PayPal idzie na wojnę z Apple Pay i Android Pay. Oto najprostszy sposób na wydawanie pieniędzy

News/Technologie 27.08.2015
PayPal idzie na wojnę z Apple Pay i Android Pay. Oto najprostszy sposób na wydawanie pieniędzy

Zakupy jednym kliknięciem z wykorzystaniem konta PayPal od teraz będą dostępne na wielu nowych rynkach. Użytkownicy jednej z największych platform płatności online będą mogli jeszcze wygodniej płacić za zakupy w Sieci. Miłym zaskoczeniem jest to, że nowość będzie dostępna także w Polsce, aczkolwiek na popularyzację tego rozwiązania możemy jeszcze trochę poczekać.

Jeśli miałbym wymienić jedną rzecz, którą współczesny Internet zawdzięcza Amazonowi, byłyby to proste płatności online. To w internetowym supermarkecie Jeffa Bezosa spopularyzowano już lata temu mechanizm wygodnych płatności za pomocą jednego kliknięcia. Teraz to rozwiązanie wreszcie wdrażane jest w innych miejscach Sieci.

PayPal OneTouch, czyli prościej się nie da

Podobny pomysł na ułatwienie zakupów online ma PayPal, czyli jedna z największych platform służących do realizacji płatności online, chce wprowadzić podobny mechanizm do punktów sprzedaży z którymi współpracuje. Dzięki temu dostawcy treści online i handlarze internetowi będą mogli uprościć zakupy swoim klientom.

paypal-onetouch

Po jednorazowym zalogowaniu się na konto PayPay w przeglądarce internetowej – co ważne, zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych – pojawi się przycisk “Kup” który pozwoli rozliczać się za zakupy online bez konieczności wpisywania hasła i potwierdzania decyzji na kilku kolejnych ekranach.

Będzie to w dodatku “jedno dotknięcie”, a nie “jedno kliknięcie”.

To, że PayPal chce uderzyć tym rozwiązaniem nie tyle w klasyczne e-commerce, a m-commerce, jest nazwa nowego rozwiązania: PayPal OneTouch. Można więc powiedzieć, że nie mamy systemu płatności jednym kliknięciem, a jednym dotknięciem – nacisk położony jest na urządzenia mobilne i aplikacje, a nie klasyczne strony internetowe.

Do zakupów w Sieci się przyzwyczailiśmy, ale zakupy z poziomu urządzeń mobilnych ciągle się rozwijają. Upraszczanie procesu płatności do granic możliwości to bardzo ważny kierunek rozwoju m-commerce. Na komputerach wpisanie hasła to nie jest tak duży problem – zwłaszcza jeśli korzysta się z autouzupełniania – jak w przypadku urządzeń dotykowych.

PayPal ma konkurencję, której powinien się bać

Ruch PayPala nie dziwi, zwłaszcza w kontekście zmian na rynku płatności. Firma uznawana jest dzisiaj za lidera na wielu rynkach, ale w przyszłości może mieć problemy. Wszyscy ze względu na to, że twórcy systemów mobilnych i producenci smartfonów mają chrapkę na kawałek tego finansowego tortu.

PayPal ma co prawda wieloletnie doświadczenie, ale ma też potężnych przeciwników. Swoje platformy do płatności w Sieci przygotowują w końcu takie firmy jak Google (gdzie Android Pay zastąpi Google Wallet), Samsung (konkurując tutaj z Google’m) oraz Apple z Apple Pay. Te systemy będą miały dwie ogromne zalety.

System płatności od producenta telefonu lub twórcy oprogramowania ma dwie podstawowe zalety.

Nie dziwne, że PayPal atakuje rynki europejskie, gdzie wspomniane usługi są jeszcze niedostępne. Google, Apple i Samsung mają ambicję obsługiwać płatności zarówno cyfrowe na smartfonach, tabletach i na komputerach, jak i tradycyjne płatności w terminalach eliminując konieczność korzystania z kart płatniczych. Co prawda te rozwiązania jeszcze nie są dostępne u nas, ale w końcu będą.

paypal-problem

W tym kontekście PayPal może zostać zmarginalizowany, zwłaszcza jeśli Android Pay, Samsung Pay i Apple Pay będą wygodniejsze w użyciu od dodatkowej usługi – a można założyć, że twórcy oprogramowania mobilnego o to zadbają. PayPal musi teraz przyzwyczajać do siebie klientów dlatego nie dziwi, że OneTouch zadebiutowało w Stanach Zjednoczonych, a teraz wchodzi do Australii, Polski i 10 innych państw.

Nie wiadomo tylko, czy polskie sklepy się OneTouch faktycznie zainteresują.

PayPal jest silną globalną marką, podobnie zresztą jak platforma aukcyjna eBay, z którym w przeszłości był silnie związany. W Polsce jednak nigdy te dwie usługi nie wdarły się do świadomości klientów tak mocno jak nie szukając długo rodzime PayU i Allegro. PayPal powinien po wprowadzeniu OneTouch zainwestować też w promocję

Owszem, liczba sklepów online akceptujących płatności przez PayPal w naszym kraju rośnie. Pozostaje tylko pytanie, czy dochody z PayPala są u nas na tyle wysokie, by uzasadnić wprowadzenie obsługi nowego rozwiązania płatności jednym kliknięciem, jeśli nie będzie możliwe włączenie nowej opcji automatycznie.

O tym przekonamy się w najbliższych miesiącach.

* Grafika: Shutterstock

Dołącz do dyskusji

Advertisement