Moodle nie tylko w e-learningu

Blog Forum 05.02.2016
Moodle nie tylko w e-learningu

Moodle to najpopularniejsze narzędzie do tworzenia platform e-learningowych i prowadzenia kursów kształcenia na odległość. Jednak jak się okazuje Moodle ma znacznie więcej zastosowań a jego funkcjonalność umożliwia implementację i zarządzanie treściami eksponowanymi w różnych formach i technologiach. Jak efektywnie wykorzystać możliwości jakie daje Moodle oraz gdzie szukać pomocy w samodzielnej instalacji i konfiguracji platform odpowiadają eksperci i pasjonaci Moodle.

Moodle w edukacji
Piotr Halama

Edukacyjny (szkolny) e-learning zdecydowanie różni się od e-learningu akademickiego czy też korporacyjnego. Głównym czynnikiem determinującym odmienność edukacyjnego e-learningu prowadzonego z wykorzystaniem platformy Moodle są uwarunkowania prawne. Brak jasnych uregulowań dotyczących zastosowania e-learningu w formach szkolnych sprawia, że należy go traktować jako metodę wspomagającą proces nauczania – uczenia się.
To podejście warunkuje strukturę kursu i metodykę pracy. Klasyczny kurs (kontent) e-learningowy zastępowany jest przez repozytoria e-zasobów, osadzonych na platformie i wspomaganych narzędziami służącymi do ewaluacji wiedzy i umiejętności. Zdecydowanie mniejszą funkcję spełniają narzędzia komunikacyjne, typu czat czy forum. Edukacyjny e-learning w swej istocie ma być efektywny i prosty, na płaszczyźnie przygotowania e-zasobów przez nauczyciela, a także jasny i przyjazny w odbiorze dla ucznia.
Podstawową barierą wdrożenia e-learningu w szkole jest brak platform e-learningowych. Potrzebujemy wydajnego serwera, a to generuje koszty oraz administratora gwarantującego sprawne i bezpieczne funkcjonowanie platformy. Próbą rozwiązania tego problemu było utworzenie w 2012 roku platformy Szkoła Moodle. Projekt Fundacji Marchewkowe Pole ma na celu udostępnienie darmowej przestrzeni na platformie szkołom i nauczycielom, zainteresowanym wdrażaniem edukacyjnego e-learningu. Jest tu udostępniana także darmowa przestrzeń oraz pakiet pomocy technicznej i merytorycznej dla organizacji pozarządowych.
Od połowy 2015 r. segment szkolny został przeniesiony na bliźniaczą platformę Szkolenia Online Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile.
Szkołę Moodle w większym stopniu dedykowano sektorowi NGO. Współpraca pomiędzy Fundacją i CDN w Pile realizowana jest w ramach wspólnego przedsięwzięcia E-learning w Edukacji.

Moodle w administracji
Piotr Brzózka

E-learning jest pojęciem bezpośrednio kojarzonym z kształceniem zdalnym. W podobny sposób odbierane są e-learningowe platformy edukacyjne, do których zaliczamy również platformę Moodle.
Okazuje się, że jej możliwości to nie tylko bezpośrednie wsparcie procesów związanych z kształceniem – platformę możemy skutecznie wykorzystywać jako wsparcie procesów administracyjnych w placówce edukacyjnej. Do dyspozycji mamy narzędzia pozwalające na komunikację, takie jak: forum, głosowanie, ankieta czy informacja zwrotna. Przemyślane zarządzanie użytkownikami platformy pozwala w pełni wykorzystać wspomniane narzędzia. Administracja nadal wiąże się niestety z obiegiem dużej ilości dokumentów, jednak także i w tej sytuacji rozwiązania platformy okazują się niezwykle pomocne. W jaki sposób? Przykładowo aktywność „Zadanie” możemy zastosować jako sposób składania dokumentacji. Nie bez znaczenia jest fakt, że sam proces jest imienny – wiemy kto i kiedy dostarczył dokument.
Kolejnymi rozwiązaniami, które możemy zastosować są quiz i ankieta, jako formy pozwalające na potwierdzenie zapoznania się z wybranym regulaminem lub dokumentem. Jeżeli mamy odrobinę więcej czasu możemy sięgnąć również po rozwiązania, takie jak śledzenie ukończenia. Do przechowywania danych możemy z powodzeniem zastosować zasób „Baza”. Jest to stosunkowo proste rozwiązanie bazodanowe, ale o naprawdę dużych możliwościach. Poza możliwością stworzenia pewnej struktury, w której przechowujemy dane, możemy również stworzyć system formularza, ułatwiającego wprowadzanie oraz wyszukiwanie informacji. W efekcie otrzymujemy uproszczoną formę MS Access.
Jednym z większych dylematów związanych z obiegiem dokumentów, szczególnie w dobie ochrony danych, jest “dawkowanie” praw dostępu. W tym zakresie mamy dosłownie “pełnię szczęścia”. Użytkowników platformy możemy dzielić na grupy przypisując im odpowiednie uprawnienia związane z dostępem do określonych informacji. Warto pamiętać, że Moodle w dużej mierze jest silnie rozwiniętym systemem CMS.
Ilość dostępnych darmowych tematów graficznych dedykowanych platformie Moodle sprawia, że może ona śmiało konkurować w tym zakresie z innymi rozwiązaniami typu CMS. To tylko mozliwości zastosowania platformy e-learningowej jako narzędzia wspierającego administracyjne zadania placówki edukacyjnej, ale jak wygląda proces wdrożenia takiego rozwiązania? Technicznie bardzo prosto, jednak dużo większy problem stanowi mentalność osób, które mają z tego rozwiązania w pełni korzystać. Problem wdrożeniowy stanowią zazwyczaj pracownicy, którzy muszą przyzwyczaić się i przekonać do nowego rozwiązania, ale jest to problem z jakim poradzić musi sobie każde nowe wdrożenie. Tak czy inaczej, warto rozważyć możliwości jakie daje kompleksowe wdrożenie zaawansowanej platformy e-learningowej.

Społeczność Moodle
Tomasz Walasek

Wraz z powstawaniem rosnącej szybko społeczności deweloperów, administratorów i użytkowników platformy Moodle na świecie, zrodziła się potrzeba wymiany doświadczeń, poznania się, nawiązania kontaktów i doskonalenia swoich umiejętności.
Na całym świecie organizowano konferencje tematyczne pod wspólną nazwą MoodleMoot. Do grona moot’ów w 2009 roku dołączyła również Polska z coroczną konferencją Polski MoodleMoot (#mootPL, moodlemoot.pl). Od początku nie była to zwykła, czy też standardowa konferencja. Uczestnicy zawsze podkreślali – i podkreślają – niezwykłą atmosferę koleżeństwa, współpracy i luzu, która tworzy się na spotkaniach. Spowodowało to, że w zeszłym roku w kuluarach mówiło się nie o konferencji lecz o „antykonferencji”, a bardzo często padającym słowem zeszłorocznej edycji był „Edupunk”.
Szósty Polski MoodleMoot 2015 był skierowany w sposób szczególny do nauczycieli i dyrektorów szkół każdego stopnia, zainteresowanych już nie tylko e-learningiem i platformą Moodle, ale szeroko pojętym wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji. Obecne więc były na konferencji e-podręczniki, drukarki 3D, zestawy Adruino, tablety i smartfony.
W tym roku MoodleMoot wraca do korzeni. Skupimy się na platformie i jej możliwościach oraz dydaktyce nauczania za pomocą Moodle. Oczywiście znowu będzie to antykonferencja, a Edupunk będzie duchem straszącym w kuluarach i na salach wykładowych. Tegoroczny MoodleMoot odbędzie się w salach Politechniki Częstochowskiej i odbędzie się w dniach 19-20 maja 2016 r.

Tutoriale i poradniki Moodle
Norbert Oruba

Wiele informacji poświęconych tematyce oprogramowania Moodle można znaleźć w serwisach edukacyjnych. Doskonałym przykładem jest międzynarodowa platforma WikiVid.
W polskiej wersji platformy znajduje się kilka kanałów zawierających poradniki oraz tutoriale poświęcone instalacji, konfiguracji i administracji Moodle. Autorzy tych materiałów dokładnie wyjaśniają możliwości, jakie oferuje oprogramowanie oraz wskazują ich praktyczne zastosowanie. Dzięki takim zasobom, każda osoba może zupełnie za darmo nabyć praktyczną wiedzę, a następnie wykorzystać ją samodzielnie, instalując Moodle oraz konfigurując i prowadząc swoje kursy.
Uważam, że rozwój e-learningu w dużym stopniu jest zależny od jakości narzędzi przyczyniających się do umacniania jego pozycji w szeroko rozumianej edukacji oraz merytorycznych treści gromadzonych na platformach. Wierzę, że połączenie jednego z drugim doprowadzi do stworzenia spójnego środowiska edukacyjnego.
Niestety, w wielu przypadkach model ilościowy nadal bierze górę nad jakościowym, czego przykładem jest serwis YouTube. Właśnie dlatego wiele wartościowych materiałów pozostaje w cieniu. Korzystanie z gotowych rozwiązań, które nie zostały opracowane pod e-learning, bardzo rzadko przyczynia się do jego rozwoju. WikiVid jest platformą, która dba nie tylko o użytkowników, lecz również o wartość merytoryczną kontentu. Obok zasobów ułatwiających posługiwanie się Moodle, znajdujemy materiały audiowizualne mogące stać się częścią kursów czy wręcz ich główną składową.

Z cytowanych wypowiedzi widać, że narzędzia do niedawna wykorzystywane w e-learningu z powodzeniem stosować można również w innych dziedzinach. Rozwiązania takie jak Moodle znaczaco pomóc mogą w publikacji, edycji, zaradzaniu i kolportarzu treści w internecie. Moodle to również społeczność wzajemnie się inspirująca i wspierająca. Rozpoczynając swą przygodę z e-learningiem lub inna formą działalności w sieci warto rozwazyć zastosowanie tego wolnego i otwartego oprogramowania.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement