Agora wydała… pierwszą grę mobilną. Co najciekawsze, naprawdę się im udała

News/Gry 12.01.2017
Agora wydała… pierwszą grę mobilną. Co najciekawsze, naprawdę się im udała

Quiz & Go to pierwsza gra mobilna od Agory, jaka pojawiła się w Google Play oraz iTunes App Store. Po co wydawcy Gazety Wyborczej rozrywkowa aplikacja? Spytaliśmy u źródła.

Mobilne Quiz & Go to oczywiście nie pierwsza aplikacja Agory. W samym iTunes App Store medialna firma posiada ponad 20 programów do pobrania. To aplikacje powiązane z Gazetą.pl oraz innymi periodykami prasowymi i stacjami radiowymi wchodzącymi w skład grupy medialnej Agory.

Quiz & Go to jednak pierwsza gra, w pełnym znaczeniu tego słowa, wydana przez Agora SA.

Co najciekawsze, produkcja naprawdę nie jest zła. Wszystko dzięki pomysłowi połączenia quizu z aktualnie dominującym sposobem prowadzenia rozgrywki na rynku mobilnym. Zamiast prostej aplikacji losującej pytania, dostaliśmy przygodę w stylu Candy Crush Saga oraz Angry Birds.

Rola gracza nie sprowadza się jedynie do wybierania odpowiedzi, ale również eksplorowania dotykowej mapy. To na niej, wzorem większości popularnych gier mobilnych, znajdują się następne wyzwania. Te odblokowujemy w formie łańcucha – jedno za drugim. Czasami zdarza się nam dodatkowa odnoga z cięższym wyzwaniem, które musimy wykupić za monety.

Quiz & Go Agora 5

Bez obaw – tych otrzymujemy na tyle dużo, że w Quiz & Go nie istnieją denerwujące mechanizmy żebrania o prawdziwe pieniądze. Po kilkudziesięciu pierwszych wyzwaniach monet mam aż nadto. Problemem może być jedynie drugi zasób – energia. Przy pięciu porażkach z rzędu trzeba czekać na jej odnowienie.

Jak w każdej grze z zagadkami, najważniejsza jest baza pytań. Agora ma tutaj sporą przewagę.

Medialny gigant posiada bazę własnych quizów, dostępnych na posiadanych witrynach internetowych. Zapełnienie zasobów gry to w dużej mierze import wcześniejszych baz danych, które Agora sukcesywnie rozbudowywała przez ostatnie lata. Dzięki temu gracze nie muszą się martwić o skromną pulę wyzwań.

Do tego same quizy są bardzo zróżnicowane. Nie tylko pod względem bogactwa kategorii, ale również sposobu przedstawiania pytań. Czasami musimy odgadnąć, co jest na obrazku, innym razem uzupełnić litery, które zostały zamazane. Oczywiście wszystko sprowadza się do wyboru jednej z czterech potencjalnych odpowiedzi, ale cieszy, że producenci Quiz & Go postanowili nieco zróżnicować zabawę.

Śmiało mogę napisać, że Quiz & Go to jedna z najlepszych aplikacji tego typu dostępna na mobilnym rynku.

Gra jest naprawdę dobrze zoptymalizowana. Interfejs jest bardzo przyjazny oraz czytelny. Pełna polska wersja językowa sprawia, że obsługa programu nie jest żadnym problemem. Do tego łańcuszkowy system powoduje, że bardzo łatwo zachorować na „jeszcze jedno podejście” oraz „jeszcze jedno wyzwanie”. Wciąga.

Powstaje jednak pytanie – po co Agorze gra mobilna? Po co medialna firma wchodzi w ten obszar? Chodzi o wykorzystanie posiadanych baz danych, czy może za Quiz & Go stoi jakaś głębsza, długofalowa polityka? Postanowiłem zapytać u samego źródła. Moją ciekawość zaspokaja Michał Rutkowski z Agory.

Szymon Radzewicz, Spider’s Web: No dobrze, ale po co właściwie Agorze gra mobilna?

Michał Rutkowski, Agora: Gry mobilne to jeden z najszybciej rosnących segmentów branży rozrywkowej, a Gazeta.pl to najbardziej mobilny polski portal.(…) Stworzyliśmy najlepiej ocenianą przez użytkowników aplikację informacyjną Gazeta.pl LIVE, największą polską aplikację sportową Sport.pl LIVE i największe aplikacje parentingowe – Moja Ciąża i Moje Dziecko. Stworzenie gry mobilnej jest więc logicznym kolejnym krokiem w naszych działaniach w tym obszarze.

Chcemy, aby Gazeta.pl była obecna wszędzie tam, gdzie spędzają czas nasi potencjalni użytkownicy – w tym wypadku na smartfonach. Gra mobilna, stworzona z wykorzystaniem naszych zasobów, to szansa na dotarcie do młodszych użytkowników, którzy nie korzystali do tej pory z Gazeta.pl.

Ile czasu i środków pochłania stworzenie takiego programu?

Od rozpoczęcia pierwszych prac koncepcyjnych i poszukiwania specjalistów do zespołu odpowiedzialnego za development gry, do jej launchu minęło około 13 miesięcy. Przez ten czas przeprowadziliśmy szereg testów na użytkownikach, w tym otwarte beta-testy na Google Play i App Store.


Nad grą pracował siedmioosobowy team developerski, w tym programiści, graficy, game i level designerzy. Zespół współpracował też ściśle z redakcją quizy.gazeta.pl i innymi działami naszej firmy, angażując w sumie kilkadziesiąt osób, które dały swój wkład w Quiz & Go.

W przyszłości mamy spodziewać się kolejnych gier? Chcecie być polskim Rovio?

Nieustannie się rozwijamy i uważnie obserwujemy rynek, szczególnie mobilny. W przyszłości chcemy wprowadzać nowe produkty, ale trudno powiedzieć czy będą one podobne do Quiz & Go, bo w pierwszej kolejności wykorzystujemy przede wszystkim te zasoby, którymi już dysponujemy.

Gazeta.pl ma największą na polskim rynku platformę quizową na www, więc – co naturalne – w tworzeniu gry wykorzystywaliśmy tamte doświadczenia. Nie zmienia to faktu, że Quiz & Go znajduje się wciąż na etapie testów i eksperymentów. Uczymy się, zbieramy know-how, które będziemy wykorzystywać zarówno przy update’ach gry, jak i przy ewentualnych nowych projektach. Pierwsze efekty jeśli chodzi o retencję i zaangażowanie graczy są bardzo zachęcające i lepsze od oczekiwanych!

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement