Z tymi samochodami będzie musiała się zmierzyć Tesla Model 3

Artykuł/Motoryzacja 30.03.2016
Z tymi samochodami będzie musiała się zmierzyć Tesla Model 3

Tesla Model S doskonale poradziła sobie na większości rynków ze swoimi klasowymi (i cenowymi) rywalami. Nie tylko z tymi elektrycznymi, których właściwie brak, ale przede wszystkim z tymi „klasycznymi” i to w najlepszym wydaniu – od Porsche, Mercedesa czy BMW. Przed Modelem 3, który swoją premierę będzie miał jutro, wyzwanie jest jednak dużo trudniejsze.

Nie tylko Tesla, przez niższą cenę wyjściową 3-ki, będzie miała mniejsze pole do manewru przy wyposażaniu i dopracowywaniu go, ale też i konkurencja w tym segmencie jest dużo większa. Dużo większa jest także różnorodność – o ile luksusowe limuzyny czy samochody usportowione przeważnie mogą być oferowane wyłącznie w wersji sportowej, coupe lub „prawie coupe”, o tyle w segmencie odrobinę niższym tak łatwo już nie jest.

Wystarczy spojrzeć na to, jakie odmiany swoich mniejszych modeli prezentują najwięksi gracze. Zarówno BMW, Audi jak i Mercedes oferują co najmniej sedana, praktyczne kombi i coupe (czasem jako osobny model). Do tego dochodzą jeszcze kabriolety, GT, a nawet podwyższone kombi. Jest w czym wybierać, podczas gdy Model 3 zadebiutuje początkowo najprawdopodobniej wyłącznie jako sedan.

W kwestii mocy natomiast Tesla raczej nie ma się o co obawiać. Podstawowa wersja będzie raczej rozsądna (choć i tak jest szansa na to, że szybsza od bazowych modeli spalinowej konkurencji), ale – patrząc na to, co zrobiono z Modelem S – szanse na elektrycznego rywala (przynajmniej pod względem przyspieszenia) dla takich pojazdów jak Mercedes C63 czy BMW M3 są bardzo, bardzo duże.

Dlaczego jednak w ogóle Tesla Model 3 ma być porównywana do samochodów spalinowych?

Z prostego powodu – nie ma innej konkurencji. Owszem, istnieją lub pojawią się w najbliższym czasie na rynku kolejne samochody wyłącznie elektryczne, ale są one przeważnie dużo mniej od Tesli – przynajmniej wizerunkowo – atrakcyjne.

Trudno więc zakładać, że Tesla Model 3 będzie aż tak bezpośrednio rywalizować np. z Chevroletem Boltem EV (choć w pewnym sensie będzie). Jej zadaniem będzie raczej podebranie klientów BMW, Mercedesowi, Audi czy Jaguarowi. Firmom, które oferują podobnie wycenione auta, ale bez wersji „czysto elektrycznej”. I jednocześnie firmom, które na rynku motoryzacyjnym są już od wielu, wielu dekad, podczas gdy Tesla w dalszym ciągu jest „świeżakiem”.

Z kim więc przyjdzie zmierzyć się Tesli Model 3? Zobaczcie sami.

Postanowiliśmy zebrać najważniejsze samochody, które Tesla Model 3 będzie musiała w jakiś sposób pokonać, żeby zdobyć serca osób, które do tej pory wierzyły japońskiej, niemieckiej czy brytyjskiej myśli technicznej. Patrząc na to zestawienie, Tesla będzie miała trudne zadanie.

Bardzo trudne.

tesla-galeria

PS Ceny pochodzą ze stron internetowych amerykańskich oddziałów producentów. Stąd też podstawowe wersje są charakterystyczne dla rynku amerykańskiego. Z tego powodu może też brakować niektórych wersji nadwoziowych, niedostępnych jeszcze w Stanach Zjednoczonych. Wybranie USA jako punktu odniesienia związane jest oczywiście z ceną Tesli Model 3, którą podano jedynie dla tego rynku, z uwzględnieniem lokalnych zniżek – około 35 tys. dol.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement