Newsweek Polska chwali się wynikami projektu Newsweek PLUS. Czy jednak naprawdę jest czym?

Artykuł/Technologie 24.06.2015
Newsweek Polska chwali się wynikami projektu Newsweek PLUS. Czy jednak naprawdę jest czym?

10 tys. zarejestrowanych użytkowników platformy oraz 30 tys. sprzedanych wydań tygodnika – takimi wynikami projektu Newsweek Plus po pierwszych 3 miesiącach chwali się Ringier Axel Springer. – Jesteśmy blisko realizacji celu rocznego – mówią nam przedstawiciele wydawnictwa, a my… jesteśmy smutni.

Smutny jest bowiem obraz polskiej prasy opiniotwórczej, gdy wiodący tygodnik opinii na rynku, z najgłośniejszymi nazwiskami dziennikarskimi, promowany szerokim strumieniem medialnym, jest w stanie średnio sprzedać zaledwie 2,5 tys. egzemplarzy tygodnika w wersji online.

30 tys. sprzedanych wydań tygodnika – taki komunikat nieco rozmywa faktyczny stan sukcesu Newsweeka Plus. Od startu projektu na początku marca do pierwszego tygodnia czerwca, gdy powstawała prezentacja z wynikami było 13 wydań „Newsweeka”, co daje średnią sprzedaż w wysokości właśnie 2,5 tys. egzemplarzy.

Wynik ten, jak tłumaczy nam Piotr Stasiak z Grupy Onet-RASP, który współtworzył platformę Newsweek PLUS, jest zliczany do danych ZKDP. To oznacza, że projekt, który prowadzi, stanowi zaledwie 2 proc. całej sprzedaży tygodnika „Newsweek Polska” (112 tys. w kwietniu wg danych WirtualneMedia.pl). Niewiele. Naprawdę niewiele.

Patrząc na to, jak sprzedaż tygodnika wyglądała rok wcześniej (143,9 tys. sprzedaży w kwietniu 2014 r.), można śmiało założyć, że projekt Newsweek Plus na razie nie przyczynił się do powstrzymania spadków sprzedaży.

– Nie widzimy, aby oferta Newsweek Plus znacząco pożerała nam inne kanały cyfrowej dystrybucji – czyli raczej budujemy swoją obecność wśród nowego grona odbiorców i potencjalnych klientów. A więc tak ma być!

– mówi nam Stasiak.

Patrząc jednak na tabelę z porównaniem płatnych zasięgów tygodników w 2015 i 2014 r. widać, że obok „Wprostu”, „Newsweek Polska” spada najszybciej. Przedstawiciele wydawnictwa są jednak zadowoleni ze startu Newsweeka PLUS.

Źródło: Wirtualne Media
Źródło: Wirtualne Media

– To dobry wynik. Biorąc pod uwagę subskrypcje, czyli sprzedaż wydań rozłożoną w czasie, Newsweek PLUS ​osiąga dziś wynik ​kilkakrotnie wyższ​y niż ​​dane ​prezentowane​ w​ raport​ach​. Z satysfakcją muszę przyznać, że po niespełna ​ czterech miesiącach od startu ​projektu ​jesteśmy blisko realizacji celu rocznego

– mówi nam Monika Radaszewska, ​Digital Paid M​o​dels Director, Szef Działu e-Commerce.

Start i wyniki Newsweeka Plus przypominają nieco to, z jakiego pułapu startował paywall „Gazety Wyborczej”. W przypadku projektu Agory po pierwszym kwartale za usługę płaciło 16 tys. osób, by po kolejnym 3-miesięcznym okresie zanotować 21,2 tys. klientów opłacających prenumeratę online. Agora również miała plan pozyskania 40 tys. subskrybentów w ciągu roku. W końcu udało się zdobyć 55 tys. klientów na koniec 2014 r., co sami na Spider’s Web uznaliśmy za spory sukces.

Newsweek PLUS będzie podążał zapewne podobną drogą, co może sugerować, że osób skłonnych płacić za mainstreamową prasę w Sieci jest na dziś ok 50 – 60 tys. Wciąż niewiele, nawet w porównaniu ze spadającą na łeb i szyję płatną dystrybucją w papierze. W długoterminowym okresie ważna będzie też liczba zarejestrowanych w platformie użytkowników i w tym kontekście, liczba 10 tys. zarejestrowanych klientów Newsweeka Plus po pierwszym kwartale wygląda na mocniejszą informację, niż 30 tys. sprzedanych wydań.

W przypadku projektu Ringier Axel Springera ważny jest jeszcze jeden czynnik. Platforma Newsweek Plus pozwoli na wykorzystanie jej przez całe wydawnictwo. Jak mówi nam Radiszewska: – umożliwi sprzedaż treści cyfrowych​ w każdej formie​ ​- ​zarówno własnych jak i zewnętrznych, w każdym modelu biznesowym i płatnościowym, szeroką działalność e-commerce​,​ czy marketing automation​. Wszystkie te działania będziemy podejmować​ w celu jak najlepszego dopasowania oferty d​o potrzeb​ naszego użytkownika.

Na koniec prezentacja Piotra Stasiaka z wynikami Newsweeka Plus na konferencji Re:Media 2015. Omawiane wyniki od strony nr 38.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement