Darmowe WiFi to tylko jedna z nowości w Poczcie Polskiej. Oto pełna lista zmian i usług cyfrowych

Artykuł/Technologie 25.08.2015
Darmowe WiFi to tylko jedna z nowości w Poczcie Polskiej. Oto pełna lista zmian i usług cyfrowych

Co jak co, ale Polskie urzędy na pewno nie kojarzą się z nowoczesnością, bezproblemowością i cyfryzacją. Pomimo tego, że od wprowadzenia E-Puapu minęło już sporo czasu, w wielu miejscach urzędnicy wciąż nie bardzo wiedzą z czym to się je, a tematu zakładania własnej firmy nawet nie będę zaczynał, bo „jedno okienko” rozwiązało problem tylko połowicznie. Na szczęście z odsieczą przybywa… Poczta Polska.

To nie żart – w placówce Poczty Polskiej w Sosnowcu otworzono pierwsze Centrum Aktywności Cyfrowej, a to dopiero początek. Plany finansowania zakładają wyposażenie 500 placówek w kraju w takie centra, które powstają dzięki współpracy Poczty z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji.

Centra te mają domyślnie upowszechniać wykorzystanie Internetu i nowych technologii poprzez elektroniczną administrację, bankowość, deklaracje, handel, konsultacje społeczne i służbę zdrowia. Dodatkowo będzie tam również centrum gier interaktywnych przeznaczone dla najmłodszych odwiedzających pocztę.

Ok, niektóre z tych założeń brzmią niebywale na wyrost, szczególnie to ostatnie. Najmłodsi… raczej nie mają zbyt wielu powodów, by regularnie odwiedzać pocztę, a jak już to robią, to zapewne i tak spędzają czas okupując smartfona rodziców. Nie sądzę też, żeby ktokolwiek przyszedł do terminalu pocztowego, żeby zrobić zakupy na Allegro.

Bardzo istotny jest natomiast dostęp do usług państwowych, do których dostęp dotychczas mieliśmy wyłącznie w smutnym okienku w urzędzie. A zatem na poczcie założymy teraz Profil Zaufany (czyli metodę identyfikacji obywatela), skorzystamy z Platformy Usług Elektronicznych (PUE), zweryfikujemy prawo jazdy, dowód osobisty, a nawet… założymy własną firmę i przejrzymy rejestr CEIDG.

Z drobnych udogodnień, które docenimy wszyscy jest wprowadzenie darmowego WiFi nie tylko w obrębie placówek w czasie ich otwarcia, ale też w obrębie budynku Poczty Polskiej poza jego godzinami pracy. Młodsze pokolenie zapewne skorzysta tylko z tego elementu Centrów Aktywności Cyfrowej, choć nie powiem, szybki dostęp do usług państwowych też niektórym może przypaść do gustu.

Minister Administracji i Cyfryzacji podczas otwarcia Centrum w Sosnowcu nakreślił cel powstania inicjatywy:

Zdecydowaliśmy się na współpracę z Pocztą Polska w zakresie utworzenia kilkuset Centrów Aktywności Cyfrowej, ponieważ Poczta jako narodowy operator posiada największą w kraju, liczącą ponad 2400 jednostek, sieć własnych placówek w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców, których mieszkańcy w największym stopniu są narażeni na skutki wykluczenia cyfrowego. To dla nas bardzo ważny projekt, ponieważ brak kompetencji cyfrowych jest jedną z największych barier dla pełnego wykorzystaniu potencjału nowych technologii w Polsce oraz szybkiego wzrostu gospodarczego.

Czy ta inicjatywa wprowadzi jakąś cyfrową rewolucję do Polski? Nie sądzę. Czy przypadnie do gustu osobom starszym, które nadal kojarzą Pocztę jako centrum załatwiania spraw wszelakich? Z pewnością.

Na efekty w skali kraju przyjdzie nam poczekać do wdrożenia nowych usług w pozostałych 500 placówkach, gdzie mają powstać Centra Aktywności Cyfrowej. O tym, czy kampania Ministerstwa i Poczty Polskiej okazała się skuteczna, przekonamy się – tak sądzę – w przyszłym roku, gdy przyjdzie nam rozliczać podatki.

Jeśli oprócz urzędów kolejki ustawią się też na Pocztach, to znaczy, że mamy sukces. Albo miejsce, z którego skorzystamy tylko ten raz do roku.

Dołącz do dyskusji

Advertisement