Przenosisz numer? Sprawdź, na co zwrócić uwagę

Artykuł/Technologie 04.09.2014
Przenosisz numer? Sprawdź, na co zwrócić uwagę

Przeniesienie numeru, które z pozoru jest proste, przysparza wielu klientom problemów. Poniżej przedstawione zostaną najważniejsze informacje dotyczące procesu MNP (Mobile Number Portability). Sprawdź, na co koniecznie należy zwrócić uwagę.

W jaki sposób złożyć wniosek o przeniesienie numeru?

Proces MNP może zostać rozpoczęty na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest wizyta w salonie sieci, do której chcemy przejść oraz wypełnienie odpowiedniego formularza i podpisanie umowy. Wniosek o przeniesienie może również zostać sporządzony przez telefon lub za pośrednictwem strony internetowej operatora. W takim przypadku podpisujemy formularz przy wizycie kuriera.

Jak przebiega proces MNP?

Od momentu wypełnienia wniosku o przeniesienie numeru rozpoczyna się komunikacja między operatorem dawcą i operatorem biorcą danego numeru telefonu. Między tymi dwiema stronami sprawy przesyłane są różne komunikaty, za którymi kryje się informajca dotycząca aktualnego stanu przeniesienia numeru i decyzji, które podejmowane są w trakcie procesu. Operator dawca weryfikuje dane, które zawarte zostały na wniosku i na ich podstawie może wyrazić zgodę lub odrzucić prośbę o przeniesienie numeru. Cały proces trwa maksymalnie jeden dzień roboczy. W dniu aktywacji numeru u nowego dostawcy może wystąpić przerwa w świadczeniu usług, która powinna trwać od 00:00 do 03:00 w nocy. Jeżeli przerwa jest dłuższa niż jeden dzień, abonentowi należy się odszkodowanie w wysokości 1/4 sumy opłat miesięcznych liczonej według rachunków z ostatnich trzech faktur za każdy kolejny dzień zwłoki.

przeniesienie numeru

Na to koniecznie zwróć uwagę

Po pierwsze, dane zawarte na wniosku muszą zgadzać się z aktualnymi danymi, które widnieją w systemie operatora dawcy. Dotychczasowy usługodawca w przypadku klienta indywidualnego weryfikuje następujące dane: imię i nazwisko, numer PESEL oraz adres korespondencyjny. Wniosek klienta biznesowego badany jest pod kątem zgodności nazwy firmy, numeru NIP lub REGON, adresu siedziby firmy oraz adresu korespondencyjnego. Informacje podane na wniosku muszą w stu procentach zgadzać się z danymi w systemie operatora dawcy. W innym przypadku wniosek zostanie odrzucony. Pamiętajmy, że w przypadku odrzucenia wniosku nie następuje automatyczne anulowanie umowy u nowego operatora.

Po drugie, należy określić datę przeniesienia numeru. Tutaj istnieje kilka opcji. Operatorzy umożliwiają przeniesienie numeru nawet pół roku przed zakończeniem obecnej umowy w danej sieci. W takim przypadku trzeba uważać przy określaniu daty i wybrać opcję przeniesienia na koniec trwania kontraktu u obecnego dostawcy. Inną możliwością jest przeniesienie numeru na koniec okresu wypowiedzenia, czyli najczęściej po upływie 30 dni. Ostatnią możliwością jest przeniesienie numeru bez zachowania okresu wypowiedzenia. Wówczas operator dawca naliczy opłatę specjalną nie przekraczającą sumy, którą zapłacilibyśmy do końca trwania umowy.

MNP proces

Złożenie wniosku o przeniesienie numeru jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy u obecnego operatora i dlatego warto zwrócić uwagę na podaną na wniosku datę. Gdy mamy możliwość podpisania umowy o przeniesienie numeru kilka miesięcy przed zakończeniem obecnej umowy i błędnie wybierzemy datę przeniesienia, a tym samym zakończenia umowy, możemy liczyć się z otrzymaniem kary za przedwczesne zerwanie kontraktu.

Po trzecie, należy wybrać rodzaj posiadanej obecnie umowy. Wniosek może zostać odrzucony, gdy zawiera informację o tym, że dany numer posiada abonament, podczas gdy w rzeczywistości jest usługą prepaid.

Co zrobić, gdy chcemy przenieść numer na inną osobę?

W takim przypadku konieczne jest dokonanie cesji. Bez różnicy pozostaje to, czy cesja przeprowadzona zostanie u obecnego operatora, czy już po przeniesieniu numeru. Niestety nie ma możliwości bezpośredniego podpisania wniosku o przeniesienie numeru na inną osobę lub inną firmę. Jeżeli taki wniosek zostanie złożony, będzie odrzucony.

Obecny operator nie wyraził zgody na oddanie numeru, co dalej?

W momencie składania wniosku podpisujemy umowę o świadczenie usług z nowym dostawcą. Jeżeli nie dojdzie do przeniesienia numeru zostajemy z dwiema aktywnymi umowami. Odrzucenie wniosku nie oznacza jednak, że nic nie da się już zrobić. Operator biorca informuje abonenta, co było przyczyną braku zgody na przeniesienie i na podstawie tej wiadomości można ponownie złożyć formularz MNP.

W najbliższym czasie przybliżę więcej procesów związanych z “obsługą sieci”, dzięki czemu łatwiej będzie odnaleźć się w gąszczu formalności i haczyków, które na codzień uprzykrzają życie wielu klientom.

Zdjęcia pochodzą z serwisu Shutterstock 

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement