Nowe reklamy na Facebooku mogą być wyjątkowo irytujące

News/Social media 12.08.2015
Nowe reklamy na Facebooku mogą być wyjątkowo irytujące

Co prawda większość z nas nie lubi reklam, ale istnieją formaty reklamowe, które potrafią nie być szczególne uciążliwe. Reklam tego typu używa chociażby największy portal społecznościowy na świecie, Facebook. Ten jednak niebawem zaktualizuje swoje portfolio formatów promocyjnych także o takie, które będą mogły wywołać złość użytkownika.

Pierwszy z formatów to wideo natywnie osadzone w zalewie postów.

Zastosowanie tego formatu reklamowego Facebook argumentuje coraz większą popularnością reklam natywnych. Włodarze najpopularniejszego portalu społecznościowego na świecie zauważyli, że wzrost zainteresowania tym formatem reklamowym w ostatnich sześciu miesiącach był aż pięciokrotny i obecnie treści reklamowe osadzone bezpośrednio w postach stanowią aż 80% wszystkich reklam obecnych na Facebooku.

Natywne wideo to po prostu wideo osadzone w osi czasu, które ma funkcję autoodtwarzania. Jeśli użytkownik zdecyduje się na zobaczenie go na większej powierzchni ekranu, będzie mógł na nie kliknąć. Rozwiązanie to może być przez wiele osób uznane za irytujące. W końcu nikt nie lubi, jak podczas swobodnego przeglądania treści dowolny materiał wideo zaczyna odtwarzać się sam.

Doświadczenie to mógłbym porównać jedynie do wyskakującego pop-upa, który odtwarza nie tylko obraz, ale też dźwięk. Plusem reklamy na Facebooku jest za to fakt, że można łatwo ją zamknąć, po prostu dalej przewijając treści. Oprócz natywnego wideo Facebook chce zdecydować się na implementację reklam typu Click-to-Play, czyli pełnoekranowego wideo, które użytkownik będzie mógł uruchomić lub zamknąć.

Kolejne reklamy mają formę obrazkową.

Będą to osadzone w postach prezentacje produktów, którymi oglądający może być potencjalnie zainteresowany. Taki format reklamowy jest potrzebny z kilku powodów. Po pierwsze, coraz więcej ludzi częściej korzysta z urządzeń mobilnych niż komputera. Po drugie, gdy korzystają z urządzeń mobilnych, przez zdecydowaną większość czasu korzystają z różnego rodzaju aplikacji, a nie przeglądarki internetowej.

Reklamy Facebook 2

Według danych Facebooka w poprzednim sezonie świątecznym aż 56% zakupów w USA zostało spowodowanych znalezieniem produktu w urządzeniu mobilnym. Dodatkowo wiele osób jest w stanie kupić produkt od razu, zanim o nim zapomni.

Dlatego Facebook zdecydował się na wprowadzenie nowego rodzaju reklam, który umożliwia opublikowanie postu z gotową ofertą. Dzięki temu użytkownik za pomocą jednego kliknięcia może przejść od sklepu internetowego i kupić wybrany produkt. Posta taki składa się z dużego zdjęcia, nazwy produktu, jego ceny oraz przycisku “Kup Teraz”.

Reklamy Facebook

Oczywiście reklamy tego typu będą dostosowane do naszych preferencji, zainteresowań i produktów, które wcześniej kupiliśmy. Sprzedawca w ten sposób będzie mógł nam zaprezentować od jednego do pięciu produktów ułożonych obok siebie. Oferta będzie mogła też być wyświetlana nie tylko w osi czasu, ale też na całym ekranie. Reklamy produktowe osadzone w osi czasu wyglądają na ciekawe, ale oferty wyświetlane na całym ekranie zapewne będą irytujące dla wielu osób, w tym mnie.

Mam mieszane uczucia co do nowych reklam Facebooka.

Z jednej strony bardzo podobają mi się formaty natywne, osadzone w osi czasu, które nie przeszkadzają w przeglądaniu treści, a niekiedy nawet pomagają użytkownikowi. Tego typu reklamy to chociażby oferty osadzone w osi czasu. Z kolei cała reszta, czyli samoodtwarzające się wideo i pełnoreklamowe ekrany różnego rodzaju to gruba przesada. Jeśli użytkownik będzie musiał samodzielnie otworzyć tego typu ofertę, wszystko będzie w jak najlepszym porządku.

Jeżeli jednak tego typu reklamy będą wyskakiwać same i atakować użytkownika na każdym kroku, tylko kwestią czasu pozostanie, aż ktoś wysili się i stworzy oprogramowanie blokujące je. Jestem pewien, że będzie się ono cieszyć ogromną popularnością, a posiadacze różnego rodzaju biznesów internetowych przekonają się raz na zawsze, że jedyną przyszłościową reklamą jest ta najbardziej angażująca, najciekawsza i najmniej wyróżniająca się spośród zwykłych treści. Reklama natywna.

*Grafika główna pochodzi z serwisu Shutterstock.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement