Play w rękach UPC Polska? Trzymam kciuki, żeby tak właśnie się stało

Felieton/Operatorzy 12.10.2015
Play w rękach UPC Polska? Trzymam kciuki, żeby tak właśnie się stało

Play idzie pod młotek? Na horyzoncie pojawił się scenariusz fuzji z UPC Polska. Taki scenariusz byłby dobry dla konsumentów.

Play na sprzedaż?

W zeszłym tygodniu Reuters podał informacje jakoby spółka P4 – właściciel marki Play – miała przygotowywać się do sprzedaży. Według danych Reutersa już teraz banki inwestycyjne miały dostać oficjalne listy poprzedzające poszukiwania nowego inwestora.

Aktualnie właścicielami P4 są grecki Tollerton Investment oraz islandzki Novator. Jednak według danych Reutersa do transakcji miałoby dojść już w pierwszej połowie przyszłego roku, a niebawem powinni zostać wybrani doradcy, którzy obsłużą tę transakcję. Reuters powołując się na własne źródła podał wycenę P4 na poziomie 7,5 mld zł (2 mld dol.).

Play + UPC Polska?

Rzeczpospolita podała zaś, że w grę wchodzi fuzja Playa z UPC Polska, którego właścicielem jest Liberty Global. Wskazywać mają na to rozmowy przedstawicieli obu firm oraz niedawne ich spotkanie, do którego miało dojść w Warszawie. Rzeczpospolita podała, że obecność Jamesa Ryana, który jest głównym strategiem Liberty Global, jest o tyle wymowna, że menedżer tego pokroju nie pojawia się na branżowych konferencjach z byle powodu. To zaś przemawia za teorią, że musiało dojść do spotkania Jamesa Ryana z Joergenem Bang-Jensenem, który jest szefem P4. Obaj panowie wzięli udział w warszawskiej konferencji o… fuzjach i przejęciach.

Smaczku sprawie dodaje fakt, że kilka miesięcy temu Ramiro Lafarga, szef UPC Polska, w rozmowie z Rzeczpospolitą nie wykluczał możliwości zakupu przez firmę sieci komórkowej. Czyżby plan miał zostać w końcu zrealizowany?

Fuzja czwartego co do wielkości operatora komórkowego w Polsce (albo trzeciego – zależy jak liczymy) z największą w kraju telewizją kablową może mieć sporo sensu. Po pierwsze oferty obu marek świetnie się uzupełniają i nie są wobec siebie konkurencyjne. Po drugie otworzyłoby to drzwi do przygotowywania wspólnych akcji marketingowych, co w znaczący sposób pozwoliłoby zredukować koszty. Po trzecie Play i UPC celują w podobnego klienta – jak zauważa Rzeczpospolita, obie firmy koncentrują się na pozyskiwaniu klientów w dużych i średnich miastach.

Transakcja, o której się spekuluje jest możliwa do zrealizowania. Reuters przywołał wycenę P4 na poziomie 7,5 mld zł. Zakup takiego operatora przez Liberty Global International – właściciela UPC Polska – jest w zasięgu możliwości finansowych podmiotu, którego roczne przychody kształtują się na poziomie 17 mld dol.

Zaś Playowi pieniądze mogą być niebawem bardzo potrzebne. Jeśli firma wygrałaby przetarg na LTE, musiałaby zapłacić około 1,5 mld zł za jeden blok częstotliwości 800 MHz. A P4 zainteresowany jest zakupem dwóch takich bloków.

Co sprzedaż Playa oznacza dla klientów?

Możemy być niemal pewni, że jeśli P4 pójdzie pod młotek, to nabywcą nie zostanie jeden z trzech dużych, konkurencyjnych operatorów komórkowych w Polsce. To dobra wiadomość.

Można się spodziewać, że na przejęcie Playa przez Polkomtela, Orange Polska lub T-Mobile Polska nie wyraziłby zgody Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nie możemy zapominać, że dopiero pojawienie się na polskim rynku czwartego operatora – Playa – pozwoliło na rozruszanie tego nieco skostniałego stanu. W efekcie zmian, które zaszły w ciągu ostatnich lat, zyskali konsumenci, którzy mają dzisiaj nie tylko większy wybór, powszechniej dostępne usługi, ale również tańsze oferty telekomunikacyjne. Jestem przekonany, że UOKiK nie pozwoliłby na zrobienie kroku w tył, jakim zapewne byłoby przejęcie Playa przez jakiegoś z obecnych na rynku komórkowym gigantów.

Wizja fuzji z UPC Polska wydaje się być sensowna. Oferty obu podmiotów świetnie się uzupełniają i pozwoliłyby na zbudowanie naprawdę ciekawego i atrakcyjnego portfolio usług telekomunikacyjnych, internetowych i telewizyjnych. Obie firmy zwiększyłyby również bazę swoich salonów, co pozwoliłoby na wzmocnienie działu sprzedażowego.

Play, obecny w wielu marketach i centrach handlowych, wprowadziłby do tych miejsc ofertę UPC, czyli telewizję kablową i szerokopasmowy dostęp do Internetu oraz usługi takie jak Horizon i My Prime.

Skrzydła rozwinęłyby usługi łączone, czyli pakiety internet + telewizja + telefon, których dzisiaj, Play nie ma za bardzo jak przygotowywać. Nowa, połączona oferta Playa i UPC mogłaby śmiało konkurować z tym, co już dzisiaj swoim klientom oferuje Orange oraz Plus.

Jako konsument nie boję się przyszłości Playa. Operator twardo stąpa po ziemi i dobrze radzi sobie jako samodzielny gracz, a gdyby doszło do sprzedaży, o której w branży mówi się od długiego czasu (od samego początku?), to potencjalni zainteresowani, tacy jak UPC Polska, mogliby wpłynąć wyłącznie na rozbudowanie i poprawę oferty.

* Grafika: FB Play

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement