W 2014 roku nastąpił duży przewrót – Apple przegonił Nikona w rankingu popularności aparatów

Artykuł/Foto 13.01.2015
W 2014 roku nastąpił duży przewrót – Apple przegonił Nikona w rankingu popularności aparatów

W 2014 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, iPhone był zdecydowanie najpopularniejszym aparatem wśród użytkowników serwisu Flickr. 2014 rok przyniósł jednak przełom, bowiem najpopularniejsze firmy produkujące sprzęt foto to Canon, Apple i Nikon. Tak, właśnie w tej kolejności.

Flickr to jeden z największych na świecie serwisów do dzielenia się zdjęciami. Dziś korzysta z niego około 90 milionów osób, a każdego dnia w serwisie pojawia się ponad 3,5 miliona nowych zdjęć. To niesamowita baza fotografii, ale także informacji i sprzęcie foto. Co roku Flickr publikuje statystyki dotyczące najpopularniejszych aparatów wśród swoich użytkowników. W tym roku nie było niespodzianek, bo ponownie iPhone w ilości zdjęć przegonił wszystkie aparaty fotograficzne, wliczając w to lustrzanki i bezlusterkowce.

W 2014 roku nastąpił jednak duży przewrót, bo Apple przegoniło… Nikona

ranking-aparatow-flickr-2014

Zwycięstwo iPhone’a nikogo nie dziwi, ale przewaga Apple nad Nikonem to znacznie ważniejsza informacja. Duzi producenci sprzętu foto mają w ofercie mnóstwo aparatów, a więc procentowy udział poszczególnych modeli w rynku jest mały. W przypadku Apple iPhone jest jeden (a precyzując, kilka jego generacji), stąd większy udział tego „aparatu” w rynku.

ranking-aparatow-flickr-2014-1

Jednak w 2014 roku Apple ze swoim iPhonem i iPadem po raz pierwszy prześcignęło Nikona z całym jego portfolio produktów, wliczając w to lustrzanki, bezlusterkowce i kompakty. Aż trudno w to uwierzyć. Przewaga jest mała, bo wynosi tylko 0,3 punktu procentowego, ale fakt pozostaje faktem. Najpopularniejsi producenci sprzętu foto według Flickra to Canon (13,4%), Apple (9,6%), Nikon (9,3%), Samsung (5,6%) i Sony (4,2%).

W topowej piątce nastąpiły dwie roszady w stosunku do 2013 roku. Poza zamianą Apple i Nikona, miejscami zamieniły się również Sony i Samsung.

Dedykowany aparat dopiero na czwartym miejscu

canon-7d

Jeśli mowa o konkretnych modelach aparatów, kolejne generacje iPhone’a zajęły trzy pierwsze lokaty. Dopiero na czwartym miejscu znajduje się pierwszy prawdziwy aparat fotograficzny, którym jest Canon 7D. Identyczna sytuacja była w 2013 roku, natomiast w 2014 przewaga iPhone’a jeszcze bardziej wzrosła. Canon 7D nadal ma 0,9% rynku, natomiast udział najpopularniejszego iPhone’a 5 wzrósł z 2,4 do 3,3%.

Wśród bezlusterkowców króluje Olympus E-M5, natomiast nowością w rankingu jest Sony A7, który od razu zajął drugą lokatę wśród aparatów bez luster.

Co te dane mówią o rynku?

Ranking Flickra oczywiście dotyczy tylko zdjęć umieszczanych na tym serwisie, ale myślę, że Flickr wiernie odwzorowuje cały rynek foto. Apple w 2014 roku sprzedało 169 milionów iPhone’ów, natomiast w tym samym okresie wyprodukowano niewiele ponad 40 milionów aparatów, z czego lustrzanki stanowią ok. 24%, czyli circa 8 milionów sztuk. Przypominam, że mowa tu o produkcji, nie o sprzedaży, która jest przecież niższa. Nawet jeśli założymy, że sprzedano wszystkie wyprodukowane lustrzanki, to Apple sprzedało w 2014 roku o 21 razy więcej iPhone’ów, niż wszyscy producenci łącznie swoich lustrzanek.

Mamy więc po pierwsze przewagę ilościową, a po drugie, wielkościową. Ta druga objawia się tym, że iPhone jest sprzętem kieszonkowym i jest podstawowym przedmiotem zabieranym z domu, tak jak klucze czy portfel. Tego samego nie można powiedzieć o aparacie.

Czy ktoś jeszcze się dziwi, że fotografia mobilna przytłoczyła cały rynek foto?

Dołącz do dyskusji

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

MAŁO? CZYTAJ KOLEJNY WPIS...

Advertisement