Filmowcy i użytkownicy Adobe Creative Cloud pokochają te nowości od AMD

Filmowcy i użytkownicy Adobe Creative Cloud pokochają te nowości od AMD

Podczas targów IBC 2014 AMD zaprezentowało nowe rozwiązania, które znacznie poprawią wydajność w programach pakietu Adobe Creative Cloud. Nowości powinny spodobać się zwłaszcza filmowcom i montażystom.

Sprzętowe demozaikowanie obrazu

Demozaikowanie (demosaicing, debayering) to szalenie istotny proces, który ma kluczowe znaczenie dla cyfrowych fotografów i filmowców. Cały proces odbywa się poza wiedzą filmowca i fotografa, niejako automatycznie. Ta automatyzacja sprawia, że nie zastanawiamy się nad zasadą działania procesu. Robią to za nas inżynierowie takich firm jak AMD, którzy dostarczają nowe technologie, by nasze filmy i zdjęcia były jeszcze lepsze.

Źródło grafiki: Wikipedia
Źródło grafiki: Wikipedia

Proces demozaikowania jest ściśle powiązany z konstrukcją dzisiejszych matryc stosowanych w kamerach i aparatach. Są one pokryte mozaiką (w większości przypadków mozaiką Bayera), na którą składają się piksele czerwone, niebieskie i zielone, rozłożone w specyficznym układzie. Gdyby nie demozaikowanie, nasze fotografie i nagrania miałyby tylko te trzy kolory. Tymczasem w końcowym efekcie mamy miliony barw, które powstały właśnie w procesie demozaikowania. Jakość i głębia koloru zależy właśnie od tego procesu. Dlatego bardzo ważne są odpowiednie algorytmy, które się tym zajmują.

AMD w programach pakietu Adobe Creative Cloud znacząco przyspiesza pracę dzięki zastosowaniu sprzętowego demozaikowania materiału w czasie rzeczywistym. Możemy zatem przeglądać zupełnie surowe pliki z kamer tak, jakby były już wywołane z naszymi ustawieniami. Do tej pory AMD zapewniało sprzętowe wsparcie dla formatów Red R3D, CinemaDMG i Blackmagic Pocket Cinema Camera JPEG. Na tegorocznych targach IBC 2014 dodatkowo lista rozszerzyła się o długo oczekiwane, profesjonalne formaty: Canon RAW i Phantom CINE.

gopro-hero3

Co więcej, pakiet Adobe Creative Cloud zyskał niedawno wsparcie kodeka GoPro CineForm, wykorzystywanego w szalenie popularnych kamerkach sportowych GoPro. Wsparcie AMD na pewno mocno poprawi workflow wszystkich twórców ekstremalnych nagrań.

Przejście z demozaikowania software’owego na sprzętowe daje ogromny skok wydajnościowy – po pierwsze praca w programie przebieg szybciej, a po drugie – można pracować na dużych rozdzielczościach, w tym 4K.

4K to nie tylko możliwości, ale też problemy

Rozdzielczość 4K wymaga ekranu 4K, który generuje kilka problemów. Największym z nich jest niedostosowanie interfejsu do ekranów o dużym zagęszczeniu pikseli. Często bywa tak, że elementy interfejsu programu są tak małe, że bywają niewygodne w obsłudze. Teraz to już przeszłość, dzięki procesorom AMD z obsługą Open GL. Zapewniają one wsparcie dla wyświetlaczy z dużym zagęszczeniem pikseli, co pozwoli dostosować interfejs programów graficznych do ekranów o dużych rozdzielczościach.

To nie wszystko

Obsługa OpenCL przez karty AMD przynosi jeszcze kilka korzyści w najnowszym oprogramowaniu Adobe Creative Cloud. Najnowszy Adobe Premiere Pro CC 2014 został wyposażony w specjalną funkcję Consolidate & Transcode, która może zaoszczędzić twórcom mnóstwo czasu. To nowe narzędzie przetwarza wszystkie oryginalne pliki, w dowolnym formacie, i tworzy z nich jedno archiwum pod jednolitym kodekiem. Nowe narzędzie tworzy kopię archiwum tylko tych materiałów, które faktycznie były wykorzystane w filmie i które faktycznie mogą przydać się w przyszłości. Już nie trzeba robić backupu całości materiału, lub mozolnie wybierać wykorzystane klipy.

Adobre Creative Cloud

Wisienką na torcie są także nowe, rysowane maski, które w Premiere Pro CC dostały akcelerację OpenCL. Dzięki wsparciu AMD można tworzyć maski w oparciu o krzywe Beziera, czyli znacznie dokładniejsze narzędzie oparte o wektorowy opis krawędzi maski. Pozwoli to na znacznie precyzyjniejszą kontrolę nad maską, np. nad jej wygładzaniem krawędzi. Nowy typ masek można również połączyć z zaprezentowaną niedawno funkcją śledzenia masek, która klatka po klatce zmienia kształt maski dostosowując ją do zmieniających się obiektów w kadrze.

Advertisement

Dołącz do dyskusji

Advertisement
Advertisement