Polscy artyści nie zobaczyli jeszcze ani złotówki ze Spotify

News/Technologie 04.11.2014
Polscy artyści nie zobaczyli jeszcze ani złotówki ze Spotify

Zbigniew Hołdys twierdzi, że polscy artyści nie zobaczyli jeszcze ani złotówki ze Spotify, a ten serwis działa przecież w Polsce od ponad półtora roku. Dlaczego tak się dzieje?

Współzałożyciel i dawny lider zespołu „Perfect” w rozmowie z Bartoszem Węglarczykiem dla „Rzeczpospolitej” powiedział:

ZAiKS poinformował mnie, że kwoty do podziału ze Spotify są bardzo małe, a artystów bardzo wielu, więc ZAIKS dopiero pracuje nad systemem podziału tych dochodów.

W rozmowie telefonicznej ze mną Przemek Pluta z polskiego oddziału Spotify podkreślił, że firma, którą reprezentuje zgodnie z zawartymi umowami przekazuje 70 proc. swoich przychodów przemysłowi muzycznemu.

Oznacza to, że strumień pieniędzy płynący ze Spotify do wytwórni muzycznych, organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi oraz bezpośrednio do artystów cały czas płynie.

Jakby było inaczej, to zapewne mielibyśmy fale zrywania umów ze Spotify i wycofywania stamtąd muzyki polskich artystów. Nic takiego na masową skalę w tej chwili się nie dzieje.

Zatem, jeżeli gdzieś jest problem z przekazywaniem pieniędzy z największego serwisu streamingowego to leży on po stronie ZAiKS-u. Niestety, nie udało się mi skontaktować z przedstawicielami tej organizacji, żeby skonfrontować z nimi informację podaną Bartoszowi Węglarczykowi przez Zbigniewa Hołdysa.

ZAiKS to największa w Polsce Organizacja Zbiorowego Zarządzania prawami autorskimi. Zrzesza tysiące artystów, ale reprezentuje także interesy muzyków i innych twórców z zagranicy.

To bardzo ciekawe, że przez półtora roku od wystartowania w Polsce Spotfy ZAiKS-owi nie udało się jeszcze opracować metody przekazywania twórcom należnych im wynagrodzeń.

*Grafika pochodzi z serwisu Shutterstock.

Czytaj dalej: Gdzie są pieniądze, które powinny trafić do polskich artystów ze Spotify? ZAiKS twierdzi, że na pewno nie u nich

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement