Gdzie te wyniki działu Hardware napędzające biznes Microsoftu? Bo ja ich nie widzę

Artykuł/Sprzęt 22.07.2015
Gdzie te wyniki działu Hardware napędzające biznes Microsoftu? Bo ja ich nie widzę

Coś mi tu nie gra. Informacja prasowa Microsoftu z prezentacją wyników kwartalnych ma tytuł: „Chmura oraz wyniki działu Hardware napędzają wyniki czwartego kwartału”, a w niej czytamy, że Microsoft zaliczył 3,2 mld dol. stratę kwartalną – najwyższą w swojej historii. Czy tylko ja tu widzę oczywisty zgrzyt?

Ja wiem, ta potężna strata wynika z odpisu zakupu Nokii za 7,6 mld dol., który okazał się totalną klapą, co nie do końca odzwierciedla całościowy stan biznesu Microsoftu, ale hej – to w końcu Microsoft podejmował ryzyko zakupu mobilnego ramienia Nokii i to on ponosi tego konsekwencje, co powinno być uwzględnione w tonie ważnych komunikatów wynikowych, prawda?

Przeanalizujmy jednak prawdziwość tego tytułu bez uwzględniania potężnego odpisu. Microsoft sugeruje świetne wyniki sprzedaży swoich produktów hardware’owych, więc sprawdźmy jak one wyglądają.

Przychody działu Phone Hardware spadły w zeszłym kwartale o 38 proc., czyli o 748 mln. Ktoś powie – ale Microsoft sprzedał znacznie więcej Lumii niż przed rokiem, bo aż 8,4 mln wobec 5,8 mln rok wcześniej. Hmm, no to jeszcze gorzej – odpowiem, bo to oznacza, że marża brutto na sprzedaży Lumii gigantycznie spadła. Mówiąc brutalnie, Microsoft potężnie dopłacało do tego, by Lumie się sprzedawały. Plus zapewne większość sprzedaży Lumii to tańsze modele (co akurat nie jest żadnym zarzutem, po prostu droższych Lumii sprzedało się zapewne znacznie mniej niż rok wcześniej). No i jeszcze jedno – pozostał telefony (nie Lumie) też sprzedawały się znacznie gorzej niż rok wcześniej – z 30,3 mln sztuk zostało tylko 19,3 mln.

Ok, szukamy wyników innego hardware’u Microsoftu.

Dział Computing and Gaming Hardware, w którym Microsoft zlicza sprzedaż tabletów Surface oraz konsoli Xbox poradził sobie znacznie lepiej od telefonów – przychody wzrosły o 44 proc. do 1,93 mld dol.

Rozbijmy to jednak na czynniki pierwsze. Surface przyniósł firmie 888 mln dol. przychodów. To aż o 117 proc. więcej niż rok wcześniej. Czyli sukces. Jeśli jednak porównamy to do naprawdę słabo ocenianego przez analityków startu Apple Watcha, to.. okazuję się, że Surface to mniejszy biznes niż smartzegarki Apple’a (ok 1 mld przychodów).

Konsole Xbox też zanotowały lepszy kwartał niż rok wcześniej – sprzedało się ich 1,4 mln w ostatnich trzech miesiącach w porównaniu do 1,1 mln rok wcześniej. To jednak tylko 300 tys. sztuk więcej.

W całościowym ujęciu przychody działów odpowiedzialnych za sprzedaż produktów do konsumentów indywidualnych spadły o 13 proc. Nie wiem więc, gdzie Microsoft widzi napędzanie wyników przez sprzedaż hardware’u.

Natomiast rzeczywiście biznes Microsoftu rośnie na chmurze i produktach z nimi związanymi, głównie na pakiecie biurowym Office i innym oprogramowani dla firm, bo aż o 88 proc.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement