Epicki strzał w stopę. HTC rezygnuje z tanich smartfonów

Artykuł/Sprzęt 16.02.2017
Epicki strzał w stopę. HTC rezygnuje z tanich smartfonów

Na Tajwanie ktoś upadł na głowę. Tak najdelikatniej mogę skomentować najnowszą strategię HTC. Firma zamierza skupić się wyłącznie na smartfonach przynoszących zysk, czyli na urządzeniach z najwyższej półki cenowej.

Chia-Lin Chang, szef działu smartfonów w HTC, ogłosił właśnie, że w tym roku firma nie będzie zwiększać swoich przychodów. Nie zamierza też walczyć o udziały w rynku. Zamiast tego chce skupić się na poprawie kondycji finansowej, która obecnie nie jest najlepsza.

HTC zamierza zrealizować swoje założenia wypuszczając w tym roku zaledwie 6-7 smartfonów przynoszących zysk. Oznacza to, że HTC w przeciągu następnych kilkunastu miesięcy nie wypuści urządzeń mobilnych ze średniej oraz niskiej półki cenowej.

Zamiast tego skupi się na tworzeniu sprzętów sztandarowych oraz z wysokiej półki średniej.

Tajemnicą poliszynela jest struktura zysków w branży mobilnej.

Przesadą będzie, jeśli powiem, że na najtańszych smartfonach się nie zarabia. Pojedyncza sztuka taniego urządzenie mobilnego zarabia na siebie tak mało, że do wypracowania jakichkolwiek sensownych zysków konieczne jest sprzedanie ogromnej liczby egzemplarzy.

Dlatego Samsung, będący rynkowym liderem już od kilku lat, ma tak bogate portfolio urządzeń z niskiej półki. Z tego samego powodu swoją ofertę stale poszerza też Huawei, który w czołówce firm mobilnych gości od znacznie krótszego czasu.

Huawei zresztą jest bardzo dobrym i świeżym przykładem tego, jak dziś się wchodzi na rynek mobilny. Najpierw należy stworzyć najtańsze sprzęty, które kupują najmniej wymagający użytkownicy. Później trzeba iść półkę wyżej i robić trochę lepsze smartfony. Po kilku takich cyklach następuje moment, w którym w ofercie znajduje się pełna gama urządzeń z niemal każdej półki cenowej.

Niemal każdej, bo sztandarowy model takiego producenta kosztuje ułamek tego, co podobny smartfon bardziej renomowanej firmy. Potem warto stworzyć jeszcze lepszy sztandarowy smartfon i bardzo dobry model ze średniej półki. Ten pierwszy wsparty odpowiednim marketingiem zapewni rynkową renomę, zaś drugi rynkowy zasięg i popularność. I z tej pozycji można już atakować najmocniejszych graczy na rynku.

Właśnie tak kilka lat temu postąpił Samsung, którego smartfony Galaxy początkowo były tańszą alternatywą dla urządzeń Apple oraz HTC. Identycznie zachował się Huawei, który przez większość użytkowników jest kojarzony jako bardziej opłacalna (i co za tym idzie – lepsza) alternatywa dla Samsunga. Tak należy dziś działać.

Istnieje jeszcze druga droga do zdobycia popularności.

Trzeba stworzyć sobie rynek urządzeń i na nim królować. Tak kiedyś zrobił Apple i HTC, które tworzyły pierwsze smartfony pracujące pod kontrolami systemów iOS oraz Android. Niestety z tej dwójki tylko Apple radzi sobie dobrze, a HTC… najwyraźniej żyje przeszłością i nie zauważa, że musi zrobić krok w tył, by potem pójść o następne dwa do przodu.

HTC może mówić, że nie udział w rynku jest najważniejszy. To prawda. Jednak żaden producent sprzętów z Androidem poza gigantem w postaci Samsunga nie mógłby teraz porzucić wszystkich tanich urządzeń i żyć wyłącznie z produkcji sztandarowych sprzętów. Oczywiście można wyprodukować smartfon z najwyższej półki, na którym się zarabia. Pytanie tylko, ile takich urządzeń się sprzeda.

W przypadku HTC liczba ta może nie być zbyt duża, ponieważ firma ta w dużej mierze przepaliła swój kredyt zaufania. Jeżeli dziś pytasz kogoś znającego się na smartfonach o HTC, opowie Ci o firmie produkującej smartfony wycenione wyżej i przez to mniej atrakcyjne od konkurencji. Obecna polityka nastawiona na zysk mówi, że w tej sytuacji nic się nie zmieni i HTC nadal pozostanie na peryferiach mobilnego biznesu.

Pozycja HTC nie pozwala firmie na tworzenie smartfonów wycenionych wyżej, niż produkty Samsunga, Huaweia czy Apple.

Mimo to decyduje się to robić, czego dowodem jest praktycznie całe zeszłoroczne portfolio HTC. Zbyt duża chęć zysku doprowadziła tajwańską firmę do rezygnacji z produkcji najmniej opłacalnych smartfonów.

Pojawia się pytanie, czy zaostrzenie dotychczasowej polityki cenowej nie spowoduje, że przedsiębiorstwo całkiem zniknie z rynku mobilnego. To całkiem możliwy scenariusz.

I naprawdę smutny wniosek, ponieważ HTC robi świetne smartfony. Ich jedyną istotną wadą jest właśnie zbyt wysoka cena.

Dołącz do dyskusji

  • Mike

    „Epicki”…

  • Danax

    „Na Tajwanie ktoś upadł na głowę. (…) Firma zamierza skupić się wyłącznie
    na smartfonach przynoszących zysk, czyli na urządzeniach z najwyższej
    półki cenowej.”

    Nie wiem kto upadł na głowę :) skoro tańsze nie przynoszą zysku.
    Mają je robić charytatywnie ?

  • FireFrost

    Tak jak autor powiedział: w chwili obecnej nie zaczniesz sprzedawać drogich flagowców bez wyrobienia sobie marki, a to najłatwiej zrobić tanimi, ale względnie dobrymi telefonami.

    Można uderzyć od razu we flagowce, tak robi OnePlus, ale oni sprzedają swoje flagowce TANIO. Nie wbili by się w rynek inaczej.

    Na żniwa z drogich telefonów mogą pozwolić sobie tylko producenci mający już zaufanie konsumentów (zasłużone, lub nie) poparte sporymi nakładami na reklamę.

  • Mariusz Jucha

    Z pewnością pan Dawid jest mądrzejszy niż całe HTC, gdzie jakieś tęgie głowy zastanawiają się co zrobić, żeby zarobić. Przecież prowadzenie takiego biznesu to jest bułka z masłem. Panie Dawidzie ślij im CV, Twoje nieomylne opinie będą dla nich bezcenne. Może zostaniesz nawet wizjonerem na wzór Jobsa.

  • FireFrost

    W HTC nie mają pojęcia co robić. Od wielu lat tracą udziały w rynku, od 21 miesięcy zamykają każdy kwartał ze stratą

  • Dawid

    Bzdura, Sony jakoś zaczęło wychodzić na swoje, po ograniczeniu gamy smartfonów do średniej i wyższej półki. O tym w tekście ani słowa.

  • FireFrost

    Sytuacja Sony była inna. Zarabiali na części modeli i części rynków, tracili na modelach tańszych. Po prostu zostawili to, na czym zarabiali. HTC nie zarabia na niczym, nie jest mocne w żadnym segmencie, na żadnym rynku.

  • Artur Łukasz

    a htc miało kiedyś tanie smartfony?

    zawsze w low endzie mają +80% do ceny względem innych.

  • zakius

    to oni kiedykolwiek mieli tanie modele?
    aha

  • zakius

    i nadal jedyna seria, która ma jakikolwiek sens kosztuje 40% więcej niż powinna i rozkleja się, a do tego najnowszy model jest słabszy od poprzedniego
    ale oczywiście droższy
    eh

  • Dingdong

    tanimi i względnie dobrymi telefonami buduje się markę tanią. Postawili na flagowce i pewnie wzięli różne czynniki pod uwagę

  • A JJ

    Tęgie głowy …….hmmmm co by tu powiedzieć o Lumiach z Microsoft.

  • Flint_PS

    W STOPĘ. W kolano to dostawali strzałą w Skyrimie.

  • Michaś

    One plus one?

  • Życzliwy

    Kij tam z nimi. Życzę im dalszych strat, pozdrawiam.

  • Dariusz Domagała

    Każdy może wyrazić swoją opinię.. Być może Dawid ma rację, choć rynek jest nieprzewidywalny.
    Z faktami nie warto dyskutować, jak napisał FireFrost, oni sobie nie radzą i to może się skończyć wyeliminowaniem z rynku.

    Wg mojej opinii w HTC potrzeba kogoś kto będzie miał realną wizję co dalej, władzę i determinację. Inaczej mówiąc, ów ktoś powinien wziąć to towarzystwo „za pysk” i pokierować.
    21 miesięcy strat nie jest przypadkiem i.. nadal trwa.
    Kilku „sprytnych” kolesi nic nie poradzi, co najwyżej rozłożą na łopatki HTC a sami się nachapia mamony – inaczej pisząc będzie „do widzenia pani Gienia” i witamy w klubie BB.

  • Tomasz2D

    Dobra decyzja – powrót HTC do swoich korzeni. Niech HTC znowu się specjalizuje w urządzeniach z górnej półki tak jak to robili kiedyś. Krótkie serie, mniejsza sprzedaż, omijać operatorów i sprzedawać bezpośrednio on-line ale z większą marżą.

  • mazdac

    Nie ma słowa, bo nie pasuje do tezy ;)

  • Chris Christofferson

    Ehhhh, ta firma nigdy się niczego nie nauczy. Swego czasu miałem HTC One M7 i śledziłem rynek i działania HTC. Wyglądało to tak, że co roku wymyślali coś innego, co kompletnie nie zdawało egzaminu. Mały cytat z roku 2013: „CEO HTC, Peter Chou, pozostaje jednak optymistą. Podkreśla, że firma skupi teraz większą uwagę na solidnych produktach klasy średniej w nadziei, że będą one bardziej zyskowne. Jego słowa popiera współzałożycielka HTC, Cher Wang, która stwierdziła w wywiadzie dla Reuters: „Nasz problem w zeszłym roku polegał na tym, że skoncentrowaliśmy się tylko na flagowym modelu (HTC One). Straciliśmy rynek telefonów ze średniej półki”. I co to dało? NIC. Średnia półka miała nieadekwatny stosunek ceny do jakości i mało kto decydował się na zakup. Od zawsze głównym problemem tej firmy jest marketing i ustalanie cen na poziomie abstrakcyjnym.

  • Pluto

    Witamy na SpidersWeb!

  • xxxx

    To się tyczy graczy bez wyrobionej marki. HTC ma markę wyrobioną, tylko problem polega na tym, że za dużo się ceni, gdyby skupili się na tej półce premium, ale tańsze troszkę od Samsunga czy Apple i coś w gratisie to mówię Ci że ludzie pójdą i kupią HTC. HTC dobrze kombinuje i nikt tam na głowę nie upadł, średnia półka się nie sprzedaje, a żeby z niej zarobić trzeba sprzedać dużo telefonów, to po co im to. Tylko ta cena, być może gdyby te telefony ze średniej półki były tańsze to też by się lepiej sprzedały.

  • FireFrost

    Powiedz to Samsungowi, który co roku podnosi ceny flagowców. Jakoś sprzedając tanio (a Samsung robił to latami), w końcu wypracowali sobie sytuację, w której mogą sprzedawać wyraźnie drożej od większości konkurencji.

  • namo

    I słusznie. Jakbyś autorze choć trochę orientował się w temacie to byś rozumiał mądrość(oczywistość) tej strategii.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    To Ty się nie orientujsz.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Przepraszam, nie mogłem sobie odmówić dyskusji na tym poziomie.

  • namo

    Nie prawda, Ty.
    Ja rozumiem że amator najtańszej chińszczyzny może tego nie rozumieć.
    Ale nie zniechęcaj się!

  • Mateusz Nowak

    Racja, zmieniam :)

  • MaroSław

    Z mojego punktu widzenia lepiej żeby robili tylko flagowce [drogie urządzenia], ale dobre i dopracowane, niż całą wachlarz paści.

  • http://www.spidersweb.pl/author/dawidkosinski Dawid Kosiński

    Z mojego też, tylko przy ich obecnych cenach, nikt ich nie kupie. Ich flagowce musiałyby być naprawdę dobrze wycenione.

  • Tomek_S

    Samsung wycofał się z tanich urządzeń od tego roku. Huawei też powoli się wycofuje. Mi wydaje się,że średniaki sprzedają się coraz lepiej i na nich się zarabia a niska półką można zostawić złe wrażenie, zwłaszcza na młodym użytkowniku, który chce grać w pokemony itd. Jeżeli firma ma markę to średnia półka i wysoka jest dobrym rozwiązaniem. Poza tym to odczucia z naszego rynku, natomiast w porównaniu do innych Polska czy nawet Europa to nie są największe rynki.

  • MaroSław

    „dobrze wycenione” to pojęcie mocno względne ;-) Dla jednego np. 1.5k będzie już ceną zaporową, ktoś inny uzna, że woli jakiegoś chińczyka, a jeszcze inny będzie wolał jednak dopłacić do innego produktu który oferuje „coś” co nie ma w tym konkretnym urządzeniu.

    Ja patrzę na:
    – design
    – wykonanie [solidność etc]
    – czas pracy na baterii
    – aparat
    – niezawodność

    Jeśli coś spełnia te kryteria i wpadnie mi w oko [design/wykonanie], to dam nawet te 4k. ;-)

  • Molimo

    Widać jak dobrze myślą wyceniając HTC Ultra. Od 2 lat każdy ich telefon to łzy i śmiech, może i dobry sprzęt ale wycena na poziomie Apple. Powodzenia z tym.

  • Dingdong

    ale nie podnoszą ceny flagowców bo latami sprzedawali tanie smartfony > wyciąganie wniosków-robisz to źle.

  • seth

    A iPhony nie są topowe? Raz wydali 5C który i tak wyszedł na topowy

  • keniak

    Następny bloger wróżbita wyszło mu z pasjansa że koniec htc jest rychły bo nie sprzedają tanio telefonów z najwyższej półki które konkurencja sprzedaje drogo a do tego nie chcą produkować najniższej półki która nie przynosi zysków no qurw a koniec świata

  • keniak

    Następny bloger wróżbita wyszło mu z pasjansa że koniec htc jest rychły bo nie sprzedają tanio telefonów z najwyższej półki które konkurencja sprzedaje drogo a do tego nie chcą produkować najniższej półki która nie przynosi zysków no qurw a koniec świata

  • Alot

    HTC ma markę.

  • FireFrost

    I ile telefonów HTC już kupiłeś?

  • FireFrost

    Prosty przykład, że autor ma rację: losy Lumii. Łatwiej sprzedawały się tanie telefony, niż ich flagowce. Jak zabrakło dobrej niskiej i średniej półki nastąpił gwałtowny koniec. Firma nie mająca dużych udziałów w rynku nie zacznie nagle sprzedawać drogich flagowców. To jest po prostu nie możliwe.

  • MaroSław

    w przeciągu ostatnich 7 lat? Ani jednego jeśli musisz wiedzieć. Jednak bardzo dobrze wspominam Touch Diamond2 czy HD2, świetne słuchawki w swoim czasie.

  • FireFrost

    HTC nie potrzebuje twoich wspomnień, tylko kasy. A żeby mieć hajs potrzebuje zbudować markę, niemalże od zera. Dziś HTC NIC nie znaczy

  • bobok

    Problem z tanimi telefonami jest taki, że trzeba czuć rynek i umieć je robić.
    Samsung i Huaweii opanowali to idealnie, tanie urządzenia łączące dużo plusów w swojej półce cenowej.
    Reszta jakoś nie potrafi pojąć tego, że jest konkurencja, bo jak inaczej wytłumaczyć fakt, że za sprzęt porównywalny do Samsunga czy Huaweii konkurencja liczy sobie 30% wyższe ceny? Myślą, że ludzie kupujący telefon do 1000zł, są gotowi zapłacić dodatkowe 300zł za logo na obudowie? To nie segment premium i klient kupujący sprzęt za takie pieniądze dobrze liczy ile chce na niego wydać i zwyczajnie kupuje to, co ma najlepszy stosunek jakość/cena.

  • MaroSław

    Nic nie znaczy, bo rozmienili się na drobne. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie żeby zmienić ten stan rzeczy, nawet Twoje komentarze.

    Markę buduje się na dobrych produktach… i marketingu [patrz Apple]. Dlatego powtórzę, lepiej niech skupią się na flagowcach niż rzucać o ścianę i patrzeć co się przylepi.

  • FireFrost

    No skupiają się na flagowcach, ale co z tego? Żeby sprzedawać flagowce trzeba albo mieć wyrobioną markę (Samsung, Apple), albo atrakcyjne ceny (OnePlus, Xiaomi). HTC nie ma ani jednego, ani drugiego. Mogą zrobić telefon lepszy od konkurencji (np. bardzo dobry HTC 10), ale i tak go nie sprzedadzą

  • Rafał R-i

    Dobra dobra. O tym upadku HTC słyszę ze 3 lata. Coś czuje ze Spidersweb straci czytelników prędzej i upadnie niż to HTC nieszczęsne. Moze dlatego ze juz chyba 5x czytam na SW o upadku HTC?
    Daje 5x. Kto da więcej?? :)

  • xxxx

    To widzę że g…. się znasz w tym temacie. HTC ma markę. Tylko tracą swoich klientów dużą ceną.

  • xxxx

    Co masz na myśli najnowszy model jest słabszy od poprzednika? chyba chodzi Ci o Desire 820 a 825, to się zgodzę, bo HTC 10, nie mylić z wersją Lifestyle, jest o wiele lepszy od One M9.

  • zakius

    mówiliśmy o sony przez chwilę

  • HVAC

    Nie wiem kto pisał ten artykuł, ale śmiało może składać CV na CEO w HTC….
    … ŻAAAART!!!

  • https://www.facebook.com/HTCOneUnofficialPage Rafał Żółkiewicz

    Ile urządzeń z niskiej półki cenowej tego producenta pojawiło się w poprzednim roku?
    – Jedno.
    Serie Desire, One czy U zostanie w portfolio producenta.

  • Drakon

    Htc i sony się kończy na ich miejsce wchodzą huawei i xiaomi :)

  • Drakon

    Jeżeli w iphobe 7 nie przeszkadza ci schodząca farba :) to może być i topowy

  • Przemek

    Kolejny pseudoredaktorzyna używa słów, których nie rozumie. Na tym słowie zakończyłem czytanie dalszych wypocin.

  • seth

    tego nie wiedziałem

  • Michał

    Oni właśnie zamierzają przez operatorów głównie + własny kanał dystrybucji. To jest biznesplan dla niszy. Być może HTC chce być w niszy i w niej być mocnym. Na Samsunga w Europie i Apple w USA nie ma mocnych i prędko nie będzie więc walka jest nadaremna.

  • Michał

    Nie wiem dlaczego miał bym nie dać dwóch tysi za U Play. Hardware ma bardzo dobry, foto również a muzycznie wiadomo, że to majstersztyk. Natomiast 3,5 kafla na U Ultra dał bym tylko w ratach (czyli w domyśle zakup u operatora).

  • Alf/red/

    Przypomnę, w ramach kaganka oświaty, że po polsku „epicki” znaczy mniej więcej „opowieść pisana prozą”.
    A co do meritum – kiedyś Nokia wypuszczała jeden nowy model na rok (no trochę naginam) i trzepała kasę. W sumie Apple też tak robi ale mówimy o tanich telefonach. A teraz pojawia się kilka nowych modeli tygodniowo. To oczywiste, że każde przygotowanie nowej produkcji kosztuje krocie, i oczywiste, że jeśli będą to telefony po 50$ za sztukę, to jednostkowe zyski nie zsumują się do dobrego zarobku, bo nikt już nie ma szansy sprzedać miliona egzemplarzy. Kółko zamknięte…

  • Michał

    One Plus One, ZTE zadają kłam Twojej teorii.

  • Dawid

    Jak przeglądałem oferty telefonów w połowie roku 2016 to mnie żadna wodoszczelność nie urzekła. iEko system mi też nie potrzebny…

    I nadal posługuje się HTC, co parę lat wymienionym na ‚aktualny’.

    Niech robią co robią bo robią to dobrze (a że ludzie kaczki…)

  • Rozsądny

    To bardzo dobry krok, HTC ma markę i jest bardzo znana. Jeżeli zrobią bardzo dobry smartfon, odbiją się, dlaczego mieli by robić dziadostwo i dalej psuć swoje dobre imię ? A to co było nie udane pójdzie w niepamięć. Samsung robi dziadostwa i ma kilka dobrych telefonów ale dalej wyglądają jak tanie plastiki. Apple ma dobry marketing i dobre telefony, bez jakiś pośrednich z niższej półki. Jak HTC chce wyjść z twarzą niech idą w kierunku apple.

  • https://www.buczek.tk Kamil

    Niech HTC zniknie całkowicie. Nie będę płakać.

  • Maciek

    HTC ma obecnie wyrobioną markę producenta smartfonów wycenianych zbyt drogo, więc nawet, jeśli ich nowy flagowiec będzie „tani”, to ludzie będą się zastanawiać, co mogli w HTC spieprzyć, że dają telefon ze świetną specyfikacją i mieszczącą się w granicach rozsądku ceną

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement