Nie każdy rynek potrzebuje Amazonu. Czasem najlepiej sprawdzają się lokalne rozwiązania

News/Technologie 19.03.2015
Nie każdy rynek potrzebuje Amazonu. Czasem najlepiej sprawdzają się lokalne rozwiązania

Amazon nie ma szczęścia jeżeli chodzi o podbój największego rynku na świecie. Chińczycy po raz kolejny udowadniają, że doskonale sobie radzą bez firmy Jeffa Bezosa.

Dwaj najwięksi gracze na rynku cyfrowej dystrybucji książek w Państwie Środka – Tencent Literature i Shanda Cloudary łączą siły tworząc Yuewen Group, który ma stać się chińskim hegemonem wśród internetowych księgarni oraz wydawców e-booków.

Nowy gracz wchodzi na rynek z potężnym impetem

Nowa spółka ma potężne zaplecze, z którym rozpoczyna swoją działalność. 1200 pracowników i ponad 3 miliony dostępnych książek powinny wystarczyć, aby zgodnie z przewidywaniami przyciągnąć 100 mln użytkowników, a tym samym zarobić na nich rocznie ponad 31 mln dol.

Aspiracje Yuewen Group sięgają jednak znacznie dalej, niż tylko stworzenie internetowej księgarni, stąd właśnie nazwanie ich „chińskim Amazonem”. W przeciągu najbliższej dekady firma ma zamiar stworzyć ekosystem czytelniczy dla całego narodu.

Chińczycy nie stronią od lektury, co wyraźnie widać po coraz większej liczba inicjatyw społecznych, jak choćby darmowe udostępnianie wybranych e-booków w formie kodów QR w Pekińskim metrze.

ebook eksiazka kindle czytnik

Nowy gracz ma zamiar sięgnąć szczytu poprzez ciągłe inwestowanie w promocję czytelnictwa, pozyskiwanie nowych wydawców, tworzenie lepszych aplikacji do czytania i – co najważniejsze – stworzenie własnej serii e-czytników, dostosowanych do czytelniczych nawyków mieszkańców Chin.

Nie do końca wiadomo o jakie „dostosowanie” chodzi twórcom, jednak widać, że mają na to pomysł lepszy od Amazonu. Kindle, pomimo swojej pozycji na innych rynkach, w Chinach nie został zbyt ciepło przyjęty, ponieważ – jak mówi CEO Yuewen Group – zaprojektowany był pod potrzeby zachodniego czytelnika.

Aby przyciągnąć do siebie klientów, spółka ma zamiar wykorzystać gigantyczny zasięg sieci społecznościowych QQ oraz WeChat, których sumarycznie używa blisko 800 mln użytkowników.

Chińczycy najlepiej znają własne potrzeby

Wydaje się, że jest to ostateczny sygnał wysłany Amazonowi, w którym Chińczycy wyraźnie dają do zrozumienia, że go u siebie nie potrzebują. W zakresie e-commerce’u dostatecznie udowodniły to Alibaba i Alieexpres, skutecznie nie pozostawiając żadnych szans amerykańskiemu konkurentowi.

Yuewen Group pokazuje, że nie każdy rynek można zamerykanizować i zmienić „na modłę zachodu”. Sądząc po entuzjastycznym przyjęciu inicjatywy tej spółki, Chińczycy podzielają ten pogląd.

* Grafiki pochodzą z serwisu Shutterstock

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement