Fanom Władcy Pierścieni marzy się prawdziwe Minas Tirith. Tak, chcą zbudować całe miasto

Artykuł/Technologie 14.08.2015
Fanom Władcy Pierścieni marzy się prawdziwe Minas Tirith. Tak, chcą zbudować całe miasto

Nie ma dnia, żebyśmy nie usłyszeli o nowej akcji crowdfundingowej. Co prawda idea społecznościowego finansowania najróżniejszych projektów jest coraz częściej wypaczana, ale obok niektórych pomysłów ciężko przejść obojętnie. Jednym z nich jest próba odtworzenia przez fanów prozy Tolkiena… całego miasta Minas Tirith z Władcy Pierścieni.

Crowdfunding w ostatnich latach cieszy się coraz większą popularnością. Ludzie z całego świata zwracają się do użytkowników portali takich jak Kickstarter i Indiegogo z prośbami o hojne przelewanie pieniędzy na realizację bardziej lub mniej przyziemnych projektów.

Finansowanie społecznościowe idzie w parze z nowymi technologiami.

To dzięki datkom na Kickstarterze powstał produkt startupu Pebble, który jest jedynym liczącym się graczem na rynku smartzegarków za którym nie stoi firma z olbrzymimi sukcesami na rynku smartfonów. Niestety, firma zamiast zabrać swoją działalność gdzie indziej zrobiła sobie z Kickstartera sklep internetowy prezentując tam Pebble Time.

Na serwisach crowdfundingowych sukcesy odnoszą też Polacy. Wśród firm, które zdobyły środki na realizacje swojej wizji wymienić można chociażby sher.ly. Dzięki finansowaniu społecznościowego udało się stworzyć Sherlyboksa. Dużo pieniędzy zebrali też twórcy portfela Woolet i pasjonaci robotyki z Husariona tworzący Robocore.

Finansowanie społecznościowe można też wykorzystać do finansowania akcji charytatywnych, co skutecznie udowodnili Polacy w serwisie Się Pomaga zbierając 6 mln zł na ratowanie Kajtka.

Czasem trafiamy jednak na absurdalne projekty, i nie mówię tutaj nawet o ironicznej i wyśmiewającej ideę crowdfundingu zbiórce na sałatkę ziemniaczaną. Niektóre z nich nawet, tak jak będący ukłonem dla kiczowatego kina akcji lat 80-tych genialny film Kung Fury, doczekują się realizacji. Takie sukcesy zachęcają ludzi do kolejnych szalonych pomysłów.

Na realizację swoich marzeń przez crowdfunding porwali się też fani Władcy Pierścieni. Na Indiegogo pojawiła się kampania o nazwie Realise Minas Tirith. W jej ramach zbierane są pieniądze, by stworzyć replikę w skali jeden do jednego całego fikcyjnego miasta z kart powieści Tolkiena, które można było obejrzeć na ekranie filmowych adaptacji Dwóch Wież i Powrotu Króla.

Tym razem jednak nie wróżę sukcesu.

Uwielbiam Władcę Pierścieni i z chęcią wybrałbym się na wycieczkę do takiego miasta, ale nie robię sobie złudzeń. Zebranie 1,85 mld funtów (!) wydaje się mimo wszystkich niespodziewanych sukcesów społecznościowego finansowania po prostu nierealne.

Sami twórcy niezbyt wierzą w realizację projektu, ale na wypadek jakby wszyscy fani Tolkiena z całego świata zrzucili się na realizację tego celu, to mają przygotowany cały plan. W jego opracowaniu brali udział architekci i inżynierowie.

Budowa Minas Tirith miałaby zająć 7 lat, a w ramach projektu powstałyby obiekty mieszkalne i komercyjne.

Dla osób, które zechciałyby wesprzeć projekt przygotowane są specjalne nagrody, takie jak imię darczyńcy na monumencie lub możliwość zwiedzenia obiektu lub nawet spędzenia nocy – samemu lub we dwie osoby – w wybudowanym mieście.

Nie łudźmy się jednak, nikt z nas nie dostanie tytułu Lorda, nawet jeśli zechce wyłożyć 100 tys. funtów. Nie tylko jak na razie zebrano zaledwie nieco ponad 50 tys. funtów, ale też w ramach akcji na Indiegogo nie są zbierane wpłaty, a jedyne ich deklaracje.

Oznacza to, że każdy może dorzucić wirtualną cegiełkę na budowę Minas Tirith doskonale wiedząc, że pomysł i tak w końcu upadnie, i nie będzie się to wiązało z żadnymi kosztami.

P.S. Wygląda na to, że ruszyła też inna kampania, która chce odtworzyć bitwę na polach Pelennoru i zrównać niepowstałe jeszcze Minas Tirith z ziemią. Rozkręca się powoli, ale skoro oferują dowodzenie pułkami orków w zamian za 100 dol., może się jeszcze rozkręcić.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement