Microsoft? To ta firma od chmury, tak?

Artykuł/Microsoft 27.01.2017
Microsoft? To ta firma od chmury, tak?

Pamiętacie czasy, gdy Microsoft był tą firmą od Office’a? Już są przeszłością. Microsoft to teraz „ta firma od chmury”.

Może to i mniej sexy, może na razie mniej zyskowne, ale jedno jest pewne – Satya Nadella wybitnie skutecznie zmienia biznes i potencjał Microsoftu. Z firmy, z której wielu kpiło z rozlicznych przestrzelonych i kosztownych inwestycji za czasów Steve’a Ballmera, Nadella zrobił organizację, którą wszyscy szanują za umiejętne zarządzanie.

Windows => Office => Chmura

W takim właśnie kierunku zmieniał się biznes Microsoftu. Jeszcze 10 lat temu była to firma, która w 70 proc. zarabiała na sprzedaży systemu operacyjnego Windows. 5 lat temu z kolei, Microsoft zarabiał głównie na pakiecie biurowym Office. Dziś jest jasne, że w ciągu 2, 3 lat Microsoft będzie firmą, której głównym biznesem będzie sprzedaż oprogramowania i środowiska programistycznego w chmurze.

Już dziś jest drugą najważniejszą firmą na rynku cloud computing za Amazonem. W ostatnim kwartale przychody z segmentu cloud, w którym zliczany jest też biznes Azure, wzrosły o 8 proc. do 6,9 mld dol. W tym przychody z Azure zwiększyły się o… 93 proc! Łącznie w ciągu ostatnich 12 miesięcy przychody z biznesu cloud przekroczyły 14 mld dol. To już dziś jest potężny biznes.

Dla porównania – przychody z segmentu Personal Computing, w którym zliczana jest sprzedaż Windowsa, Xboksa oraz sprzętu i oprogramowania mobilnego, spadły o 5 proc. do 11,8 mld dol.

Tendencja jest jasna.

Mimo iż przychody z chmury są wciąż 2 razy mniejsze od sprzedaży fizycznego oprogramowania, to dystans pomiędzy nimi się skraca. Trudno się zresztą dziwić. Rynek PC po raz kolejny spadł o 1,5 proc. w kwartale na koniec grudnia, Xbox jest mniej popularny od PlayStation, a z działań na rynku mobile Microsoft praktycznie się już wycofał.

Sprzedaż Office’a jak zwykle nie zawiodła. Wzrost o 10 proc. to 7,4 mld dol. to bardzo pozytywny wynik. Po raz pierwszy Microsoft zaprezentował też wyniki przejętego za wielkie pieniądze LinkedIna. Społecznościowy serwis dla specjalistów przyniósł 228 mln dol. przychodów.

Łącznie Microsoft zaprezentował solidne wyniki. Przychody wzrosły o 1,2 proc. do 24,09 mld dol., a zysk wzrósł z 5,02 mld do 5,2 mld dol.

Teksty, które musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement