Sony ewidentnie chce przyćmić premierę Leiki Q. Poznajcie RX100 IV, RX10 II i A7R II!

Artykuł/Foto 10.06.2015
Sony ewidentnie chce przyćmić premierę Leiki Q. Poznajcie RX100 IV, RX10 II i A7R II!

Wydawać by się mogło, że Leica Q będzie dzisiejszym tematem numer jeden wśród fotografów. Nic bardziej mylnego! Sony atakuje aż trzema premierami, a co więcej, ilość w tym wypadku przekłada się na jakość.

Tego się nie spodziewałem. Bez zapowiedzi i bez notek prasowych, Sony oficjalnie pokazało trzy nowe aparaty. Są to następcy świetnie przyjętych sprzętów, które mocno zatrząsnęły rynkiem fotograficznym.

Sony RX100 IV – szybkość i nagrywanie 4K

DSC-RX100M4_Right

Pierwszą nowością jest czwarta odsłona popularnego i świetnie przyjętego na rynku kompaktu RX100. Wbrew zapowiedziom, nie jest on wyposażony w matrycę formatu Mikro Cztery Trzecie. Sony zastosowało tu jednocalowy przetwornik, choć jest to nowa generacja nazwana „Exmor RS CMOS sensor2”. Nazwa brzmi poważnie i ciekaw jestem ile jest w niej marketingu, a ile faktycznych nowości. Obecnie wiemy, że zastosowano tu nową technologię „warstwową”.

Obiektyw aparatu pozostał niezmieniony. Jest to konstrukcja ZEISS Vario-Sonnar T* 24-70mm (w ekwiwalencie pełnej klatki), o świetnej światłosile f/1.8 – f/2.8. Nie zmienił się też wygląd aparatu, ani kluczowe cechy, czyli wysuwany z obudowy wizjer, wyskakująca lampa błyskowa i odchylany ekran. Ten ostatni nadal nie ma funkcji dotyku. Nie zabrakło oczywiście łączności bezprzewodowych, czyli Wi-Fi wraz z NFC.

Główną nowością w Sony RX100 IV jest szybkość działania. Prędkość serii zdjęć to zawrotne 16 kl./s, a najkrótszy czas migawki wynosi zaledwie 1/32.000 s! To parametry, które zawstydzają absolutnie każdą lustrzankę, nawet najbardziej profesjonalne modele w cenie dobrego samochodu.

Tryb nagrywania również robi wrażenie. Sony udostępniło użytkownikom nagrywanie w rozdzielczości 4K, a co więcej, przy nagrywaniu procesor sczytuje cały obraz z matrycy, który następnie skaluje do rozdzielczości 3840×2160. Nagrywanie odbywa się poprzez kodek XAVC S, dzięki czemu w trybie 4K maksymalny bitrate wynosi 100 Mbps, a w trybie Full HD – 50 Mbps. Filmowcy powinny też docenić możliwość ustawienia krzywych gamma S-Log2/S-Gamut. Na pokładzie znajdziemy też imponujące tryby slow-motion, dochodzące do 960 fps!

Sony RX10 II – nowości filmowe

DSC-RX10M2_right

Druga odsłona kompaktu RX10 zawiera tę samą matrycę, co nowy RX100 IV i ten sam obiektyw, co pierwsza wersja RX10, czyli ZEISS Vario-Sonnar T* 24-200mm (w ekwiwalencie pełnej klatki) f/2.8. Znajdziemy tu wszystkie nowe tryby filmowe, które są też w RX100 IV. Sony RX10 II będzie nieco słabszy w zdjęciach (zaoferuje „tylko” 14 kl./s), ale za to nadrobi w filmie (pozwoli na zapis 4K przez 29 minut, a nie tylko 5, tak jak RX100 IV).

Oba aparaty mają funkcję wykonywania zdjęć podczas nagrywania filmów 4K. Nie są to pojedyncze klatki „wyciągnięte” z nagrania, a pełne zdjęcia w rozdzielczości 16,8 megapiksela.

Oba kompakty mają też ten sam wizjer XGA OLED Tru-Finder o rozdzielczości 2,35 mln punktów. Inne są jedynie konstrukcje, bowiem celownik w RX10 II jest wbudowany na stałe, a w RX100 IV wysuwa się z korpusu.

Sony a7R II – pełna klatka, pięcioosiowa stabilizacja w korpusie i 42 megapiksele!

sonyA7M2

Sony a7R II to prawdziwa bomba. Sony umieściło w nim stabilizowaną w pięciu osiach matrycę, na wzór tej z A7 II. Ale cóż to jest za matryca! Standardowo dla serii A7 mamy tu pełnoklatkowy przetwornik, który tym razem ma rozdzielczość 42,2 megapiksela, a na dodatek jest to sensor BSI! Sony zapewnia, że nowy korpus ma też (uwaga) 399 pól detekcji fazowej autofocusa! Ustawianie ostrości ma być o 40% szybsze, niż w modelu a7R. Maksymalna dostępna czułość ISO to 102 tys. Ponadto wibracje spowodowane ruchem migawki zostały ograniczone o połowę, a żywotność migawki została wydłużona do 500 tys. „klapnięć”. Korpus jest wykonany ze stopów aluminium i jest uszczelniany.

W przypadku nowego bezlusterkowca, Sony również unowocześniło tryby wideo. Mamy na pokładzie nagrywanie 4K, przy czym możemy wybrać, czy aparat ma sczytywać obraz z całej matrycy, czy z wycinka o powierzchni Super 35mm. Bitrate to 100 Mbps dla 4K i 50 Mbps dla Full HD. Nie zabrakło też formatów/kodeków XAVC S i S-Log2 Gamma.

Sony RX100 IV został wyceniony na 1000 dol., RX10 II na 1300 dol., a Sony A7R II na 3199 dol. (za sam korpus). Aparaty zadebiutują na półkach sklepowych w Stanach Zjednoczonych 17 czerwca.

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement