Plan Marissy Mayer jednak działa? Yahoo mocne w mobile’u

Artykuł/Technologie 22.10.2014
Plan Marissy Mayer jednak działa? Yahoo mocne w mobile’u

Marissa Mayer przeszła chyba wszystkie etapy medialno-inwestorskiej oceny jej pracy w Yahoo – od zachwytu nad nową panią prezes, przez podziw dla jej kolejnych inwestycji, aż po rozczarowanie kolejnymi słabymi wynikami. Teraz jest jeszcze inaczej – nikt nie pyta o coraz słabszą pozycję wyszukiwarki Yahoo, bo wszyscy podniecają się wynikami mobile’a.

Wczoraj w nocy polskiego czasu Yahoo ogłosiło najnowsze wyniki kwartalne. Przychody firmy wzrosły zaledwie o 1 proc. do 1,15 mld dol. – to najważniejsza informacja. Nie jest to nad wyraz dobry rezultat, choć warto odnotować, że to zaledwie druga pozytywna dynamika przychodów w ostatnim 1,5 roku.

Wszyscy mówią dziś jednak o czym innym.

Z reklamy mobilnej Yahoo zebrał ponad 200 mln dol. w trzecim kwartale 2014 r., co stanowiło aż 17 proc. całościowych przychodów Yahoo. W komentarzu do wyników Mayer przechwalała się, że w całym roku przychody z mobile’a przekroczą 1,2 mld dol.

Tym wynikiem i tą prognozą podnieca się dziś większość analitycznych komentatorów za oceanem. Giełda zresztą też, bo po ogłoszeniu wyników kurs Yahoo skoczyło o 3 proc.

Oznacza to bowiem, że strategia Marissy Mayer zaczyna przynosić rezultaty. W ostatnich tygodniach nasiliły się bardzo negatywne komentarze dotyczące skuteczności działań pani prezes. Najgłośniejszym echem odbił się oficjalny list od jednego z mniejszościowych udziałowców Yahoo, który domagał się zaprzestania potężnych przejęć zupełnie nierentownych podmiotów, głównie działających na rynku mobilnym.

Mayer odpowiedziała informacją na temat największego ze swoich dotychczasowych przejęć – Tumblra za 1,1 mld dol. Według zapewnień pani prezes, w 2015 r. Tumblr przyniesie ponad 100 mln dol. przychodu. Co więcej, Marissa Mayer udowodniła, że wydała tylko 1,6 mld dol. na swoje rozliczne przejęcia, a przyniosła z powrotem 7,7 mld dol.

Zapomniała jedynie dodać, że lwia część tego zwrotu pochodzi z niezwykle udanego amerykańskiego IPO chińskiego giganta Alibaba, w którym Yahoo miało udziały. Udziały zdobyte zanim Mayer objęła stery w Yahoo – spieszmy dodać.

Nikt nie patrzy dziś na to, że wyszukiwarka Yahoo, która odpowiada obecnie za sporą część przychodów firmy jest w odwrocie. Traci udziały, choć przychody z reklam przy wynikach wyszukiwania wciąż stanowią większość, bo aż 450 mln dol. Przychody z reklamy display, czyli w segmencie, gdzie jeszcze niedawno Yahoo był jednym ze światowych liderów, spadły o 6 proc. do 396 mln dol.

Jedynym pozytywnym wynikiem jest więc najmniejszy w strukturze przychodów mobile. Jeszcze rok temu niewielu dawało szansę Yahoo na przetrwanie, tymczasem dzięki nowemu rozdaniu nowej CEO, Yahoo przeprowadził klasyczną ucieczkę do przodu.

– Odchodzimy od firmy, która buduje strony internetowe i monetyzuje je za pośrednictwem bannerów reklamowych w kierunku firmy, która robi aplikacj mobilne i monetyzuje je reklamami natywnymi – mówi Mayer w komentarzu do wyników.

I nagle już nikt nie kwestionuje kolejnych setek milionów dolarów przeznaczanych na kolejne gorące start-upy mobilne.

Sprytne.

 

* Zdjęcie główne pochodzi z serwisu Shutterstock

Dołącz do dyskusji

Advertisement