Usługi premium SMS od operatorów. Jak sobie z nimi radzić?

Artykuł/Technologie 08.10.2014
Usługi premium SMS od operatorów. Jak sobie z nimi radzić?

Serwisy premium to obecnie jeden z największych problemów z jakimi mogą spotkać się klienci sieci komórkowych. Zapewne każdemu zdarzyło się otrzymać wiadomość z informacją o wygranej w konkursie i prośbą o kontakt SMS-em. Czym są usługi premium i co robić w przypadku otrzymania wysokiej faktury?

SMS Premium jest metodą płatności za aktywowane usługi. Może to być wiadomość wychodząca, jak i prenumerata, czyli przychodzący SMS, za który także pobierane są opłaty. Koszt wiadomości specjalnych waha się od około 1 zł do nawet ponad 30 zł za sztukę.

 

Najczęściej płatne SMS-y wysyłane są w związku z udziałem w konkursie, uzyskaniem kodu dostępu do treści w Internecie, chęcią uzyskania horoskopu, namierzaniem osób po podaniu numeru telefonu, itd. Firmy zarządzające usługami premium potrafią wymyślać różne sposoby nakłaniające abonentów do aktywacji prenumerat.

Niestety często pomijają przy tym informacje o koszcie i konsekwencjach aktywacji danej usługi. Nieświadomy kosztów otrzymywanych “wiadomości-śmieci” klient dziwi się później, gdy na fakturze widzi dodatkowe 100 zł do abonamentu, za który miesięcznie płacił np. 20 zł.

W takiej sytuacji najbardziej oberwie operator, do którego klient zwróci się z reklamacją.

Naturalne jest, że abonent, którego faktura została podniesiona o sporą kwotę, kontaktuje się z obsługą klienta. Kończy się to tym, że składa reklamację z żądaniem anulowania opłat. Na jaką odpowiedź może liczyć abonent?

Negatywną. Operator nie jest w takiej sytuacji stroną umowy, która zawarta została między klientem, a firmą udostępniającą usługi premium. Jedyne co może zaproponować operator to blokadę usług premium, która najczęściej nie jest aktywowana domyślnie. Dla dostawcy usług telekomunikacyjnych obowiązkiem jest umożliwienie wysyłania wiadomości swoim klientom, także tych o podwyższonej opłacie.

 

Dopóki kwestia SMS-ów Premium Rate nie zostanie w rozsądny sposób uregulowana, za nieuwagę klientów i jawne naciąganie przez firmy zewnętrznych największą cenę zapłaci operator, który słusznie bądź nie, ale utraci zaufanie konsumentów.

Gdzie składać reklamację na usługi premium?

Należy odnaleźć kontakt do dostawcy SMS-ów specjalnych. Zdarza się, że we wiadomości z informacją o aktywacji prenumeraty podawane są dane kontaktowe usługodawcy. Jeżeli nie zostały udostępnione, wystarczy poszukać w Internecie, np. poprzez wpisanie numeru, z którego otrzymaliśmy SMS.

Sieć Play, pod tym adresem, zamieszcza listę dostawców usług premium podając takie informacje, jak koszt wiadomości, nazwa firmy zarządzającej usługą oraz dane kontaktowe potrzebne do złożenia reklamacji. Niestety samo złożenie reklamacji może niewiele dać. W końcu poprzez wysłanie wiadomości SMS lub podanie swojego numeru w Internecie zaakceptowany został regulamin danej usługi i klient zgadza się np. na codzienne otrzymywanie horoskopu, który kosztuje 5 zł.

Blokada Premium i Prenumeraty

Istnieją dwie możliwości zablokowania usług specjalnych. Można włączyć blokadę premium, która uniemożliwi wysyłanie wiadomości o podwyższonym koszcie. Drugą opcją jest blokada prenumeraty, która spowoduje dezaktywację wszystkich aktywnych przychodzących SMS-ów specjalnych. Można także utworzyć tzw. blokadę progu, która zablokuje wszystkie wiadomości o koszcie przekraczającym np. 10 zł.

Aktywację blokad można zlecić poprzez kontakt z obsługą klienta, krótkimi kodami USSD, poprzez konto użytkownika na stronie operatora lub wysłanie SMS-a aktywującego blokadę.

*Zdjęcia pochodzą z Shutterstock

Dołącz do dyskusji

Advertisement