Koniec spekulacji. Wiemy już, jak będzie działał tryb gry w Windows 10

Koniec spekulacji. Wiemy już, jak będzie działał tryb gry w Windows 10

Do Internetu wyciekły pierwsze konkretne informacje na temat tajemniczego „trybu gry”, odkrytego w testowej wersji Windows 10. Ma on znacząco ułatwić życie zarówno twórcom gier, jak i graczom.

Gdy informacja o Trybie Gry w Windows 10 pojawiła się po raz pierwszy w Sieci, nie wiedzieliśmy o nim właściwie nic. Spekulowaliśmy, snuliśmy teorie, ale podstawą do fantazjowania nie było nic więcej poza obecnością pliku „gamemode.dll” w systemie operacyjnym. Dziś w końcu dowiadujemy się ciut więcej.

Jak wynika z informacji zdobytych przez Windows Central, tryb gry to cały zestaw narzędzi mających uprościć pisanie gier na wszystkie urządzenia z Windows 10. Czy to komputery PC, urządzenia mobilne, czy konsole Xbox One. Ktoś mógłby zapytać: czy platforma Universal Windows Platform nie miała tego zapewnić? Cóż, wspomniany tryb gry jest częścią UWP. A jego zadanie jest ściśle związane z największym problemem w pisaniu gier: optymalizacją złożoności gry pod kątem wielu różnych odmian sprzętu o różnej wydajności.

Jak działa tryb gry w Windows 10?

Kiedy przeniesiemy się z pracą w Photoshopie z potężnej maszyny roboczej na mniej wydajnego laptopa, będziemy oczekiwać nieco dłużej na wyliczenia wykonywane przez ten program. Obniża to naszą wydajność i komfort pracy, ale na tym problem się kończy. Gra, która nie jest w stanie poprawnie wyrenderować oprawy graficznej lub która generuje zbyt mało i zbyt chaotycznie klatek na sekundę jest właściwie bezużyteczna.

Tryb gry, tak jak spekulowano, ma pojawić się w Windows 10 Creators Update. Nie tylko na komputerach PC, ale i na wszystkich urządzeniach, w tym konsolach Xbox One (w tym Xbox One S i Xbox One „Scorpio”). Tak jak przypuszczano, będzie się zajmował odpowiednim zarządzaniem zasobami sprzętowymi, by gra, jako bardzo wymagająca aplikacja, zawsze miała ich jak najwięcej.

Programowanie na wiele platform ma być łatwiejsze

Tryb gry, czego do tej pory nie wiedziano, będzie jednak również częścią narzędzi deweloperskich UWP. Ma on ułatwić, jeśli nie zautomatyzować, wybór zasobów graficznych dobieranych przez grę. Innymi słowy, tryb gry będzie dbał o to, by gra sama dopasowywała się do sprzętu.

Mechanizm będzie oceniał wydajność sprzętu i określi jego możliwości. Jeżeli uruchomimy naszą grę na Xboksie One, uruchomi się ona w rozdzielczości 900p lub 1080p, a po przesiadce na Xbox One „Scorpio”, gra zadba o to, by działać w rozdzielczości 4K przy 60 klatkach na sekundę. Na marginesie: to cytat z Windows Central, szczerze wątpię, by Scorpio sobie poradził z taką dokładnością obrazu, ale to już moja dygresja. Tak samo na komputerze PC: system operacyjny dostosuje grę pod nasz sprzęt, by ta zawsze działała płynnie w jednym z trybów wyświetlania.

Wybrani partnerzy Microsoftu już z tego korzystają i w przypadku gier multiplatformowych zapewnia on ponoć bardzo dobre rezultaty. Rzekomo to właśnie dlatego Battlefield 1 działa na Xboksie One w rozdzielczości Full HD, mimo iż oparty o ten sam silnik poprzedni Battlefield 4 działał w rozdzielczości HD. Poprawka: Battlefield 1 działa w dynamicznej rozdzielczości w zakresie 720-900p przy 60 klatkach na sekundę, gdzie Battlefield 4 działał tylko w 720p przy niższym klatkażu.

Zasada działania? Tego jeszcze nie wiemy

Tryb gry nie trafił jeszcze na komputery PC, a nawet na konsolach Xbox One jest on dostępny w dość ograniczony sposób. Nie wiemy więc, jakie czary-mary odpowiadają za to, że Windows 10 sam optymalizuje gry pod dostępne zasoby, oszczędzając czas programistom, którzy nie muszą się już tak bardzo przejmować różnicami między poszczególnymi CPU i GPU, i „docierać” pod każdą możliwą konfigurację sprzętową konsoli lub peceta.

Tryb gry ma jednak jedną wadę. To część platformy UWP, a co za tym idzie, gry wykorzystujące ów tryb gry nie zadziałają na Windows 8.1 i Windows 7. Co prawda, według statystyk platformy Valve Steam, już co drugi komputer gracza pracuje pod kontrolą Windows 10. Nadal jest to jednak „tylko” co drugi komputer.

Dołącz do dyskusji

  • iNFestt

    Bf1 na xone działa 720p-900p, a nie w pełnym hd

  • http://www.facebook.com/Amat3uR Maciej Gajewski

    Digital Foundry również tak twierdzi, więc zapewne masz rację. Przepraszam, bezrefleksyjnie odpisałem od Windows Central.

  • feamoignargfaionakfj9ajfopamjv

    „Koniec spekulacji. Wiemy już, jak będzie działał tryb gry w Windows 10”

    „Zasada działania? Tego jeszcze nie wiemy”

  • http://www.facebook.com/Amat3uR Maciej Gajewski

    Domyślałem się tego komponując tytuł. Jak działa, czyli co widać na zewnątrz. Zasada działania to ciut coś innego. Masz jednak rację, że nie jest to najszczęśliwsze wyrażenie. Zależało mi jednak na błyskawicznym czasie publikacji.

  • Paweł Adamski

    Czyli z tego co jak na razie czytam, posiadacze mocnych PCtow raczej na tym nie zyskają. Mając dobre GPU i CPU nie zauważę znaczącej różnicy, ale na słabszych sprzętach miejmy nadzieje to coś poprawi

  • Paweł Adamski

    No i się udało:-)

  • sdsdsd

    „Wiem, że nic nie wiem” – Maciej Sokrates, red. Spider’s Web

  • Charlie

    Bo chodzi o to „co” będzie robił, a nie „jak” będzie robił :P

  • feamoignargfaionakfj9ajfopamjv

    W moim odczuciu to brzmi jak zwykły clickbait ;)
    Ale wierzę, że intencje były inne :)

  • KosiarZ452

    Może gamemode.dll to do Minecraft? xD

  • perlusconi

    przykladasz zbyt wielka atencje do tresci merytorycznej artykulow :) Konsumuj tresci i nie marudz.

  • PS4_RULEZ

    Otóż.. (werble)

    Nie działa :)

    Badumss.. jak wszystko w Windows.

  • nil

    zaraz? to do tej pory gra nie dostosowała się automatycznie do możliwości sprzętu? to dziwne bo te, które znam potrafią to od lat.

  • PS4_RULEZ

    50% mocy PC idzie w gwizdek, czyli Windows.

    Tabletowe CPU z PS4 ośmiesza blaszane koparki bitcoinów.

  • Foldex

    I tak pewnie będzie jak zawsze czyli niespełnione obietnice ;)

  • Danax

    „Tryb gry ma jednak jedną wadę. To część platformy UWP, a co za tym
    idzie, gry wykorzystujące ów tryb gry nie zadziałają na Windows 8.1 i
    Windows 7.”

    To nie wada to feature. Zgodnie z planem :)

  • Tomek

    Dam Wam naprawdę dobrą radę. To nie złośliwość – lubię was – w sensie portal.
    Przestańcie iść za czasem, faktowskim tytułem bo rok 2017 może być tym w którym po prostu bezrefleksyjnie przejdę tam gdzie jakość ma znaczenie. Jakość. Mogłem zaczekać na ten wpis – serio.

  • Paweł Adamski

    Co polecasz?

  • zakius

    ja tam wolę ręcznie ustawić, niż bawić się z simsami, które zamiast benchmarka mają bazę danych ustawień do znanych kart :p

  • Marrond

    To część UWP? No to tak jak by tego wcale nie było. Zakopać, zapomnieć.

  • http://v8supercharged.blogspot.com Frogozord

    Większość gier, które ja znam, tego nie potrafi, ale oczywiście zdarzają się wyjątki – choćby MotoGP 2 z 2001 roku… Tak więc faktycznie trochę słabo, że teraz się tym tak chwalą ;)

  • Michaś

    Dobre ale stare

  • Michaś

    O to jest dobre pytanie. Szukam czegoś lekkiego bez Nazira i click bajtów

  • Stefan Batory

    http://www.feelsbadman.com/
    nic lepszego nie znalazłem :/

  • Marcin Wasilewski

    Gówno z tego skoro to będzie działać tylko z aplikacjami ze sklepu, których i tak nikt nie używa. Czyli jak sobie odpale diablo lub wota nic się nie zmieni.

  • http://www.blog.michalschabowski.com/ schabu

    A masz już Windows 10 Creators Update, które ma być w kwietniu?

  • http://mefistogamer.tumblr.com/ MefistO Gamer

    To do diablo i wota, potrzeba manipulacji zasobami by chodziły w maks detalach? Może na kompie z 2010 roku :) Ale fakt, jeśli gry w sklepie mają wychodzić wciąż tak niedopracowane jak ostatni CoD to raczej będzie porażka :(

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement