Sprzedaż PC najniższa od… 2007 roku. Tak, tak – od czasu debiutu pierwszego iPhone’a

Artykuł/Sprzęt 13.01.2016
Sprzedaż PC najniższa od… 2007 roku. Tak, tak – od czasu debiutu pierwszego iPhone’a

Śmieszy mnie, że wciąż znajdują się tacy, którzy próbują zaklinać istnienie tzw. ery post-PC. Tymczasem wg najnowszych raportów IDC i Gartnera, sprzedaż PC spadła w 4Q 2015 r. do poziomów z 2007 r.

Nie wiem, czy można znaleźć bardziej symboliczne potwierdzenie post-PC – w 2007 r. debiutował przecież iPhone, który uznawany jest za głównego sprawcę katastrofy sprzedażowej PC.

10,4 proc. – o tyle spadła sprzedaż PC w 2015 r. do 276,2 mln sztuk. 2015 jest pierwszym od 7 lat rokiem, w którym sprzedało się poniżej 300 mln sztuk komputerów osobistych. W 2008 r. rozeszło się 299,6 mln komputerów klasy PC, a w 2007 – 270,5 mln. PC jest w szalonym odwrocie, a ci, którzy tego nie dostrzegają, są po prostu głupcami.

Wraz z tymi spadkami sprzedaży na rynku PC jest coraz mniej pieniędzy, odchodzą z niego najlepsi ludzie (programiści, szefowie projektów, sprzedawcy), więc cierpi też na tym rynkowy know-how – a to właśnie piękna definicja ery post-PC.

Co ciekawe, jeśli spojrzeć na szczegóły sprzedaży PC poszczególnych graczy na rynku, to zauważymy, że jedynym podmiotem, który nie tylko nie traci rynku, co wręcz go zwiększa jest… Apple, co chyba dobitnie podkreśla ważność efektu halo. iPhone jest tak wielkim sukcesem, że „nakłania” klientów do inwestowania w komputery, które z nim najlepiej współpracują. Na post-PC Apple zyskuje więc podwójnie – ma najważniejszy produkt ery mobilnej (iPhone) i wciąż zwiększa sprzedaż produktów PC (MacBooki). Touche.

gartner_4Q15_global

IDG ma też jednak kilka dobrych prognoz dla PC na 2016 r.

Hybrydy, czyli laptopy z dotykowymi, odczepianymi od klawiatur, ekranami mają w tym roku powstrzymać spadki na rynku PC. Wprawdzie mowa tu o wzrostach na poziomie 1 czy 2 proc. w skali roku, ale i tak byłby to duży sukces, szczególnie po dwucyfrowym spadku w 2015 r.

To głównie dzięki produktom Microsoftu – gdy w Redmond prezentowano nowe inkarnacje Surface’a i Surface’a Pro oraz zupełnie nowy Surface Book, to przedstawiciele Microsoftu mówili, że celem jest pokazanie partnerom PC kierunku, w którym hybrydy powinny się rozwijać.

I choć dziś to wciąż bardzo mały rynek i niewielki wycinek PC, to jednak IDC zauważa, że jest to jedyny segment, który dynamicznie rośnie. Na 2016 r. podobne do Surface’a i Surface Booka produkty zapowiedział cały peleton producentów, począwszy od HP i Della, a skończywszy na Samsungu.

Pytanie tylko, czy ten osobliwy mariaż pomiędzy urządzeniami klasy PC a urządzeniami mobilnymi będzie wstanie przywrócić PC blask na stałe.

 

* Grafika: Shutterstock

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement