Panasonikowi odwagi nie brakuje. Na takim ekranie Firefox OS jeszcze nie widzieliście

Artykuł/RTV 08.01.2015
Panasonikowi odwagi nie brakuje. Na takim ekranie Firefox OS jeszcze nie widzieliście

Jak skłonić deweloperów do pisania aplikacji na swoją platformę? Można wybrać coś, co używa już konkurencja, ale wtedy traci się szansę na wyróżnienie się z tłumu i większą kontrolę nad rozwojem swojej platformy. Panasonic znalazł znakomity kompromis.

Na rynku inteligentnych telewizorów, z punktu widzenia deweloperów, robi się coraz ciekawiej. Samsung atakuje agresywnie konkurencję, wsadzając swojego Tizena w każdy jeden swój Smart TV. LG praktycznie związał się już z odziedziczonym po Palmie i HP systemem webOS. A Panasonic? Wykonał fantastyczny ruch, który zaskoczył wszystkich i jest zarazem wyjątkowo sensowny.

Japoński gigant dogadał się bowiem z fundacją Mozilla, a efektem tych rozmów jest obecność systemu Firefox OS w inteligentnych telewizorach tej firmy. To genialny ruch dla obu stron porozumienia i już tłumaczę dlaczego.

Czemu niszowy Firefox OS może być strzałem w dziesiątkę?

Firefox OS nie jest może tak „wiekowym” systemem jak webOS, ale podobnie jak on nie jest na rynku niczym owym. I podobnie jak on, nie zrobił zawrotnej kariery na rynku smartfonów, na który pierwotnie był przeznaczony. To system, który podobnie jak Chrome OS, stawia przede wszystkim na aplikacje webowe. I tak jak w telefonie może nie mieć to większego sensu, tak na telewizorze może okazać się to świetnym pomysłem.

TC_65CX850_2_NR

Rynek inteligentnych telewizorów nadal dopiero raczkuje i zarówno programiści, jak i producenci telewizorów czy usługodawcy dopiero odkrywają jego potencjał. I dopiero teraz zaczyna się on standaryzować w ujęciu pojedynczych, udokumentowanych platform docelowych dla deweloperów. Programiści niechętnie uczą się nowych systemów operacyjnych, gdyż to kosztuje, a zyski z tej inwestycji nie są pewne.

Firefox OS poprzez swoją „webowość” rozwiązuje ten problem. Aplikacje na telewizory nie muszą być pisane w językach „natywnych”, języki webowe w zupełności wystarczą. A te powinny znać wszystkie szanujące się studia deweloperskie. Nie licząc kilku niestandardowych (ale dobrze udokumentowanych) API każdy może napisać aplikację na telewizor Panasonic lub w łatwy sposób przeportować gotowy program napisany na inną platformę.

Dla Mozilli to również wielka szansa. Firefox OS na smartfonach to nisza nisz, system ten cieszy się znikomym zainteresowaniem konsumentów z uwagi na dominację konkurencji na rynku urządzeń mobilnych mającą miejsce od wielu lat. Telewizory „smart” to nadal Dziki Zachód, a łatwość programowania na ten system, urządzenia na których aplikacje webowe sprawdzą się szczególnie dobrze oraz sojusz z cieszącą się dużym uznaniem marką są dla Mozilli najlepszym prezentem, jaki mogła sobie wymarzyć.

Obie firmy porozumiały się prawie rok temu i pracowały nad opracowaniem firefoxowego interfejsu na duże ekrany i sterowania za pomocą głosu oraz, co bardzo ciekawe, implementację w systemie standardu SDDP, dzięki któremu telewizory z Firefox OS będą mogły komunikować się z innymi posiadanymi przez nas inteligentnymi urządzeniami.

Ale to nie koniec!

A jakie to telewizory zaprezentował Panasonic? Szczegółowo omówimy je w osobnej notce. Warto jednak już teraz zauważyć, że większość nowych urządzeń tej firmy zostanie wyposażona w czterordzeniowy procesor, którego zadaniem będzie upscale treści w popularnych formatach do rozdzielczości 4K. Efekty ponoć mają być „piorunujące”.

TC_65CX850_d

Odwzorowanie kolorów to również ma być atut nowych telewizorów Panasonic. Ta dołącza się do LG i Sony i wprowadza do swojej oferty telewizory oparte o technikę wyświetlania obrazu Quantum Dot z 10-bitową paletą kolorów, która zapewnia 98-procentowe pokrycie przestrzeni barwnej DCI. Różnice dostrzec powinniśmy gołym okiem i nie możemy się doczekać, kiedy te telewizory trafią do nas do testów.

A trafić powinny już na wiosnę. Wtedy bowiem nowa linia „kwantowych”, firefoxowych telewizorów ma pojawić się w sprzedaży. Niecierpliwie czekamy!

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement