mobileye?

Intel przejmuje Mobileye
Powyższa ilustracja pokazuje „pole widzenia” systemu opracowanego przez Mobileye.

Izraelska firma, założona w 1999 r. zajmuje się tworzeniem systemów automatycznego rozpoznawania obiektów (inne samochody, przeszkody, piesi, etc) na podstawie obrazu z kamer przetwarzanego przez algorytmy maszynowego uczenia się.

Brian Krzanich, dyrektor wykonawczy Intela, w mailu do swoich współpracowników zaznaczył, że system Mobileye w połączeniu z procesorami Xeon i bezprzewodową łącznością 5G stworzą kompletne rozwiązanie „end-to-end” dla autonomicznych samochodów, które utrzymywać będą stałe połączenie z chmurą.

– To przejęcie dosłownie łączy inteligentne oczy autonomicznych samochodów z ich inteligentnym mózgiem, odpowiedzialnym za ich sterowanie – napisał Krzanich.

Intel musiał nabrać apetytu na przejęcie Mobileye po tym, jak obie firmy nawiązały współpracę w styczniu br. przy projekcie stworzenia autonomicznych samochodów dla BMW. Projekt zakłada, że w drugiej połowie 2017 r. BMW wyprodukuje 40 autonomicznych pojazdów, dzięki którym niemiecki koncern motoryzacyjny będzie mógł testować i udoskonalać swoje rozwiązania.

System Mobileye, oparty na rozpoznawaniu obrazu z kamer wydaje się być najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem, jeśli chodzi o autonomiczne pojazdy. Samochód, który byłby w stanie „odnaleźć się” w dowolnych warunkach, nie wymagałby dodatkowej infrastruktury drogowej – wystarczy system czujników i połączenie z siecią.

Intel przejmuje Mobileye

Takie rozwiązanie pozwoliłoby Intelowi na oferowanie swojego autonomicznego systemu większości producentom motoryzacyjnym, nie tylko tym produkującym auta na rynek amerykański. Do tego amerykańska firma dysponuje doskonałymi systemami Big Data. Krzanich zauważa słusznie, że coraz lepsze i dokładniejsze systemy autonomicznego sterowania pojazdami generować będą dziennie ok. 4000 GB danych. Chmura Intela jest jedną z niewielu, która poradzi sobie z przetwarzaniem takiej ilości informacji.

Nie zapominajmy też, że w styczniu br. Intel wykupił również 15 proc. udziałów w firmie Here, która jest producentem map cyfrowych (dawno temu była częścią Nokii). Amerykańska firma chce zwiększyć dokładność map Here, dzięki czemu mogłyby być wykorzystywane w autonomicznych systemach prowadzenia pojazdów.

Intel nie jest jedynym producentem procesorów, który inwestuje w rynek motoryzacyjny.

Najlepszym tego przykładem jest chociażby Nvidia, której procesory znajdziemy w amerykańskich samochodach Tesla. Qualcomm Inc. z kolei również ma na swoim koncie gigantyczne przejęcie firmy NXP Semidconductors NV – największego producenta układów montowanych w samochodach. Qualcomm przejął NXP za 47 mld dol. Firma Samsung za 8 mld dol. z kolei kupiła sobie  Harman International.

W przypadku Intela, zainteresowanie rynkiem motoryzacyjnym ma również związek z kurczącym się rynkiem komputerów PC. Amerykański producent procesorów od jakiegoś czasu poszukuje dla siebie nowych rynków. Dlatego też inwestuje w VR, drony, czy smartwatche.

Autonomia koncernów motoryzacyjnych dobiega końca.

Patrząc na ruchy wykonywane przez Intela, Nvidię, czy Qualcomma mam wrażenie, że żaden koncern motoryzacyjny nie będzie w stanie konkurować z rozwiązaniami dotyczącymi autonomicznych samochodów tworzonymi przez „sektor komputerowy”.

Rozwój autonomicznych systemów wymaga ogromnych nakładów pracy i wiedzy związanej z projektowaniem systemów komputerowych – takie firmy, jak Intel, czy Nvidia zdają się mieć w tej gestii naturalną przewagę.

Nie zapominajmy też o bezpieczeństwie autonomicznych systemów. W zeszłym roku widzieliśmy jak łatwo można włamać się do automatycznych systemów w Jeepie Cherokee. Bezpieczeństwo w pełni autonomicznych systemów wydaje się być kluczową sprawą. Nie chcemy w końcu, by autonomiczne pojazdy mogły wpaść w niepowołane ręce. Szczególnie, jeśli chcemy produkować je masowo.

Dlatego nie zdziwiłbym się, gdyby na produkcyjnej wersji Volskwagena Sedrica pojawiło się gdzieś dyskretne logo „Intel Inside”. To koncerny motoryzacyjne bardziej potrzebują producentów dobrego, autonomicznego oprogramowania. Dlatego Intel tak ochoczo inwestuje w tą branżę. Inwestycja ta powinna się zresztą dość szybko zwrócić. Według ekspertów, do 2030 r. rynek autonomicznych samochodów będzie wart ok. 70 mld dol.

Izrael pozostanie ważnym miejscem na mapie autonomicznych pojazdów.

Intel przejmuje Mobileye
Już wkrótce powyższy układ produkowany będzie z logotypem Intela.

Mobileye zatrudnia aktualnie nieco powyżej 600 osób i współpracuje aktualnie z wieloma producentami samochodów. Intel zapowiedział już, że nie będzie przenosił siedziby Mobileye z Jerozolimy na terytorium USA.

Zresztą nie jest to jedyna izraelska firma, której właścicielem jest Intel. Amerykański producent procesorów jest aktualnie największym pracodawcą w Izraelu, jeśli chodzi o sektor nowych technologii – dla Intela pracuje tam łącznie ok. 10 tys. ludzi.

Izrael jest też krajem, który może pochwalić się ogromną liczbą technologicznych start-upów, w których powstają nowe rozwiązania dotyczące sztucznej inteligencji, systemów maszynowego uczenia się, bezpieczeństwa komputerowego i innych systemów związanych z automatyzacją technologii.

Przejęcie Mobileye zajmie Intelowi ok. 9 miesięcy. Zanim transakcja zostanie sfinalizowana, musi zostać zatwierdzona przez akcjonariuszy Mobileye. Oferta Intela nie powinna jednak spotkać się z większymi obiekcjami z ich strony.

Dołącz do dyskusji

  • cokolwiek

    Coś się krystalizuje dużego i to już coś więcej jak tylko wyjątkowa troska INTEL-a! Warto przypomnieć że dużo lat temu talk po prostu odsprzedali „chyba agentom MOSAD-u” prawa do swojego systemu DOS. Natomiast szkoda świetnie zapowiadającej się firmy LOTUS która swoim produktami w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku stanowiła niewątpliwą konkurencje dla produktów Microsoft+. Np. rewelacyjny tzw. Organizer nie tylko dla Windows 3… ale również OS, który miał nawet wersję polskojęzyczną. Dla dociekliwych więcej w archiwach PC World komputer

  • pawbuk6

    Samochody autonomiczne będą się wydawać bezpieczną opcją dopóki hakerzy nie przejmą pierwszego takiego samochodu i nie spowodują wypadku…

    Zobaczymy jak to się rozwinie, choć wątpię, żeby samochody sterowane przez ludzi zniknęły w bliższej przyszłości całkowicie.

  • cokolwiek

    +- Wikipedia Intel np. The growing success of the IBM personal computer, based on an Intel microprocessor, was among factors that convinced Gordon Moore (CEO since 1975) to shift the company’s focus to microprocessors and to change fundamental aspects of that business model. Moore’s decision to sole-source Intel’s 386 chip played into the company’s continuing success. The development of the micro-processor by Intel, (1971): The micro-processor represented a notable advance in the technology of integrated circuitry. … Co najmniej obie korporację IBM i Intel unikają procesów o monopolizację. Zawsze jest większa ryba, w tym przypadku Intel >< IBM artificial intelligence, AI :)

  • Wapitawg

    Sry, nic się nie da zrozumieć z Twojego bełkotu.

  • cokolwiek

    szkic zawsze jest tylko szkicem. Tu już zaczyna się strefa technologicznej osobliwości… Natomiast algorytmy funkcjonowania takich podmiotów jak IBM i Intel w naszej rzeczywistości to nie tylko uwarunkowania rynkowe.

  • Daniel Markiewicz

    czyli będą mniej bezpieczne niż teraz? ciekawe przewidywania

  • pawbuk6

    Nigdy nie wiadomo – jeśli problemy dotkną wielu samochodów moze się zrobić groźnie…

  • Szemot

    Śmieszne umorzyłem zarazem jest że od wielu lat gdy któryś z gigantów jak Apple, MS, Google, Samsung itp coś wprowadzają ja rynek, ciekawe rozwiazanie to nie opracowali go tylko nabyło wraz z firmą która to wymyśliła. Tyle mld $ i nie na tworzenie innowacji a kupowanie ich.

  • Daniel Markiewicz

    wyrzućmy komputery przez okna bo przeja je hackerzy i ukradną nasze pieniądze

  • Łukasz handzlik

    Tak działa rynek. Żadna firma nie może produkować wszystkiego. Dlatego wykupuje się coś, co wynalazła mniejsza firma, a będzie idelanie pasować do kierunku rozwoju. W taki oto sposób wielkie firmy stają się jeszcze większe.

  • http://cozzie.vegepic.net/ Cozzie

    Nadal będą bezpieczniejszą opcją niż dzisiejsze samochody. Dzisiaj terrorysta po prostu wsiada do samochodu i powoduje wypadek, z autonomicznym będzie miał jednak trudniej.

    W bliższej nie, ale w przeciągu 15 lat myślę, że zwykłe samochody zostaną zakazane na drogach publicznych i zostaną tylko autonomiczne, właśnie ze względów bezpieczeństwa.

  • Piotrek : (Sephirion)

    Bez przesady, 15 lat to za mały odstęp czasu. Wydaje mi się, że pierwsze samochody autonomiczne będzie można kupić no jakoś połowa lat 20-tych, ale te pierwsze i najdroższe.. Zanim będzie to w każdym modelu myślałbym o latach 30. A jeszcze nie każdego stać na nowy samochód, więc tymbardziej „zakaz” jak coś to pewnie lata 40 lub nawet 50.

  • http://cozzie.vegepic.net/ Cozzie

    Tesla to samochód w zasadzie autonomiczny, zablokowany jedynie przez prawo.

  • Kacper Mazur

    Myślę, że jednak strata pieniędzy nie jest tak dotkliwa, jak strata życia czy uszczerbek na zdrowiu.

  • bartwu

    nie jestem jakoś bardzo zaskoczony, bo to genialna technologia!
    miałem okazję jeździć po Izraelu autem z tą właśnie technologią i muszę przyznać ze parę razy tyłęk uratowała :)

  • krzychu.k

    Najbardziej liczące się na świecei marki inwestują w autonomiczne pojazdy, bo to przyszłość motoryzacji. Uber też zaczął współpracę z Volvo i testy idą co raz lepiej. Trzeba pamiętać, że w przypadku pojazdów autonomicznych bezpieczenstwo to podstawa więc im dłużej faza testów będzie trwała tym lepiej.

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement