IC Mobile Navigator sprawił, że chcę skończyć z papierowymi biletami w PKP

Artykuł/Blog Forum 12.08.2015
IC Mobile Navigator sprawił, że chcę skończyć z papierowymi biletami w PKP

Tekst ukazał się pierwotnie na Blog Forum Spider’s Web.

Pociągami PKP podróżuję dosłownie kilka razy w roku i do tej pory za każdym razem kupowałem bilet w kasie, na dworcu. Wczoraj postanowiłem zerwać z tą zasadą, korzystając z aplikacji mobilnej IC Mobile Navigator.

Dotychczas jedyną aplikacją związaną z polską koleją, która znalazła się w moim smartfonie, był Bilkom. Pozwalał on na szybkie sprawdzenie połączeń pomiędzy miastami i wiele razy z niego korzystałem będąc w obcym miejscu. Jego największą wadą jest brak możliwości zakupu biletu przez aplikację. Problem ten rozwiązuje IC Mobile Navigator, który doczekał się nowej wersji aplikacji wydanej przez PKP na telefony z systemami iOS, Android i Windows Phone.

Dałem szansę i się nie zawiodłem

Dla mnie, każda aplikacja, z której mam korzystać, musi spełniać dwa wymogi – musi być prosta w użytku i ładnie się prezentować. IC Mobile Navigator spełnia obydwa z nich, interfejs jest bardzo przejrzysty i stworzony w spójnym, spłaszczonym material design. Ekran główny podzielony został na cztery główne zakładki, w których możemy wyszukać i kupić bilet na interesujące nas połączenie, sprawdzić ewentualne opóźnienia pociągów czy przeczytać ogólne informacje dla pasażera.

W ostatniej z zakładek o nazwie „kontrola biletów” znajdziemy wszystkie kupione przez nas bilety. Niestety znajdą się tam tylko te nabyte bezpośrednio przez aplikację. Bardzo szkoda, że nie została ona zsynchronizowana ze stroną internetową InterCity, gdzie również możemy dokonywać transakcji. Oczywistym jest, że nawet nie posiadając pakietu transferu danych będziemy mogli okazać bilet konduktorowi, dzięki trybowi offline.

Czytając opinie innych użytkowników aplikacji często natrafiałem na uwagi odnośnie konieczności posiadania konta zarówno w systemie PKP jak i SkyCash. Dla jednych będzie to wada, dla innych, w tym mnie, nie. Przed kupnem biletu zapisałem swoją kartę MasterCard w pamięci aplikacji. Realizacja transakcji trwała dosłownie kilka sekund, a powiadomienie z systemu płatności od razu przyszło na moją skrzynkę e-mailową. Dla mnie to zdecydowanie łatwiejszy sposób niż doładowywanie konta SkyCash, na którym środki mogą mi się niespodziewanie skończyć tuż przed lub w trakcie podróży.

Usprawnienia, które należy wprowadzić

Jak już wspomniałem, w aplikacji znajdziemy tylko bilety kupione bezpośrednio przez nią. Zdecydowanie czas nadrobić zaległości i wprowadzić synchronizację z internetowym serwisem sprzedażowym. To największa wada IC Mobile Navigator, którą koniecznie trzeba wyeliminować.

W aplikacji przydałoby się także kilka pomniejszych usprawnień, np. w zakładce „wyszukaj połączenie” brakuje szybkiej zamiany miejscami miast, z którego wyruszamy i do którego chcemy się udać. Być może warto także dodać opcję podróży powrotnej by od razu zachęcić klienta do kupienia dwóch biletów na raz?

Ciężko jest także z wyborem dat. Szczerze, to wybierając interesujący mnie termin musiałem wyjść z aplikacji, otworzyć kalendarz i jeszcze raz upewnić się czy na pewno wybieram odpowiedni dzień. Sytuacja powtórzyła się, gdy kupowałem kolejny bilet, nie ukrywam, lekko mnie przy tym irytując. Proponuję zatem zamiast wyboru daty dać podgląd kalendarza, wtedy na pewno będzie nam, klientom o wiele łatwiej zadbać o prawidłowy termin wyjazdu.

Po wyborze interesującego nas połączenia przechodzimy do ustalenia danych biletu, m.in. ilości pasażerów, rodzaju biletu (normalny, ulgowy) czy usytuowania w przedziale. Zdecydowanie brakuje adnotacji, czy chcemy by nasz współpasażer siedział obok nas czy naprzeciwko.

Zastanawiającą kwestią jest także sytuacja, gdy chcemy kupić dwa bilety obok siebie, ale tylko na jeden z nich uzyskać fakturę. Takiej opcji zdecydowanie brakuje dla osób, które podróżują łącząc wyjazd biznesowy z turystycznym.

Ostatnim pomysłem jest drobna rewolucja sprzedaży łącząc poniekąd bilet papierowy z aplikacją mobilną. Dlaczego w kasie na dworcu nie możemy dostać biletu z nadrukowanym kodem QR, który zeskanujemy do naszej aplikacji? Załóżmy, że chcąc uzyskać zniżkę na przejazd, zakupię go dwa tygodnie wcześniej, a w dniu podróży zapomnę z domu, przypominając sobie o tym fakcie przy wejściu na peron. Gdybyśmy mieli możliwość posiadania dwóch kopii tego samego biletu – papierowej i elektronicznej, to ryzyko jego utraty zdecydowanie by zmalało.

Jak oceniam moje ogólne wrażenia?

Bardzo pozytywne, choć twórca aplikacji musi zdecydowanie wprowadzić jeszcze kilka usprawnień dla klientów Polskich Kolei Państwowych. Jeśli tak się stanie, to już nigdy więcej nie kupię papierowego biletu w kasie na dworcu i zawsze wybiorę aplikację IC Mobile Navigator.

Tekst ukazał się pierwotnie na Blog Forum Spider’s Web. Blog Forum jest miejscem, w którym Czytelnicy Spider’s Web mogą publikować swoje własne teksty blogowe, a najlepsze z nich trafiają na stronę główną serwisu oraz na naszego Facebooka i Twittera.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement