Xbox 360 świętuje okrągłą rocznicę. Tak zmieniała się konsola, która dała nam 10 lat fascynującej rozgrywki

Artykuł/Gry 23.11.2015
Xbox 360 świętuje okrągłą rocznicę. Tak zmieniała się konsola, która dała nam 10 lat fascynującej rozgrywki

Choć wielu osobom może się to wydawać nieprawdopodobne, właśnie minęła dekada od czasu premiery konsoli Xbox 360. Sprzęt ten został zaprezentowany 22 listopada 2005 roku i stał się najlepiej sprzedającą się konsolą autorstwa Microsoftu.

Jeśli chodzi o stronę techniczną sprzętu, to został on wyposażony w 3-rdzeniowy procesor IBM oparty na architekturze PowerPC. Jego częstotliwość taktowania wynosiła 3,2 GHz. Zastosowano tu też układ graficzny ATI R500, który był wyposażony w 48 zunifikowanych jednostek cieniujących, a jego taktowanie wynosiło 500 MHz. Oba te elementy współdzieliły 512 MB pamięci GDDR3. Żeby było ciekawiej, początkowo Microsoft naciskał na to, by w sprzęcie znalazło się zaledwie 256 MB pamięci.

Do zmiany specyfikacji Microsoft został przekonany przez studio Epic, które pokazało, jak wygląda Gears of War na sprzęcie z 256 MB i 512 MB pamięci. Główny księgowy Microsoftu miał wtedy powiedzieć przedstawicielom Epic, że ich rada kosztowała go miliard dolarów. Epic jednak uznało, że właśnie robi przysługę miliardowi graczy. Można być pewnym, że gdyby nie ta zmiana w specyfikacji, Xbox 360 nie odniósłby tak dużego sukcesu i być może szybciej zobaczylibyśmy następcę tego sprzętu.

Xbox 360

Kolejny element specyfikacji Xboksa 360 to 10 MB pamięci eDRAM stosowanej jako bufor ramki. Xbox 360 był też wyposażony w napęd DVD. Możliwe było dokupienie do konsoli też czytnika płyt HD DVD, który miał być alternatywą dla Blu-Ray, ale ostatecznie przegrał prawdopodobnie ostatnią wojnę formatów w historii. Ostatecznie do końca swojego życia Xbox 360 był sprzedawany ze zwykłym napędem DVD.

Ogromną popularnością cieszył się też pad do Xboksa 360, który był również standardowym padem dla komputerów z systemem Windows. Mimo że pod względem ergonomii nie był tak dobry jak kontroler z konsoli GameCube, to okazał się o wiele lepszy od uchodzącego za niemal ideał Dual Shocka dodawanego do PlayStation. Z tego powodu Sony przez pewien czas zastanawiało się nad zastosowaniem podobnego kontrolera w PlayStation 4. Japończycy ostatecznie jednak uznali, że Dual Shock jest na tyle rozpoznawalny, że nie powinni zmieniać wyglądu kontrolera.

Rewizje

Pierwsza rewizja Xboksa 360 miała nazwę roboczą Xenon. Zastosowane w niej układy były wykonane w 90-nanometrowym procesie technologicznym. Sprzęt ten nie był wyposażony w port HDMI i cechował się ogromnym zapotrzebowaniem na energię, czego dowodem był zasilacz o mocy 203 W. Niemal dwa lata później, w lipcu 2007 roku, wprowadzono wersję konsoli o nazwie Zephyr z wyjściem HDMI. Poprawiono w niej również chłodzenie chipu graficznego.

Decyzja ta została podyktowana nie tylko względami ekonomicznymi, ale też awaryjnością konsoli Microsoftu. Ta bowiem bardzo często się przegrzewała, przez co niektóre połączenia na płycie głównej się przerywały, a konsola zamiast włączać się, wyświetlała trzy czerwone diody. Komunikat ten został nazwany przez społeczność czerwonym pierścieniem śmierci (Red Ring of Death, RRoD). Problem ten występował jeszcze w konsoli w wersji Falcon, która została wydana pod koniec września 2007 roku. Obniżono w niej proces technologiczny procesora do 65 nm i układu graficznego do 80 nm. W tym przypadku zasilacz miał 175 W mocy.

xbox 360

Jako że problem dotyczył przede wszystkim Xboksów 360 w pierwszej wersji Xenon, Microsoft zdecydował się na stworzenie specjalnej wersji płyty głównej, która była jej zamiennikiem. Jej nazwa robocza to Opus, a jej główne cechy to obniżenie procesu technologicznego procesora do 65 nm. Układ graficzny nadal był wykonany w 90-nanometrowym procesie, płyta nie miała wyjścia HDMI, a jej zasilacz miał 175 W mocy. Powstała ona w czerwcu 2008 roku, niemal 3 lata po premierze Xboksa 360.

Wszyscy zainteresowani problemem mogli skorzystać z takiej naprawy, ponieważ Microsoft znając skalę problemu, postanowił wydłużyć gwarancję na brak problemu RRoD do 3 lat. Czas gwarancji konsoli na inne usterki nie został wydłużony. Microsoft jednocześnie zdecydował się na możliwie szybkie naprawianie konsol, co kosztowało 1,15 mld dol. Steve Ballmer, ówczesny CEO Microsoftu, podjął tę decyzję w ciągu chwili.

Wiele osób przyznaje, że w ten sposób Steve Ballmer uratował markę Xbox. Co ciekawe, problem ten można było też samodzielnie rozwiązać okręcając konsolę szczelnie ręcznikiem lub wyjmując płytę główną z konsoli i… piekąc ją w piekarniku. Ścieżki wówczas ponownie się łączyły, a konsola przez jakiś czas działała.

Problem został rozwiązany w pełni dopiero w konsoli w wersji Jasper. Dowodem na to może być fakt, że sprzęty te zaczęły się pojawiać we wrześniu 2008 roku, a mimo to wiele z nich działa dobrze do dziś, w tym mój egzemplarz. W sprzęcie tym obniżono proces produkcyjny chipu graficznego do 65 nm. Odbiło się to na mniejszym zapotrzebowaniu na energię, bo zasilacz miał tylko 150 W mocy. Wprowadzono tu też pamięć flash, która zastąpiła karty pamięci.

Następnie, w czerwcu 2010 roku pojawiła się konsola w wersji Trinity, w której zamiast CPU i GPU zastosowano połączony układ wykonany w 45-nanometrowym procesie technologicznym, a moc zasilacza obniżono do 135 W. Rewizja ta występowała w dwóch wersjach. Jedna miała 4 GB wbudowanej pamięci flash, druga nie. Ostatnią, najnowszą rewizją Xboksa 360 jest wydana w sierpniu 2011 wersja Corona, w której chip skalujący HANA zintegrowano w mostku południowym i ponownie obniżono zapotrzebowanie na moc, tym razem do 120 W.

Wersje

Wyżej opisaliśmy rewizje konsoli Xbox 360. Warto jednak pamiętać, że równolegle Microsoft zmieniał wygląd konsoli. Oto, jak na przestrzeni lat prezentowała się najpopularniejsza konsola Microsoftu.

Xbox 360
Xbox 360 Core, Xbox 360 Premium (2005), Xbox 360 Arcade (2009)
Xbox 360 Elite
Xbox 360 Elite (2009)
Xbox360_Gloss_HorizOnLowerTilt
Xbox 360 S (2010)
Xbox 360 E
Xbox 360 E (2013)

Xbox 360 a piractwo

Jednym z największych problemów konsoli Xbox 360 była możliwość wgrania alternatywnego oprogramowania, dzięki któremu możliwe było przerabianie konsoli i granie w pirackie gry. Swoją drogą, właśnie z tego powodu Xbox 360 zdobył ogromną popularność w naszym kraju. Ze względu na słabą sprzedaż gier na tę konsolę Microsoft w styczniu 2010 roku rozpoczął akcję “Nie przerabiam. Nie kradnę”.

Miała ona na celu przekonanie graczy do nieprzerabiania swojej konsoli, kupowania oryginalnych gier i napędzania polskiego rynku gier wideo. Akcję poparło wielu producentów gier i branżowych dziennikarzy. Gracze jednak zareagowali na akcję… kontrakcją „Nie sprzedaję wybrakowanego produktu. Nie kradnę”. Uznali oni, że Microsoft ignoruje polskich graczy i nie chce uruchomić usługi Xbox Live w Polsce.

Pod koniec stycznia odbyła się konferencja obu stron, podczas której uzgodniono, że oba tematy są ze sobą połączone. Z tego powodu 10 listopada 2010 roku Microsoft oficjalnie uruchomił Xbox Live w Polsce. Była ona jednak usługa mniej rozbudowana niż na zachodzie.

Kolejnym dowodem na nieuczciwość polskich posiadaczy konsoli Xbox 360 było wykorzystywanie systemu napraw akcesoriów do Xboksa 360. Jeśli użytkownik zgłosił problem z padem do pomocy technicznej, nie musiał go oddawać. Zamiast tego Microsoft za darmo przysyłał do niego nowego pada. Wiele osób uznało, że to doskonały sposób na otrzymanie darmowego kontrolera. Ostatecznie cała sprawa skończyła się tym, że polski oddział Microsoftu był zmuszony utrudnić proces otrzymywania nowego kontrolera.

Kinect

Mimo że Xbox 360 sprzedawał się jak świeże bułeczki, nie był w stanie pod względem popularności przewyższyć konsoli Nintendo Wii. Microsoft był świadom tego, że przegapił boom na gry ruchowe i postanowił to naprawić. Z tego powodu 1 czerwca 2009 roku na targach E3 został zaprezentowany Project Natal.

Wyraz ten w języku angielskim oznacza rodzimy, ojczysty. Miało to podkreślić, że jest to urządzenie do użytku rodzinnego. Rok później, 13 czerwca 2010 roku Microsoft przedstawił nową nazwę swojego projectu, czyli Kinect. Było to połączenie słów kinetic oraz connect. W ten sposób Microsoft chciał pokazać, że urządzenie to wykorzystuje ruch i łączy ludzi. Sprzęt trafił do sklepów kilka miesięcy później, w sezonie świątecznym.

kinect3d

Kinect był wyposażony w dwie kamery, nadajnik podczerwieni, macierz czterech mikrofonów kierunkowych, akcelerometr i silnik umożliwiający zmianę pozycji kamery. Pierwsza kamera to standardowy model o rozdzielczości 640 x 480 punktów. Służy ona do rozpoznawania obrazów i nanoszenia różnego rodzaju elementów na wirtualne elementy.

Druga kamera współpracowała z nadajnikiem podczerwieni i określała głębokość położenia danego obiektu. Urządzenie odniosło ogromny sukces i w ciągu pierwszych 60 dni sprzedaży trafiło do 8 mln ludzi. To wystarczyło, by sprzęt ten został wpisany do księgi rekordów Guinessa jako „najszybciej sprzedające się urządzenie elektroniki konsumenckiej”. Obecnie z Kinecta korzysta ponad 21 milionów osób.

Podsumowanie

Xbox 360 nie był najpopularniejszą konsolą siódmej generacji, ale miał największy wpływ na rynek gier, popularyzację usług sieciowych oraz nowych rozwiązań, takich jak osiągnięcia. Następnie pokazał też, że możliwe jest tworzenie lepszego systemu do gier ruchowych niż Nintendo. Jeszcze dwa lata temu na świecie aż 80 milionów ludzi korzystało z Xboksa 360 i można podejrzewać, że liczba ta od tego czasu znacząco nie zmieniła się.

Nie sposób zapomnieć o wpływie Xboksa 360 na rynek gier i z bólem muszę przyznać, że Xbox One, następca opisywanego tu sprzętu, raczej nie powtórzy sukcesu swojego poprzednika. Może właśnie dlatego staram się tu o nim nie wspominać, mimo że też został zaprezentowany 22 listopada, dokładnie 8 lat po Xboksie 360. Zresztą od kilku dni Xbox 360 dzięki nowej konsoli przeżywa swoje drugie życie. Wszystko dzięki wprowadzeniu funkcji kompatybilności wstecznej, dzięki czemu Xbox One pozwala na uruchamianie wielu gier z urządzeń poprzedniej generacji.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement